Urządzenia Apple’a najczęściej kupowanymi na święta (2017)

W tym roku, firma Apple znów wyprzedza konkurencję w sprzedaży smartfonów i tabletów w okresie przedświątecznym, które stanowiły 44% wszystkich nowych aktywnych urządzeń.

iPhone’y i iPady firmy Apple były ponownie najpopularniejszymi urządzeniami mobilnymi na świecie, które kupowano na prezenty pod choinkę (dane pochodzą od firmy analitycznej Flurry należącej do Yahoo – liczba aktywowanych urządzeń w okresie od 19 do 25 grudnia 2017 r.).

W tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia i końcówkę Chanuki, Flurry przyjrzało się wszystkim nowym aktywacjom smartfonów i tabletów, aby przeanalizować, które urządzenia mobilne były najczęściej kupowane przez konsumentów pod choinkę.

Aż 44 proc. nowych aktywacji urządzeń mobilnych to urządzenia Apple’a, podczas gdy urządzenia Samsunga stanowiły zaledwie 26 proc. aktywacji. Huawei, Xiaomi, Motorola, LG, OPPO i Vivo pozostały daleko w tyle za Apple i Samsungiem, zdobywając od 2 do 5 proc. udziału w nowych aktywacjach urządzeń.

Liczba aktywacji z 2017 roku ściśle odpowiadają tym, które widzieliśmy w analogicznym okresie zeszłego roku, kiedy to Apple odnotowało także największą liczbę aktywacji urządzeń (44 proc.) a na drugim miejscu znalazł się Samsung z 21 proc.

Aktywacja urządzeń mobilnych wg producenta (19-25.12.2017, Flurry Analytics)
Aktywacja urządzeń mobilnych wg producenta (19-25.12.2017, Flurry Analytics)

Podczas gdy Apple utrzymało się na tym samym poziomie, aktywacja urządzeń Samsunga wzrosła o 5 p.p. w stosunku do sezonu świątecznego w 2016 roku, co prawdopodobnie można przypisać wprowadzeniu Galaxy S8 i zeszłorocznym opóźnionym wprowadzeniu Note z 2016 r.

Zobacz także dane sprzed 2 lat: Prawie 50% aktywacji urządzeń Apple’a w święta 2015 roku

Udział aktywacji smartfonów i tabletów wg producenta w okresie świątecznym 2017:

  1. Apple: 44%
  2. Samsung: 26%
  3. Huawei: 5%
  4. Xiaomi: 3%
  5. Motorola: 3%
  6. LG: 3%
  7. Oppo: 3%
  8. Vivo: 2%

W rzeczywistości starsze urządzenia firmy Apple były częściej aktywowane niż tegoroczne iPhone’y. Najwięcej, bo aż 15,1 proc. aktywacji dotyczyło iPhone’a 7, a na 2. miejscu znalazł się iPhone 6 z 14,9 proc. Flagowe urządzenie Apple’a, czyli iPhone X był także popularny, odnotował 14,7 proc. a iPhone 8 i 8 Plus odpowiednio 8,1 proc. oraz 8,7 proc. nowych aktywacji.

Aktywacja urządzeń firmy Apple w święta 2017 r. (iPhone)
Aktywacja urządzeń firmy Apple w święta 2017 r. (iPhone)

Warto zaznaczyć, że Flurry badało ogólnoświatowe aktywacje, w których popularne są starsze i tańsze urządzenia. Apple nie sprzedaje już na przykład iPhone’a 6, ale wciąż jest dostępny na całym świecie od resellerów firm trzecich, którzy oferują je po obniżonej cenie.

Przyglądając się rozmiarom aktywowanych urządzeń, to fablety (phablety – urządzenia o przekątnej ekranu od 5 do 6,9 cali) stanowiły najwięcej bo aż 53 proc. wszystkich nowych aktywacji, podczas gdy mniejsze telefony (od 3,5 do 4,9 cala) stanowiły już tylko 35 proc. aktywacji. Pełnowymiarowe tablety, takie jak iPad (zliczano tylko modele z modułem komórkowym) odpowiadały za 8 proc. aktywacji.

W ciągu ostatnich 2 lat zainteresowanie większymi urządzeniami mobilnymi, które nosimy w kieszeniach znacznie wzrosło. W 2015 roku było to zaledwie 27 proc. a dzisiaj już 53 proc. aktywacji. Dla porównania w 2014 roku Flurry odnotowało 14 proc. aktywacji fabletów, a w 2013 r. był to znikomy 4-proc. udział.

Aktywacja urządzeń mobilnych wg rozmiaru wyświetlacza (okresy świąteczne w latach 2015-2017)
Aktywacja urządzeń mobilnych wg rozmiaru wyświetlacza (okresy świąteczne w latach 2015-2017)

Firma Flurry zlicza aktywacje urządzeń mobilnych i pobrania w ponad milionie aplikacji mobilnych, które korzystają z usługi Flurry Analytics. Flurry twierdzi, że ma wgląd w ponad 2,1 miliarda urządzeń na całym świecie.

źródła: MacRumors via Flurry Analytics Blog – Apple Wins 2017 Smartphone Holiday Season