Już po raz czwarty możemy zapoznać się z raportem na temat stanu mobilności w Polsce dzięki publikacji „Polska.Jest.Mobi 2018” – sprawdź najważniejsze dane i pobierz raport!
Monika Mikowska udostępniła swój najnowszy raport Polska.Jest.Mobi 2018, który składa się z 3 części i zawiera aktualne dane dotyczące: smartfonizacji w Polsce, przegląd statystyk polskich aplikacji i stron mobilnych, trendy w bankowości, płatnościach, m-commerce i reklamie mobilnej a także opinie ekspertów.
Z tegorocznego raportu dowiecie się między innymi:
- Ilu Polaków posiada obecnie smartfony?
- Jak zmienia się wykorzystanie aplikacji mobilnych?
- Ile czasu spędzamy ze smartfonami w rękach?
- W jakich sytuacjach jesteśmy mobile-only?
- Jakie są najpopularniejsze aplikacje mobilne w Polsce? Ilu Polaków realizuje płatności mobilne? Jakie są największe wyzwania dla marketerów mobilnych?
- Czy banki są gotowe na PSD2?
- Czym polski m-commerce różni się od zagranicznego?
- Jakie zmiany przyniosą Amazon Echo i Google Home, gdy pojawią się ich polskie wersje językowe?
Partnerem merytorycznym raportu, z którym Monika Mikowska z jestem.mobi przygotowała część badawczą jest firma Kantar TNS.
Przeczytaj także o raporcie sprzed trzech lat, aby sprawdzić, jak duże od tego czasu zaszły zmiany w naszym kraju, pod względem usmarfonowienia: Nowy raport Polska.Jest.Mobi 2015
Oto najciekawsze dane z raportu „Polska.Jest.Mobi 2018
Liczba tabletów i smartfonów w Polsce w 2018 r.
Liczba Polaków posiadających smartfony od 2 lat utrzymuje się na podobnym poziomie, z niewielkątendencją wzrostu z 62% (2016) do 64% (2017). W porównaniu do roku ubiegłego, z 23% do 13% spadła liczba Polaków, deklarujących posiadanie w gospodarstwie domowym tabletu.
Udział różnych urządzeń w czasie spędzanym w internecie w ciągu dnia
Zwiększa się udział smartfonów i tabletów w czasie spędzanym na urządzeniach podpiętych do internetu – obecnie jest to 46% w porównaniu do 43% w roku poprzednim.
48% Polaków deklaruje, że korzysta z mobilnych urządzeń ponad 2 godziny dziennie. Średnia spędzanego czasu to 2,3 godziny, co stanowi wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim (wówczas 1,8 godziny).
Mamy coraz więcej urządzeń i coraz dłużej z nich korzystamy w ciągu dnia
Polacy deklarują, że posiadają średnio 3 urządzenia podłączone do internetu, co jest wartością wyższą niż średnia dla całego świata i naszego regionu (Europa południowo-wschodnia).
Zastanawiać może fakt, że mimo większej liczby urządzeń jesteśmy mniej aktywni w sieci, niż inne regiony świata (por. następny slajd). Wynika to z faktu, że w Polsce wciąż istotnym urządzeniem jest PC / laptop, który nie jest tak angażujący jak urządzenia mobilne.
W porównaniu do 2016 roku wzrosła ilość czasu, który Polacy poświęcają na aktywności online niezwiązane z pracązawodową (z 4,8 do 5,3 godzin).
Jakie urządzenia posiadają internauci?
Polscy internauci korzystają aktywnie z kilku urządzeń podłączonych do sieci.
- 83% z nich posiada smartfona, a 82% laptopa. Stosunkowo duży udział mają też komputery stacjonarne, które ma w domu ponad połowa internautów.
- Warto zauważyć, że popularne jest też posiadanie internetu w domu. Dostęp taki ma 88% polskich internautów, a 79% ma podłączoną usługę WiFi w miejscu zamieszkania.
- Mimo zauważalnej już grupy osób deklarującej, że nie ogląda telewizji wciąż wielu polskich internautów ma w domu telewizor (79%), a aż co trzecia osoba deklaruje, że jest to Smart TV.
- Internet w domu (NET): 88%
- Smartfon: 83%
- Laptop: 82%
- TV (NET): 79%
- Wi-Fi w domu: 79%
- Płatna telewizja: 56%
- Komputer stacjonarny: 51%
- Tablet: 41%
- Smart TV: 32%
- Podstawowy telefon komórkowy: 25%
- Konsola: 21%
- Serwis streamingowy (VOD) np. Netflix, Showmax): 12%
- Smartwatch: 8%
- Opaska fitness: 5%
Jakie urządzenia wykorzystujemy najczęściej do poszczególnych aktywności online?
Większość aktywności online wciąż chętniej wykonujemy korzystając z PC / laptopa, ale czytanie wiadomości i korzystanie z social mediów są domenąurządzeń mobile. Już 25% Polaków deklaruje, że odbiera i wysyła maile najczęściej z wykorzystaniem smartfona.
Jakie urządzenia są wykorzystywane do zakupu online?
Prawie połowa polskich internautów, którzy zakupili dowolny produkt finansowy w ciągu ostatniego roku deklaruje, że zrobili to online.
Ze względu na specyfikę kategorii, PC / laptop wciąż dominuje w procesie zakupowym, ale uproszczenie procesów i tworzenie atrakcyjnych aplikacji może zachęcać do kupowania usług dodatkowych z wykorzystaniem smartfona.
m-banking w Polsce w 2018 roku
Liczba osób bankujących mobilnie dynamicznie wzrasta, w 2017 osiągnęła pułap 34% badanych. Rośnie także intensywność kontaktu z usługą – w w/w grupie codzienne korzystanie z bankowości mobilnej deklarowało aż 19% osób.
- 13% Polaków korzysta z płatności zbliżeniowych telefonem.
- Kolejne 10% Polaków deklaruje aktywne korzystanie z BLIKa.
- Polskich internautów, którzy kupująwyłącznie mobilnie jest już 23%.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz w pełnej wersji raporcie, który możesz pobrać w zamian za opublikowanie tweeta lub wpisu na Facebooku lub LinkedInie.
źródło: grafiki i treść pochodzi z raportu „Polska.Jest.Mobi 2018”