Google testuje oznaczenie „Instant” dla stron AMP

Przyspieszone strony mobilne (AMP) wyróżniają się w mobilnych wynikach wyszukiwania Google’a, teraz testowane jest nowe oznaczenie „Instant”.

Oznaczenie Instant w mobilnych wynikach wyszukiwania Google (dawne AMP)

Przyspieszone strony mobilne, czyli Accelerated Mobile Pages (w skrócie AMP), to szybko ładująca się wersja mobilnej strony internetowej. Zaletą tego standardu jest między innymi to, że pozbawiony jest niepotrzebnych elementów i ładuje się znacznie szybciej przy wolnym łączu niż strona bez takiej etykiety.

Oprócz tego, że strony AMP są lekkie i przyjazne dla użytkowników, pozwalają wydawcom zachować najważniejsze funkcje strony, takie jak odpowiednie eksponowanie treści, umieszczanie reklam, system komentarzy i wiele innych funkcji. Dodatkowo wersje tych stron wyświetlane są w wynikach wyszukiwania ze specjalnym oznaczeniem (ikona błyskawicy w kółku oraz skrót AMP).

Choć nie jest znany dokładny wpływ tego standardu na ranking w ywnikach wyszukiwania, to z pewnością jest to jeden z czynników, który może przyczynić się do osiągnięcia wyższych pozycji w mobilnej wersji wyszukiwarki Google.

Dowiedz się jak i czy warto wdrożyć wersje stron AMP?

Nazwa AMP z pewnością wielu użytkownikom smartfonów nie mówi zbyt wiele. Poza tym jest to techniczny skrót i Google postanowiło wybrać bardziej przyjazne i łatwiejsze do zrozumienia oznaczenie: Instant (w wolnym tłumaczeniu Natychmiastowy). Nie sądzę, żeby w polskiej wersji językowej zdecydowano się na takie tłumaczenie, więc albo pozostanie Instant albo Szybka albo jeszcze inna nazwa, jeśli w ogóle.

Jonathan Jones jako pierwszy opublikował na Twitterze screen z etykietą Instant. Sam nie byłem w stanie uzyskać screena z tym oznaczeniem, dlatego w grafice poniżej wykorzystałem samą ikonę i nazwę oraz dokleiłem ją zamiast AMP. W przypadku testowanych rozwiązań Google udostępnia niektóre funkcje tylko wybranym użytkownikom i jeżeli zdecyduje się na wdrożenie jakiegoś pomysłu, dopiero później udostępnia je wszystkim.

Nowe oznaczenie „Instant” dla stron AMP w mobilnych wynikach wyszukiwania
Nowe oznaczenie „Instant” dla stron AMP w mobilnych wynikach wyszukiwania

Jak widać, w przeciwieństwie do szarego znaku AMP, nowe niebieskie oznaczenie Instant bardziej przyciąga wzrok i podobne jest kolorystycznie do barw Messengera.

Oznaczenia przyspieszonych stron mobilnych AMP w wynikach wyszukiwania pojawiły się po raz pierwszy w wyszukiwarce Google w 2016 roku. Dzięki temu standardowi, ładując strony na mobile’u pobieramy do 10 razy mniej danych, dzięki czemu można szybko wczytać stronę nawet wtedy, gdy znajduje się na niej dużo multimediów i zdjęć.

Teraz, ktoś w Google prawdopodobnie pomyślał, że zmiana nazwy na Instant w wynikach wyszukiwania będzie bardziej zrozumiała dla użytkowników. Niestety, nie wiemy, czy i kiedy pojawi się nowa nazwa i jakie jej będzie polskie tłumaczenia, więc na razie będziemy natrafiać jeszcze na strony AMP.

źródło: Engadget via 9To5Google