Kampania crowdfundingowa smartfona frank. na Indiegogo została zawieszona z powodu naruszenia warunków korzystania z serwisu Indiegogo.
Na początku tego miesiąca dwóch przedsiębiorców z Ottawy (Kanada) uruchomiło kampanię crowdfundingową na sprzedaż „szczerego” smartfona „frank.”, opierającego się na istniejącym już projekcie OEM-owym sprzedawanym na Alibaba. Głównym założeniem startu kampanii było to, że smartfony są zbyt drogie i potrzebna jest alternatywa w konkurencyjnej cenie, który robi wszystko, czego potrzebujesz. Projekt miał bardzo ostry ton, używając niecenzuralnych, ale szczerych, zwrotów, np. „to kolejny pieprzony telefon, ale kosztuje to tylko 180 USD” czy „nadszedł czas, aby namieszać w gównianym północnoamerykański przemyśle smartfonów”.
Niestety dla zespołu stojącego za wprowadzeniem smartfonu frank. oraz każdego, kto chciałby kupić to urządzenie, serwis Indiegogo zawiesił kampanię crowdfundingową i automatycznie zwrócił wszystkie wpłaty użytkownikom. Na stronie projekyu umieszczono następujący komunikat:
Ta kampania została zamknięta ze względu na naruszenie naszych warunków użytkowania. W kampanii nie można już wpłacać składek , a właściciele kampanii nie mają już dostępu do zarządzania kampanią.
Komunikat nie określa, która część projektu frank. na Indiegogo jest sprzeczna z zasadami, ale pominięcie jakiejkolwiek wzmianki o użyciu istniejącego wzorca na tej stronie może być problemem. Strona projektu OEM-owego smartfona może wprowadzać użytkowników w błąd. Zwłaszcza, gdy obserwujemy na niej zdjęcia białej tablicy ze szkicami projektu smartfona i treściami typu: „(…)Po wielu próbach projektowych, modelach, prototypach i kilku walkach z tablicą, jednemu z przedsiębiorców udało się osiągnąć dobrą równowagę między jakością wykonania i ceną”.
Zespół stojący za wprowadzeniem telefonu frank. odpowiedział na pytania serwisu Android Police mówiąc, że proces rozwoju był bardziej skomplikowany niż tylko proste wybranie istniejącego urządzenia: „Pracujemy nad formą, dostosowując i udoskonalając ją, na przykład uaktualnienie przedniej kamery i systemu do Androida 7.0, a także wprowadzenie modelu na rynku amerykanskim”. Jednak żadne zmiany do opisów nie zostały wprowadzone ani na stronie projektu crowdfundingowego ani na stronie internetowej projektu.
Mimo wszystko, mało prawdopodobne było to, aby kampania osiągneła założone cele. Obecnie licznik finansowania na Indiegogo został zresetowany do 0$, ale na koncie twitterowym franka. potwierdzono, że było to 23% założonego celu (stan na 8 września 2017 r.). Pierwsze kilka dni ma kluczowe znaczenie dla każdej kampanii finansowania przez społeczność internetową. Pomimo pozytywnej prasy w pierwszych dniach, frank. nigdy nie osiągnął przyspieszenia, aby osiągnąć cel na poziomie 250 000 dolarów.
Źródło: Android Police, Indiegogo