Kim są polscy użytkownicy mobilni kibicujący podczas Igrzysk w Pjongczangu?

Kim są fani sportu, którzy postanowili polecieć do Korei Południowej? Na podstawie ich zachowań (geotrappingu) związanych z korzystaniem ze smartfona i aplikacji mobilnych można poznać ich dokładny profil.

Polscy kibice ZIO w Pjongczangu (2018)

Kolejna okazja dla miłośników olimpijskich sportów zimowych dopiero za 4 lata, ale już dziś wiemy, kim byli najzagorzalsi kibice polskiej reprezentacji.

Jak wynika z danych zebranych metodą geotrappingu przez firmę Selectivv, nasi skoczkowie mogli liczyć na zagrzewające okrzyki od blisko 2000 kibiców. Statystyczny polski kibic Igrzysk Zimowych w Pjongczangu to mężczyzna w wieku około 40 lat, z dużego miasta, czytający o sporcie, ale niekoniecznie aktywnie go uprawiający. Najczęściej jest to użytkownik smartfona z systemem Android, który wakacje spędza za granicą.

Jak przeprowadzono badanie?

Badanie objęło właścicieli smartfonów, którzy w trakcie Igrzysk znajdowali się w okolicach hoteli i obiektów olimpijskich. Na tej podstawie można wywnioskować, że głównym celem ich pobytu w Pjongczangu było śledzenie sportowej rywalizacji.


W analizie uwzględniono tych użytkowników, których urządzenia miały ustawione język polski oraz używały internetu, dzięki czemu ustalono ich lokalizację. Z badania wykluczono osoby przebywające w okolicach wiosek olimpijskich podczas całego okresu trwania Igrzysk, gdyż najprawdopodobniej byli to członkowie kadry olimpijskiej, obsługi oraz korespondenci – jest to około 300 osób.

Zobacz także: Co drugi fan sportu ogląda sport online

Czym są dane z geotrappingu?

Technologia geotrappingu polega na zbieraniu informacji na temat użytkowników, którzy w określonym czasie przebywali w określonym miejscu. Tym różni się od geolokalizacji, że opiera się na zdefiniowaniu grupy użytkowników w oparciu o ich położenie z przeszłości i pozwala na przesłanie im komunikatu nie tylko w czasie rzeczywistym. Na przykład pozwala na zebranie osób, które były na targach mieszkaniowych i wyświetlanie im reklamy nieruchomości w kolejnym tygodniu.

Wyniki badania

To rozwiązanie firmy Selectivv jest wykorzystywane przede wszystkim do przeprowadzania skutecznych i ściśle targetowanych kampanii mobilnych. Technologia geotrappingu pozwoliła zebrać dane dotyczące polskich kibiców w Korei Południowej. Dzięki temu wiemy, że w tej grupie:

  • 68% stanowią mężczyźni,
  • 61% osób ma więcej niż 35 lat.
  • 73% badanych czyta o sporcie,
  • 21% aktywnie uprawia sport.

Na podstawie odwiedzanych przez nich stron i użytkowanych aplikacji wiemy też, że:

  • 19% z nich wakacje spędziło na polskim morzem, a 39% za granicą,
  • jedynie 5% z tych osób aktywnie poszukuje partnera (np. ma zainstalowane aplikacja randkowe),
  • 6% to mniejszości seksualne.
Polscy kibice na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Pjiongczangu 2018 (infografika)

Polscy kibice na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Pjiongczangu 2018 (infografika)

Dominik Karbowski, co-CEO Selectivv wyjaśnia, jak dane są pozyskiwane: 

Korzystając ze smartfonów i tabletów, użytkownicy udostępniają informacje o sobie. Są to dane demograficzne, takie jak wiek, płeć, obszar zamieszkania, ale także miejsce pracy czy status matrymonialny. Niezwykle ważną częścią udostępnianych danych są dane behawioralne mówiące o  zachowaniach  i  zainteresowaniach.  Na  podstawie  tych  informacji  w  Selectivv  opracowujemy profile użytkowników. Analiza i profilowanie informacji z urządzeń przenośnych to istotny czynnik w dotarciu do klienta ze ściśle dopasowaną ofertą. Warto dodać, że dane, które firma posiada, nie są danymi osobistymi, wrażliwymi. Nie wiemy, czy użytkownik to Jan czy Maria Kowalska, nie znamy adresu czy numeru telefonu.

Jak pokazuje analiza firmy Selectivv, polscy kibice sportu pojadą nawet do odległej Korei Południowej, żeby dopingować i wspierać swoich idoli. W tym roku rządziły skoki narciarskie, które po kolejnym złocie olimpijskim Kamila Stocha potwierdziły swój status polskiego sportu narodowego. Jak będzie podczas kolejnych i letnich igrzysk olimpijskich? Na pewno nie zabraknie emocji, a na stadionach będą powiewać biało-czerwone flagi.

źródło: informacja prasowa Selectivv

Łukasz Majchrzyk
Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuję się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii.
Łukasz Majchrzyk
Obserwuj