Wzrosty i upadki sprzedaży muzyki na płytach kompaktowych CD

Oto jak wyglądała historia sprzedaży muzyki na płytach kompaktowych od 1983 do 2017 roku – wygląda na to, że kompakty przeszły już do historii.

Według najnowszego raportu Bloomberga, amerykański gigant handlu detalicznego Best Buy poinformował swoich dostawców, że nie będzie już sprzedawał płyt CD od 1 lipca 2018 roku. Ten dość ekstremalny krok jest zaskakujący, biorąc pod uwagę, że miliony Amerykanów, zwłaszcza starszych, wciąż kupuje i słucha muzyki z płyt CD, to w tym momencie ich los nieuchronnie jest policzony.

W czasach, gdy dostępność muzyki zapewniają wszechobecne muzyczne serwisy streamingowe, płyty CD przechodzą do lamusa. Z kolei kasety magnetofonowe i winyle przeżywają swój renesans. Ciągły spadek sprzedaży płyt kompaktowych nie wzbudził jednak w ostatnich latach zbytniej uwagi i być może za kilka lat kompakty będą znów modne?

Według amerykańskiego stowarzyszenia Recording Industry Association of America (RIAA), sprzedaż płyt CD w Stanach Zjednoczonych spadła o 90 proc., osiągając najwyższy poziom w 2000 r. Obecnie sprzedaż CD z muzyką jest na najniższym poziomie od 1987 r. (kiedy to soundtrack Michaela Jacksona „Bad and the Dirty Dancing” znalazł się na szczycie listy Billboardu).

Przeczytaj również: Lista Billboardu a płatne muzyczne serwisy streamingowe

Po ogromnym wzroście popularności odtwarzaczy MP3 na początku lat 2000, sprzedaż płyt CD zmniejszyła się o prawie połowę w latach 2000-2007, kiedy pojawiły się smartfony i pierwsze usługi strumieniowania muzyki, które wbiły ostatni gwóźdź do trumny małej okrągłej płyty kompaktowej.

Oto jak wyglądała sprzedaż płyt CD w latach 1983-2017 w Stanach Zjednoczonych:

Sprzedaż płyt CD w USA (1983-2017)

źródło: Statista – The Rise and Fall of the Compact Disc