Sprzedaż iPhone’a znowu wzrasta (wyniki za 2017 r.)

Apple opublikowało wyniki sprzedaży iPhone’a, iPada i komputerów Mac za ostatni kwartał finansowy 2017 roku – zobacz na czym zarabia Apple.

Pomimo tego, że Apple udostępniło flagowy model iPhone’a X dopiero 3 listopada, to sprzedaż iPhone’a znowu wzrosła w ostatnim kwartale finansowym Apple’a, który zakończył się 30 września 2017 roku. Sprzedaż iPhone’a X będzie wliczała się już do do roku podatkowego 2018. Firma z Cupertino ogłosiła wczoraj swoje wyniki finansowe i sprzedaż produktów. W czwartym kwartale finansowym sprzedano aż 46,7 mln iPhone’ów, co daje roczną sumę 217 mln sztuk.

Po tym, jak w 2016 roku sprzedaż iPhone’a spadła po raz pierwszy w historii, niektórzy analitycy ogłosili koniec ery iPhone’a, ale biorąc pod uwagę wczorajsze wyniki i szumu wokół iPhone X, wydaje się, że ta ocena została wydana zbyt przedwcześnie. Pomimo wyzwań produkcyjnych ograniczających początkową podaż iPhone’a X, analitycy spodziewają się, że pierwsze poważne przeprojektowanie smartfona od czasu iPhone’a 6 w 2014 roku może spowodować, że Apple odnotuje nowy rekord sprzedaży w 2018 roku.

Ostatni rekord został ustanowiony w 2015 roku, kiedy silny popyt na iPhone 6 i 6 Plus doprowadził do sprzedaży 231 milionów sztuk. Analitycy uważają, że Apple może sprzedać aż 242 milionów telefonów w roku podatkowym kończącym się we wrześniu 2018 roku, pod warunkiem, że nie przeszkodzą w tym problemy z dostawami.

Zobacz także: Wyniki finansowe i sprzedaż urządzeń firmy Apple za 3Q 2017

Oto porównanie sprzedaży iPhone’ów od 2007 do 2017 roku (w mln sztuk)

Sprzedaż iPhone'a od 2007 do 2017 roku (w mln sztuk)
Sprzedaż iPhone’a od 2007 do 2017 roku (w mln sztuk)

Sprzedaż usług przynosi coraz większe przychody firmie Apple (listopad 2017)

Kiedy ludzie mówią o firmie Apple, maja na myśli przede wszystkim produkowany przez nią sprzęt. iPhone, iPad, MacBook i iMac – to produkty, które uczyniły Apple’a najcenniejszą firmą na świecie.

Jednak w ciągu ostatnich kilku lat kolejna część działalności firmy z Cupertino po cichu wyprzedziła wszystkie z wymienionych powyżej. Segment usług Apple’a wygenerował przychód w wysokości 30 mld dolarów w roku finansowym zakończonym 30 września 2017 roku. Usługi stanowią drugi najbardziej dochodowy obszar firmy zaraz po iPhone’ie, który przyniósł firmie 141 mld dolarów w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Przychody Apple'a z usług, iPada, Maca i innych produktów (2013-2017)
Przychody Apple’a z usług, iPada, Maca i innych produktów (2013-2017)

Dzięki Apple Music, Apple Pay, iTunes i App Store, a także iCloud i Apple Care, serwisy Apple stały się w ostatnich latach kurą znoszącą złote jajka. Jak pokazuje powyższy wykres (przygotowany przez serwis Statista), przychody z usług wzrosły o ponad pięć miliardów w porównaniu z poprzednim rokiem fiskalnym i niemal podwoiły się w ciągu ostatnich pięciu lat. Jednak ambicje Apple’a idą znacznie dalej. Na początku tego roku dyrektor generalny Tim Cook ogłosił, że celem jest podwojenie przychodów z usług do 2020 roku.

Wykres: przychody firmy Apple od 1Q 2009 do 4Q 2017
Przychody firmy Apple od 1Q 2009 do 4Q 2017
Udział produktów Apple'a w przychodach za 4Q 2017 roku
Udział produktów Apple’a w przychodach za 4Q 2017 roku

źródło: MacRumors – Apple Reports 4Q 2017 Results: $10.7B Profit on $52.6B Revenue, 46.7M iPhones, Statista (1) (2) via Apple Reports Fourth Quarter Results