Sprawdź najważniejsze informacje z najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego na temat sposobu korzystania z internetu przez Polaków (dane za 2017 rok).
Rozwój telekomunikacji i informatyki w ostatnich latach porównywany bywa do rewolucji przemysłowej, która zmieniła oblicze świata. XXI wiek to wiek społeczeństwa informacyjnego i nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, które przyspieszają rozwój gospodarczy i zmieniają naszą rzeczywistość.
Wspólnotowe badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych są prowadzone w Unii Europejskiej od 2003 r. Główny Urząd Statystyczny prowadzi je w Polsce od czasu wstąpienia do UE w 2004 r. Badania te pozwalają ocenić skalę zmian zachodzących w życiu obywateli i funkcjonowaniu przedsiębiorstw na skutek korzystania z komputerów i internetu.
Zobacz także: Raport UKE za 2017 rok: Jak Polacy korzystają z internetu i usług telekomunikacyjnych?
Najnowszy raport odpowiada na takie pytania jak:
- W jakim stopniu mamy dostęp do internetu?
- Do jakich celów wykorzystujemy Internet? Korzystanie z e-administracji?
- Korzystanie z zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych?
- Korzystanie z Internetu w ramach ekonomii współdzielenia?
Polacy posiadający smartfona (w 2017 r.)
W ciągu ostatnich 3 lat odsetek osób posiadających i korzystających ze smartfona gwałtownie urósł. Zobacz, jak zmieniła się liczba osób posiadających smartfona według grup wiekowych (2014 vs. 2017 r.).
wiek | 2014 | 2017 |
---|---|---|
Ogółem | 25,5% | 59,5% |
16-24 lata | 48,4% | 91,5% |
25-34 lata | 47,2% | 85,6% |
35-44 lata | 34,2% | 74,1% |
45-54 lata | 15,6% | 49,4% |
55-64 lata | 7,% | 29,1% |
65-74 lata | 3,0% | 14,9% |
Jak byliśmy wyposażeni w urządzenia mobilne i dostęp do internetu w porównaniu z innymi krajami europejskimi? Dostęp do internetu miało w Polsce 82% gospodarstw. W tym do internetu szerokopasmowego 78%, gdzie średnia europejska wynosi odpowiednio 87% i 85%.
Na poniższej grafice możesz sprawdzić szczegółowe dane w każdym kraju oraz dowiedzieć się do jakich celów Polacy najczęściej używali dostępu do internetu? W czołówce znalazły się tak jak rok wcześniej:
- czytanie lub pobieranie gazet i czasopism (60,3%)
- korzystanie z poczty elektronicznej (59,8%)
- wyszukiwanie informacji o towarach i usługach (58,4%)
- korzystanie z serwisów społecznościowych (48%)
- wyszukiwanie informacji związanych ze zdrowiem (45%)
- korzystanie z bankowości elektronicznej (39,8%)
- korzystanie z serwisów poświęconych turystyce (22,6%)
- umieszczanie w internecie własnych treści (tekstów, zdjęć, filmów, itp.) (22,3)
Dlaczego 18% gospodarstw domowych w Polsce nie miało dostępu do internetu w 2017 r.?
Aż 18% gospodarstw domowych w Polsce nie posiada dostępu do internetu, z czego większość uważa, że nie ma takiej potrzeby (68%), ponad połowa z nich (54%) uważa, że nie potrafi z niego korzystać.
Ciekawi mnie 11%, które zadeklarowały niechęć do internetu jako powód nieposiadania dostępu do sieci…
Wyniki badań oraz publikacja analityczna „Społeczeństwo informacyjne w Polsce, wyniki badań statystycznych” są dostępne na stronie internetowej GUS w dziale „Nauka, technika i społeczeństwo informacyjne”.
Sprawdź także wyniki raportu GUS-u sprzed 2 lat, na temat korzystania z internetu stacjonarnego w Polsce (2016).
źródło: GUS