Polacy coraz częściej wolą płacić kartą lub smartfonem

Według najnowszego badania ARC Rynek Polacy wolą płacić bezgotówkowo, najwygodniejszymi metodami płatności w naszym są karta i smartfon.

Preferowana metoda płatności w Polsce (2017)

Większość Polaków wybiera płatności elektroniczne zamiast gotówki, które cenione są za innowacyjność, wygodę, oszczędność czasu i łatwość korzystania. To konkluzje badania przeprowadzonego na zlecenie firmy eService w ramach kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo”. Polacy pokochali płacenie kartą i smartfonem, a dla niemal 70 proc. z nich to najwygodniejszy i najszybszy sposób rozliczania zakupów. Im wyższa kwota, tym chętniej uiszczają ją elektronicznie.

Coraz więcej Polaków preferuje płatności bezgotówkowe – najważniejsze wnioski z badania

  • Możemy wyróżnić 6 segmentów postaw Polaków wobec form płatności (Królowie Życia, Sceptycy, Marzyciele, Gospodarni, Optymalni, Zamożni). Tylko jeden z tych segmentów woli gotówkę od płatności bezgotówkowych.
  • Badani twierdzą, że płatności bezgotówkowe to najwygodniejszy, najszybszy i łatwy sposób płatności, gotówka używana jest z przymusu („używam, bo nie da się inaczej zapłacić”), co pokazuje, jak ważna jest rozbudowa sieci akceptacji.
  • Transakcje bezgotówkowe są bezpieczne i zapewniają prestiż.
  • Płatność kartą jest najbardziej znaną i najlepiej kojarzoną metodą płatności bezgotówkowych (przez większość badanych wymieniana jest jako pierwsza).

Zobacz także: [Raport] Kim są Polacy kupujący w sieci w 2017 roku?

Bezgotówkowe formy płatności podbiły serca Polaków. W ich portfelach jest już niemal 38 mln kart, z czego 78 proc. – niemal 30 mln – to karty zbliżeniowe. 5 mln Polaków płaci smartfonem, zaś przelewy internetowe stały się już codziennością. Według danych Krajowej Izby Rozliczeniowej, roczna wartość takich operacji sięgnęła 4,5 bln zł.


Wyniki badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie eService potwierdzają, że Polacy wolą płatności bezgotówkowe (56 proc.) od gotówkowych (31 proc.). W transakcjach elektronicznych cenią innowacyjność i nowoczesność (69 proc.), wygodę (60 proc.) i oszczędność czasu (59 proc.).

Celem zainaugurowanej 12 września kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo” jest upowszechnianie wiedzy o korzyściach z płatności elektronicznych. Odzew ze strony naszych partnerów, poparcie instytucji publicznych oraz zainteresowanie mediów pokazują, że kierunek naszych działań jest słuszny. Bezgotówkowe transakcje są już codziennością, bowiem 63 proc. Polaków płaci elektronicznie za zakupy w sklepach internetowych czy domowe rachunki – wskazuje Waldemar Zbytek, wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości.

Najczęściej wybierane metody płatności przez Polaków

Według badania eService, naturalnym, spontanicznym wyborem sposobu płatności jest karta – wskazało ją aż 86 proc. badanych. Pozostałe formy to gotówka (61 proc.), smartfon (52 proc.) i przelew (15 proc.).

Najczęstsze metody płatności w Polsce (2017 r.)

Najczęstsze metody płatności w Polsce (2017 r.)

Większość Polaków wybiera płatności bezgotówkowe, gotówka preferowana jest jedynie przy płatnościach do 10 zł. Im wyższa płatność, tym częściej badani deklarowali korzystanie z transakcji bezgotówkowych. Skoro głównym powodem korzystania z gotówki jest brak możliwości płacenia innymi metodami, widzimy tu pole do rozwoju sieci akceptacji – mówi Joanna Seklecka, Prezes Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService.

Aż 68 proc. respondentów uznało smarfton i kartę za najszybsze i najwygodniejsze metody płatności. Z kolei co trzeci badany korzysta z gotówki przede wszystkim dlatego, że jest to jedyna dostępna w danej sytuacji dostępna forma płatności (32 proc.). Transakcje elektroniczne częściej wybierają mężczyźni (60 proc.), zaś gotówkę preferuje co trzecia osoba młoda (18-24 lata) oraz co trzeci mieszkaniec wsi (34 proc.).

Pełny raport z badanie pobierzesz ze strony wartobezgotowkowo.pl lub pod tym linkiem w formacie PDF.

źródło: Związek Banków Polskich – Co drugi Polak płaci bezgotówkowo

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj