Odpis aktu stanu cywilnego można zamówić i odebrać online, meldunek w styczniu 2018!

Ministerstwo Cyfryzacji udostępnia kolejne państwowe e-usługi, dzięki którym można m.in. zamówić i zapłać online za odpis aktu stanu cywilnego, a już w styczniu 2018 r. będzie można zameldować się przez internet.

Kolejne e-usługi (odpis stanu aktu cywilnego i e-meldunek przez internet)

Zamówienie i płatność za odpis aktu stanu cywilnego jest już dostępne przez internet. Jest to kolejne ułatwienie dla obywateli w kontakcie z administracją i duży krok w budowie kompleksowego systemu państwowych e-usług.

Aby opłacić zamówione przez internet odpisy aktu stanu cywilnego nie trzeba już osobiście udawać się na pocztę lub urzędu. Można to zrobić na platformie ePUAP za pomocą nowej wersji obsługi płatności, dzięki której opłaty za zamówione online odpisy aktu urodzenia lub małżeństwa, można dokonać przy użyciu bankowości elektronicznej.

Wniosek o odpis aktu stanu cywilnego jest pierwszą usługą centralną, za którą możemy zapłacić w ten sposób. Ministerstwo Cyfryzacji planuje stopniowo zintegrować moduł obsługi płatności online z kolejnymi usługami, które wymagają opłat.

Przeczytaj również: mWeryfikator – rządowa aplikacja do potwierdzania danych klientów

Jak zamówić online odpis aktu stanu cywilnego lub małżeństwa?

Żeby zamówić odpis dokumentu należy wejść na stronę obywatel.gov.pl, potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym (eGO) i wypełnić elektroniczny formularz (rodzaj odpisu, kogo dotyczy, uzasadnienie). Jeśli wniosek składa pełnomocnik, konieczne jest przesłanie upoważnienia w formie załącznika.

  1. Kliknij przycisk Wyślij wniosek na stronie obywatel.gov.pl.
  2. Zaloguj się na swój profil zaufany.
  3. Wypełnij wniosek.
  4. Podpisz wniosek profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym (jeśli go masz).
  5. Wyślij wniosek. Wyświetli się komunikat, że wniosek został wysłany. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).

W przypadku gdy odpis dotyczy osoby wypełniającej formularz, dane personalne zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Do uzupełnienia pozostaną jedynie dane kontaktowe. Kolejnym krokiem jest wybór sposobu odbioru dokumentu. Może to zrobić osobiście w dowolnym wskazanym Urzędzie Stanu Cywilnego lub zamówić wysyłkę na do domu albo na skrzynkę ePUAP w formie elektronicznej.

Ile kosztuje zamówienie odpisów przez internet?

W ostatnim kroku zamawiania dokumentów online, jest płatność za usługę. Koszt zależy od liczby i rodzajów odpisów, które zostały wskazane w formularzu. Ceny zaczynają się od 22 zł za odpis skrócony aktu stanu cywilnego, także za odpis wielojęzyczny; 33 zł za odpis zupełny aktu stanu cywilnego. Wszystkie koszty pojawiają się w podsumowaniu zamówienia.

Nowością jest możliwość uregulowania rachunku za pomocą bankowości internetowej. Po wybraniu nazwy banku, nastąpi przekierowanie do strony logowania danego banku. Przy płatności online prowizja za realizację usług udostępnionych na ePUAP wynosi 0,59 zł. Płatności internetowe obsługiwane są w systemie Paybynet, prowadzonym przez Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR).

Dla osób nieposiadających konta internetowego istnieje możliwość zapłaty tradycyjnym przelewem, ale do zamówienia należy dołączyć skan dowodu zapłaty w formie elektronicznego załącznika.

E-meldunek będzie dostępny od stycznia 2018 r.

Możliwość zdalnego zamawiania odpisów aktów stanu cywilnego to kolejna e-usługa udostępniona w oparciu o System Rejestrów Państwowych. Jej wdrożenie jest efektem współpracy ekspertów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Cyfryzacji, Centralnego Ośrodka Informatyki oraz Krajowej Izby Rozliczeniowej.

Na początku stycznia 2018 roku zostanie uruchomiona kolejna e-usługa oparta na SRP – możliwość zameldowania się przez internet.

źródło: komunikat prasowy Ministerstwa Cyfryzacji