Ranking marek telekomunikacyjnych w Polsce (2017)

Magazyn Press opublikował ranking marek telekomunikacyjnych w Polsce, biorąc pod uwagę liczbę publikacji, zasięg oraz wydźwięk w mediach. To był trudny rok dla rynku telekomunikacyjnego, głównie ze względu na zmiany w przepisach.

Ranking marek telekomunikacyjnych w Polsce (2017 r.)

W 10. już edycji raportu przygotowanego przez magazyn Press „Top marka”, wśród top 5 marek telekomunikacyjnych w Polsce znalazły się: Plus (104 pkt.), Orange (71 pkt.), T-Mobile(59 pkt.), Play (37 pkt.) oraz Netia (29 pkt.).

Walka o klientów korzystających z usług na kratę oraz zniesienie opłaty za roaming międzynarodowy w Unii Europejskiej to tematy, które zdominowały  przekaz prasowy na temat marek telekomunikacyjnych w okresie od lipca 2016 roku do czerwca 2017 roku.

Zwiększone zainteresowanie mediów usługami prepaid wynikało z przyjęcia w czerwcu ub.r. tzw. ustawy antyterrorystycznej. Klienci korzystający z usług na kartę musieli zarejestrować swój numer telefonu w którejś sieci di 1 lutego 2017 roku, jeśli chcieli go zachować i z niego korzystać. Toteż przez całe drugie półrocze ub. r. operatorzy aktywnie zachęcali do szybkiej rejestracji numerów właśnie u nich, oferując m.in. bonusy w postaci dodatkowych darmowych pakietów minut i transferu danych.


Przeczytaj także: Szybkość internetu mobilnego w Polsce na tle Europy (listopad 2017)

TOP 10 marek z największą liczbą publikacji:

  1. Plus: 7091
  2. Orange: 4041
  3. T-Mobile: 2377
  4. Play: 938
  5. Netia: 737
  6. Virgin Mobile: 97
  7. Nju Mobile: 66
  8. Fakt Mobile: 65
  9. Heyah: 51
  10. TK Telekom: 35

Od 15 czerwca br. zgodnie z regulacją wdrożoną przez Komisje Europejską za rozmowy i SMS-y na obszarze UE płaci się zgodnie z cennikiem krajowym operatora. Pierwotnie tylko Orange dosłownie potraktował unijną regulację i zastosował ją w nowych cennikach. Plus, Play i T-Mobile zaproponowali jedynie abonentom z taryfami bez limitu pulę połączeń międzynarodowych do wykorzystania w ciagu roku. Toteż Orange stawiany był przez dziennikarzy i komentatorów za wzór, pozostali operatorzy znaleźli się w ogniu krytyki by wreszcie, pod presją, również zastosować zasadę „roaming jak w domu”.

Gorącym tematem w prasie były także kary nakładane przez UOKiK na telekomy. W analizowanym okresie prasa donosiła także o inwestycjach w rozwój superszybkiego internetu. Netia i Orange rozbudowały sieć internetu światłowodowego m.in. dzięki pozyskaniu dotacji z unijnego Programu Operacyjnego POlska Cyfrowa. Operatorzy oferujący tylko usługi mobilne nadal rozwijali swoje stacje bazowe rozszerzając zasięg internetu LTE, jednocześnie szykując się do wdrożenia technologii 5G. Proces standaryzacji  tej ostatniej zakończył się kilka dni i ogłoszono pierwszą oficjalną specyfikację sieci 5G. Można spodziewać się, że jeszcze w 2019 roku zobaczymy pierwsze komercyjne wdrożenia w Polsce.

Tradycyjnie na liczbę publikacji o brandach telekomunikacyjnych istotnie wpłynęła ich aktywność sponsorska. Plusowi pozycję w Top Marce zagwarantowało wspieranie PlusLigi. Orange zyskał dzięki Orange Warsaw Festival i działaniom CSR (m.in. Kluby Sportowe Orange, #SuperKoderzy, MegaMisja), T-Mobile – festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty oraz T-Mobile Electronic Beats. Doniesienia biznesowe podbiły jedynie wyniki sieci Play (zapowiedzi lipcowego dobiutu spółki na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych).

Liczba publikacji telekomy (2016-2017)

Liczba publikacji telekomy (2016-2017)

Marki telekomów w mediach (w tym społecznościowych) – 2017 r.

Pod względem liczby publikacji internetowych marki telekomunikacyjne znalazły się w tej samej kolejności, co w zestawieniu prasowym. Duża liczba publikacji o podmiotach znajdujących się na podium związana była głównie z ich zaangażowaniem sponsorskim.

O częstotliwości publikacji poszczególnych markach telekomunikacyjnych w internecie decydowały głównie wydarzenia kulturalne i sportowe.

Najpopularniejsze marki telekom w internecie według publikacji (2017)

Najpopularniejsze marki telekom w internecie według publikacji (2017)

Kolejny rok z rzędu najwyższy odsetek publikacji na regionalnych portalach internetowych osiągnęły T-Mobile i Orange. Zawdzięczają to wspieraniu Orange Warsaw Festival, T-Mobile Nowe Horyzonty i T-Mobile Electronic Beats.

O markach Play, Plus i Netia najczęściej wzmiankowano w serwisach specjalistycznych. T-Mobile i Orange zanotowały spory odsetek publikacji w mediach ekonomicznych. Najrzadziej spółki telekomunikacyjne pojawiały się na serwisach ogólnoinformacyjnych.

Publikacje online o markach telekomunikacyjnych online wg rodzaju serwisów i zasięgu (2017)

Publikacje online o markach telekomunikacyjnych online wg rodzaju serwisów i zasięgu (2017)

Informacje o bieżących promocjach Orange zapewniały operatorowi największą liczbę publikacji w mediach społecznościowych. Największym zainteresowaniem cieszyła się kampania #OrangeSponsorsYou.

Wszystkie brandy telekomów najczęściej przywoływane były na Facebooku. jeśli chodzi o Twittera, najwyższy odsetek publikacji odnotował T-Mobile, głównie za sprawą projektów muzycznych, które organizował. O Play najczęściej wzmiankowano w serwisie YouTube – były to komentarze do spotów, w które zaangażowano celebrytów. Markę Heyah wspominano znacznie rzadziej niż pozostałe marki.

Mężczyźni są bardziej niż kobiety  zainteresowani markami telekomunikacyjnymi.

źródło: Press {top Marka} 11-12.2017 str. 157-161

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj