AMP Stories to nowy wizualny dodatek w wynikach wyszukiwania

Historie AMP (czyli AMP Stories) dostarczają szybkich obrazkowych informacji bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google i wyraźnie inspirowane są formatem Snapchat Discovery.

AMP Stories - Google

Internet staje się mobilny, a wydawcy próbują znaleźć nowe sposoby i formaty prezentacji swoich treści. Najnowszy projekt Google’a o nazwie AMP Stories ma dostarczyć wydawcom nowego formatu prezentacji w wyszukiwarce Google. Jak sama nazwa wskazuje, jest to kombinacja Instagram Stories i sekcji Discovery na Snpachacie.

Ogłoszone dziś rano na Google Developers Blog AMP Stories są najnowszym dodatkiem dla stron AMP w mobilnych wynikach wyszukiwania. Ta funkcja, która wciąż znajduje się na wczesnym etapie rozwoju, pozwala użytkownikom wybierać serię wyselekcjonowanych treści. Ten nowy format umożliwia wydawcom tworzenie opowieści w formie obrazów, filmie i animacji przygotowanych na urządzenia mobilne.

W pierwszej fazie uruchomienia Google współpracuje z największymi wydawcami, takimi jak CNN, Conde Nast, Hearst, Mashable, Meredith, Mic, Vox Media i The Washington Post, aby ożywić te wizualne historie.

Przeczytaj także: Strony AMP będą wyświetlane z adresem URL witryny

Wyszukiwarka Google zmienia się w Snapchata?

W przyszłości AMP Stories będzie otwartą platformą, dzięki której każdy wydawca będzie mógł z niej skorzystać. AMP Stores mają ułatwić tworzenie nowego formatu z technicznego punktu widzenia. Format jest dostarczany ze wstępnie ustawionymi, ale elastycznymi szablonami układu, standardowymi kontrolkami interfejsu użytkownika i komponentami do udostępniania i dodawania treści uzupełniających.

Google nie będzie wyświetlało na razie AMP Stories w swoich standardowych wynikach wyszukiwania, ale już każdy może je przetestować na swoim smartfonie.

Jeśli chcesz nadać swoim publikacją format AMP Stories, możesz zapoznać się z samouczkiem i dokumentacją dotyczącą projektu.

Póki co nie ma jeszcze narzędzi do budowania AMP Stories. Podobnie było w przypadku wrażania samego AMP, co szybko zmieniło się dzięki pojawieniu się wtyczek ułatwiających wdrożenie w popularnych systemach CMS. Jednak nawet gdy narzędzie będzie dostępne, wydawcy będą musieli tworzyć historie AMP od zera. Sukces nowego formatu AMP Stories będzie polegał głównie na udostępnieniu odpowiednich narzędzi do budowania tych historii bez obciążania deweloperów, którzy niekoniecznie są zadowoleni z faktu, że Google wprowadza inny format.

Wciąż nie jest jasne, w jaki sposób Google potraktuje nowy format w wyszukiwarce i jak wydawcy mogą zagwarantować sobie miejsce w takich wynikach wyszukiwania. Ponieważ AMP Stories są wyraźnie oddzielone od zwykłych postów, Google prawdopodobnie da wydawcom inny sposób zachęcający do publikowania historii.

Przykłady AMP Stories

Na razie, jeśli chcesz wypróbować historię AMP, wejdź na telefonie pod adres: g.co/ampstories i poszukaj jednego z partnerów startowych (wymienionych powyżej np. CNN). Historie AMP znajdziesz w nowym nagłówku „Visual Stories from” w wynikach wyszukiwania.

Choć nie jestem pewien, czy wydawcy w pełni zaakceptują ten format, muszę przyznać, że istniejące wizualne AMP Stories, które przejrzałem są całkiem ciekawe. Wykorzystanie obrazu, dźwięku i animacji w wyszukiwarce Google, to ogromna zmiana, która wcześniej czy później musiała nadejść.

Więcej informacji znajdziesz na oficjalnej stronie: www.ampproject.org/stories

źródło: Google Developers Blog