Aplikacja dla osób niedosłyszących do kontaktu z numerem 112

Osoby niedosłyszące w Polsce będą mogły kontaktować się z numerem alarmowym 112 przez specjalną aplikację mobilną, której pilotaż zapowiedziano na ten rok.

Aplikacja mobilna do kontaktu z numerem 112

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwo Cyfryzacji uruchomią jeszcze w tym roku pilotażową wersję aplikacji mobilnej służącej do wysyłania zgłoszeń alarmowych na numer 112. Z aplikacji beda mogli korzystać wszyscy obywatele, jednak najbardziej przydatna będzie dla osób niedosłyszących i głuchych.

Aplikacja pozwoli osobom głuchym i niedosłyszącym w prosty sposób skomunikować się operatorami numeru alarmowego 112, tak otrzymać niezbędnej pomocy. Brak takiego ułatwienia był jednym z problemów zdefiniowanych podczas przygotowań do Światowych Dni Młodzieży w 2016 r.

To rozwiązanie jest oczekiwane, w szczególności przez osoby niedosłyszące, ale nie tylko. Aplikacja pozwoli również na wysyłanie wiadomości ze zgłoszeniem, z prośbą o pomoc, w przypadkach, gdy osoba zgłaszająca nie jest w stanie wykonać połączenia głosowego.

W ubiegłym roku MSWiA, we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych, przeprowadziło konkurs na aplikację mobilną do wysyłania zgłoszeń alarmowych. Wytypowano rozwiązanie, które docelowo umożliwi skuteczną komunikację z operatorami numeru 112. Jednocześnie Ministerstwo Cyfryzacji zamówiło w Instytucie Łączności ekspertyzę dotyczącą określenia rozwiązań technicznych i wypracowania standardu przekazywania zgłoszeń SMS kierowanych na numer alarmowy 112 od operatorów telekomunikacyjnych do Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Niezbędne jest także określenie zmian w obowiązującym prawie m.in. w zakresie obowiązków operatorów oraz warunków technicznych połączeń na numery alarmowe.

Polecamy także: Aplikacja mObywatel teraz także na iPhone’ie (iOS)

MSWiA planuje, że pilotaż aplikacji ruszy w 2018 r. Dzięki temu zostaną przetestowane jej funkcje oraz zgodność z systemem informatycznym Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Pilotaż umożliwi także dokonanie analizy, tak aby oszacować ewentualną potrzebę zmian w aplikacji oraz dostosować system w zakresie bezpieczeństwa działania i wydajności dla dużej liczby użytkowników. Po etapie testów aplikacji oraz wprowadzenia odpowiednich zmian w prawie nastąpi uruchomienie już w pełni funkcjonalnego systemu.

Na razie nie znamy konkretnych dat ani szczegółów dotyczących nowej aplikacji rządowej. Pamiętajcie, że 11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.

źródło: informacja prasowa