Dlaczego Snapchat ma znaczenie dla marketerów?

Nowe trendy i sposoby reklamowania produktów stale się rozwijają, Snapchat to typowe medium mobilne, którego marketerzy nie mogą lekceważyć.

Jeszcze na początku tego stulecia (lata 2000) najbardziej skutecznym sposobem na promocję produktów były komercyjne reklamy telewizyjne. Oczywiście dostępne były także inne opcje, ale większość firm chciała dotrzeć do swoich klientów poprzez reklamę w telewizji. Do dziś niektóre z najdroższych miejsc reklamowych to godziny prime time’u w telewizji.

W 2017 roku krajobraz marketingu, możliwości i sposobów dotarcia do klientów jest znacznie szerszy i można bez udziału reklamy telewizyjnej łatwo trafić do naszych odbiorców. Wraz ze wzrostem popularności smartfonów i mediów społecznościowych firmy mają do dyspozycji zupełnie nowe precyzyjne platformy marketingowe, które celnie trafiają do grupy docelowej. Facebook, Instagram, Twitter i inne social media stały się takimi narzędziami, wraz ze wzrostem ich popularności.

Taki sam los czeka Snapchata, który zaczynał jak każda z tych platform, bez reklam i komercyjnego bałaganu. Wejście na giełdę wymusza jednak czerpanie większych zysków, aby zaspokoić głód inwestorów. Niewinny komunikator mobilny o specyficznej formie komunikacji, który wyróżniał się dopasowaniem do stylu młodego pokolenia,znacznie odstawał od ugruntowanych już serwisów społecznościowych.


Wielu marketingowców nie zdaje sobie jednak sprawy z pełnego zasięgu Snapchata. Ma on już ponad 160 milionów aktywnych użytkowników, a tylko 1% marketerów używa tego narzędzia do swoich działań. Warto przyjrzeć się najważniejszym statystykom i danych, bo może nadszedł najlepszy moment, aby dołączyć do Snapchata i zacząć pokazywać światu swoje produkty i usługi.

Poniższe dane pochodzą z infografiki, która została opublikowana zaledwie kilka miesięcy przed wejściem Snapchat ana giełdę, więc część danych jest jeszcze szacunkowa, ale już w przyszłym roku dane finansowe i inne analizy będą musiały być dostępne publiczne.

Informacje na temat Snapchata i jego wzrostu

Po pierwsze, Snapchat ma już 5 lat. To niedużo jak na siec społecznościową – zwłaszcza, gdy zauważymy, że Facebook ma ponad dwukrotnie dłuższy staż.

Ale młodość Snapchata działa na jego korzyść. Rozwija się tak szybko, że w 2017 r. pozyskał już inwestorów na giełdzie. Ze 150 milionami aktywnych użytkowników na całym świecie, można już sobie pozwolić na poważniejsze kroki.

Podstawowe statystyki Snapchata i dane finansowe

  • 100% użytkowników Snapchata tworzy treści za pomoca smartfona – to dlatego, że Snapchat jest dostępny tylko na urządzeniach mobilnych. To może brzmieć jak problem, ale w rzeczywistości to ogromny plus.
  • według szacunków przychód Snapchata w 2017 roku wyniesie aż 935,46 mln USD. Biorąc pod uwagę, jak ważny jest marketing na Snapchacie, można spodziewać się, że zarobi on w tym roku ponad 1 mld dolarów.

Kim są użytkownicy Snpachata?

Najpierw przyjrzyjmy się 150 milionom aktywnych użytkowników:

  • 70% z nich to kobiety.
  • 71% ma mniej niż 25 lat.
  • 73% to Millennialsi.

Oznacza to, że większość użytkowników Snapchat to przeważnie młode kobiety. Demografia bardzo przypomina tę z Pinteresta. Jeśli więc Twoje produkty skierowane są głównie dla kobiet, to Twoja grupa odbiorców jest idealnie dopasowana na Snapchacie.

Abstrahując od tych danych warto zauważyć, że aż 16 głów państw na świecie używa Snapchata. Nie ma obszernej listy tych przywódców, ale obejmuje ona: Biały Dom, prezydenta argentyńskiego Mauricio Macriego i francuskiego prezydenta Francois Hollande’a. Inni urzędnicy państwowi (podobnie jak islandzki minister spraw zagranicznych Gunnar Bragi Sveinsson) również snapują. Obecność polityków w tym medium najpewniej związane jest z tym, że chcą oni mieć kontakt z młodszą grupą wyborców – którzy są niezwykle inteligentni. Być może niektórzy są jeszcze niepełnoletni, ale już wkrótce pójdą do wyborów…

  • 40% użytkowników Snapchata korzysta co miesiąc ze Snapchat Discover. To jest sekcja Snapchata, która pozwala użytkownikom przeglądać publiczne zdjęcia z kont popularnych marek, takich jak CNN, Comedy Central, coca-Cola czy Mashable.
  • 45% wszystkich użytkowników publikuje coś na Snapchacie – zdjęcia lub filmy, które wszyscy jego przyjaciele mogą oglądać w dowolnym momencie – a 60% korzysta z każdej formy treści w tym medium (Snapchat Stories i zwykłe Snapy).
  • W sumie na Snapchacie publikowanych jest około 9000 pozycji co sekundę. Przeciętny użytkownik korzysta z aplikacji około 30 minut, a codziennie odnotowywane jest 10 miliardów wyświetleń.

Użytkownicy na Snapchacie - kim są?

Użytkownicy Snapchata są młodzi, zaangażowani i inteligentni. Przyjrzyjmy się teraz temu, co możesz zrobić, aby do nich dotrzeć.

Jak reklamować się na Snapchacie?

Dotarcie do użytkowników Snapchata może być trudne na początku. Ale kiedy poznasz to medium i trafisz z komunikacją, możesz osiągnąć sukces. Tylko 1% marketingowców używa Snapchata. To obejmuje wszystkich marketingowców pracujących we wszystkich markach i we wszystkich branżach.

Oznacza to, że możesz łatwiej trafić do swoich klientów ze Snapchata już teraz, przy praktycznie zerowej konkurencji ze strony innych firm w Twojej branży. Jeśli chcesz mieć szansę wyprzedzić konkurencję, nigdy nie było większej szansy.

Masz 3 opcje reklamowe na Snapchacie:

  • Snap Ads – są to 10-sekundowe pionowe filmy, które użytkownicy mogą oglądać w panelu Discover. Pamiętaj, że 40% użytkowników (60 milionów) codziennie sprawdzaj swoje opcje Discover. Ta opcja może dobrze sprawdzić się dla każdej firmy, która chce się promować w tej aplikacji. 
  • Filtry sponsorowane (tzw. Lenses) – filtry są idealne dla każdej firmy, ale zazwyczaj działają najlepiej, gdy masz określony produkt lub pomysł, który reprezentuje Twoją markę.
  • Geofiltry na Snapchacie – ta opcja działa najlepiej dla firm, które chcą promować się na określonym obszarze geograficznym (np. mieście, polu koncertowym, parku, itd.). Geofiltry są unikatowymi nakładkami na zdjęcia, które użytkownicy Snapchata mogą znajdować się tylko wtedy, gdy znajdują się w wyznaczonym zasięgu. Dzięki użyciu geofiltrów mogą sami dzielić się swoimi zdjęciami z naszą nakładką i rozpowszechniać informacje o naszej firmie wśród znajomych.
Trzy typy reklam na Snapchacie

3 typy reklam na Snapchacie

Ta ostatnia opcja wymaga trochę więcej czasu, kreatywności i zaangażowania, ale nadal jest łatwa w obsłudze i udostępnianiu: Zrób własne geofiltry na Snapchacie

Sukcesy marek na Snapchacie – efekty działań

Dzięki tym trzem typom reklam masz szeroki wachlarz możliwości, jeśli chcesz dotrzeć do tej grupy odbiorców. Ale czy te reklamy rzeczywiście działają? Tak, reklamy na Snapchacie działają, czego dowodem sa sukcesy marek, które robiły kampanię w  tym komunikatorze mobilnym. Na poniższej grafice możesz zapoznać się z efektami.

Przykłady kampanii znanych marek na Snapchacie

Przykłady kampanii znanych marek na Snapchacie

Snapchat – dobre praktyki

Kiedy zaczniesz używać nowego medium marketingowego, nie możesz zaczynać od zera. Dlatego warto poznać niektóre z najlepszych praktyk, aby nie tracić czasu nad uzyskaniem najlepszych efektów.

O czym warto pamiętać, zaczynając swoje działania z wykorzystaniem snapów:

  1. Ustaw profil swojej marki jako Publiczny
  2. Dostosuj swój Snapcode (zobacz także:Snapcode może być cool)
  3. Użyj aplikacji na przykład do przeprowadzenia konkursów, udostępniania filmów zza kulis, udostępniania kodów promocyjnych, pozyskiwania nowych pracowników, itd.
  4. Optymalna długość udostępnianych materiałów:
    • Snapy: 5-15 sekund
    • Historie (Stories): 1-2 minuty
  5. Nawiąż dialog ze swoimi obserwatorami:
    • udostępniaj Snapchat Stories (filmy wideo i zdjęcia),
    • rozmawiaj za pomocą komunikatora
    • używaj tekstów w snapach, Emoji, bądź kreatywny

Większość tych kroków jest oczywista, ale można je stosować tylko przy użyciu aplikacji mobilnej przez zaledwie kilka minut dziennie.

Jak promować produkty/markę na Snapchacie? - dobre praktyki

Jak promować produkty/markę na Snapchacie? – dobre praktyki

To ta ostatnia część jest najtrudniejsza – bądź kreatywny. Snapchat nie jest miejscem, w którym można wrzucić cokolwiek, np.  reklamę telewizyjną. Preferencje reklamowe są znacznie inne dla odbiorców Snapchata niż dla odbiorców telewizyjnych.

Snapchat jest śmieszny, zabawny, głupi, inteligentny – to co serwujesz w tym medium musi zaangażować i zainteresować użytkowników. Zrób coś pomysłowego. Coś o czym można powiedzieć, że nikt wcześniej nie słyszał? Coś co możesz pokazać, czego nikt wcześniej nie widział. Zastanów się jaka jest praktyczna strona Twojej marki, jej emocjonalna czy nawet ta dziwna strona?

Jeśli już to odkryjesz i będziesz mieć pomysł – zacznij udostępniać firmowe snapy! Tak czy inaczej, potrzeba trochę czasu, aby zastanowić się nad oryginalną komunikacja za pomocą Snapchata. I, wierzcie bądź nie, nie ma takiego produktu, którego nie da się tam promować. Jeśli ktoś powie Wam, że z aplikacji korzysta nie Wasza grupa – to mu nie wierzcie – korzystajcie z okazji!

Daj znać w komentarzu, jeśli zaczynasz swoją przygodę ze Snapchatem – podaj nazwę konta swojej marki i do dzieła! Będziemy obserwować.

 źródło: Webpage FX

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj

Ostatnio dodane wpisy od Łukasz Majchrzyk (zobacz wszystkie)