Sprawdź, jak Polacy korzystają z udogodnień branży turystycznej, w tym z internetu bezprzewodowego i hotspotów Wi-Fi na tle innych narodowości?
Na początku tego roku linie British Airways ogłosiły wprowadzenie do oferty dostępu do szybkiego internetu podczas lotu. Przewoźnik zapowiedział, że w przeciągu dwóch lat Wi-Fi będzie dostępne na pokładach 118 samolotów na trasach długodystansowych, z cenami pakietów zaczynającymi się od 4,99 £ (ok. 24 zł).
Bezpłatne Wi-Fi jest już dostępne w liniach Norwegian i Emirates, a za dodatkową opłatą m.in. w Lufthansie, Air France czy KLM. Co Polacy sądzą o tego typu udoskonaleniach oferowanych przez przewoźników? KAYAK przeprowadził ankietę, w której sprawdzał, jak ważny dla podróżnych jest stały dostęp do internetu.
Ankieta została przeprowadzona przez Radius Communication na zlecenie KAYAK wśród 26216 osób z 26 krajów na świecie. Gromadzenie danych odbyło się między 9 i 17 stycznia 2018 roku poprzez e-ankietę na panelu badawczym Cint. Dane dla Polski powstały w oparciu o odpowiedzi reprezentatywnej grupy ponad 1000 dorosłych Polaków.
Informacje o dostępności Wi-Fi na pokładzie linii lotniczych pochodzi z informacji dostępnych na ich stronach internetowych oraz w oficjalnych materiałach aktualnych na dzień 13.04.2018. Ceny zostały podane w złotówkach lub w obowiązującej u przewoźnika walucie i przeliczone zgodnie ze średnim kursem NBP z 13.04.2018. Ceny mogły ulec zmianie, mogą się różnić lub nie być dłużej dostępne.
Przeczytaj także: Internet w samolocie linii Lufthhansa i Austrian Airlines
- Większość ankietowanych Polaków (68,5%) nie zapłaciłaby więcej za bilet lotniczy, żeby mieć dostęp do internetu podczas lotu.
- Połowa podróżnych z Polski przyznaje, że korzystała wcześniej z lotniskowego Wi-Fi. To jednak jeden z najniższych wyników wśród 26 ankietowanych krajów.
- Polacy, którym zdarzyło się korzystać z lotniskowego Wi-Fi, pozytywnie oceniają jakość połączenia.
Pokładowe Wi-Fi nie tak ważne dla polskich pasażerów
Aż 68,5% badanych Polaków zadeklarowało, że nie dopłaciłoby do ceny biletu lotniczego, aby otrzymać dostęp do pokładowego Wi-Fi podczas lotu.
Można zauważyć sporą różnicę, porównując odpowiedzi kobiet i mężczyzn. Kobiety są mniej zainteresowane korzystaniem z Internetu podczas podróży: aż trzy czwarte respondentek (74,5%) odpowiedziało, że nie zapłaciłoby więcej za lot, żeby móc używać pokładowego Wi-Fi; wśród badanych mężczyzn odsetek takich odpowiedzi wyniósł 62%.
Większych zaskoczeń nie ma przy porównywaniu różnych grup wiekowych, bowiem to młodsze pokolenie znacznie częściej jest gotowe korzystać z Wi-Fi, nawet jeśli wiązałoby się to z wyższym kosztem podróży. Najczęściej (37%) odpowiadały tak osoby w wieku 23-35 lat.
Czy zapłaciłbyś więcej za bilet lotniczy, aby mieć dostęp do pokładowego Wi-Fi?
Polacy | mężczyźni | kobiety | 18-22 | 23-35 | 36-55 | 56-65 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
NIE | 68,5% | 62% | 74,5% | 66% | 63% | 71% | 76% |
TAK | 31,5% | 38% | 25,5% | 34% | 37% | 29% | 24% |
Dostęp do internetu na lotniskach
Zapytani, czy korzystają z hotspotów oferowanych przez lotniska, 49% Polaków odpowiedziało, że zdarzyło im się to w przeszłości. W obliczu coraz silniejszego trendu, aby być stale podłączonym, stosunkowo niski odsetek może wydać się zaskoczeniem. Jest to też jeden z najniższych wyników wśród 26 ankietowanych krajów.
Jedynie Niemcy i Francuzi wykazali mniejsze zainteresowanie korzystaniem z lotniskowych sieci. W obu przypadkach zaledwie 43% badanych przyznało, że zdarzyło się to im w przeszłości. Dla porównania, światowa średnia wynosi 58%, z kolej najwyższy wynik został zanotowany wśród Norwegów: aż 76% badanych korzystało wcześniej z lotniskowego Wi-Fi.
Tak niskie zainteresowanie Polaków może wiązać się z wprowadzonym z zeszłym roku rozporządzeniem Unii Europejskiej, które znosi dodatkowe opłaty za roaming w ramach państw członkowskich i pozwala korzystać z własnego Internetu po regularnych stawkach. Może wynika to też z nieświadomości, jak dobrze przygotowane są krajowe lotniska? Jak wynika z analizy KAYAK.pl, wszystkie porty lotnicze w Polsce oferują bezpłatne Wi-Fi, w większości wypadków bez obowiązujących limitów czasowych.
Czy korzystałeś kiedyś z lotniskowego Wi-Fi? (wybór ankietowanych krajów)
Świat | Polska | Niemcy | Francja | Norwegia | |
---|---|---|---|---|---|
TAK | 58% | 49% | 43% | 43% | 76% |
NIE | 36% | 48% | 53% | 53% | 17% |
Nie pamiętam | 6% | 3% | 4% | 4% | 7% |
Polacy, którzy mieli okazję korzystać z sieci na lotnisku są znacznie bardziej zadowoleni z jakości połączenia niż podróżni z innych krajów biorących udział w ankiecie. Blisko połowa respondentów z Polski (48,3%) uważa, że jakość oferowanego im połączenia internetowego była „raczej dobra”, zapytani o to samo podróżni z pozostałych krajów uważają, że lotniskowe połączenie nie jest „ani dobre, ani złe”.
Jak Polacy oceniają jakość lotniskowego Wi-Fi? (osoby, które korzystały wcześniej z Wi-Fi na lotnisku)
Bardzo zła | Raczej zła | Ani dobra, ani zła | Raczej dobra | Bardzo dobra | Nie wiem | |
---|---|---|---|---|---|---|
Wszystkie kraje | 4% | 19% | 37% | 32% | 7% | 1% |
Polska | 2,4% | 10,3% | 33,5% | 48,3% | 4% | 1,4% |
źródła: KAYAK – Dlaczego Polacy tak rzadko korzystają z Wi-Fi na lotniskach? British Airways – Wi-Fi taking off on board British Airways