E-commerce w Europie – podobieństwa i różnice

Sprawdź podobieństwa i różnice na rynku e-commerce między kluczowymi krajami europejskimi, w tym Polską.

E-commerce w Europie - podobieństwa i różnice

Wiedza to władza, a w przypadku biznesu e-commerce, dane mają szczególną wartość. Dostarczają firmom wskazówek, w jaki sposób dostosować się do zmiennych warunków rynkowych, by móc oferować najlepsze doświadczenia sprzedażowe. Czy w czasach, gdy dzięki rozwojowi internetu, praktycznie każdy biznes może z dnia na dzień obejmować kolejne rynki, konsumenci różnią się jeszcze między sobą, w zależności od kraju, z którego pochodzą?

Firma Visual Meta działająca pod marką ShopAlike (LadenZeile w Austrii i Niemczech), korzystając z własnych danych, sprawdziła w 13 europejskich rynkach jakie podobieństwa i różnice występują pomiędzy konsumentami w poszczególnych krajach, pod względem używanych przez nich systemów operacyjnych, urządzeń, czy przeglądarek.

Przeczytaj także: Ponad 5 mld osób na świecie korzysta z urządzeń mobilnych.

Windows – król desktopu

Porównując desktopowe systemy operacyjne zauważono, że system Windows wciąż niepodzielnie rządzi w tej kategorii w każdym europejskim kraju. Ponad 85% użytkowników korzysta właśnie z tego systemu na swoich komputerach. Liczby mówią same za siebie: szacuje się, że na Świecie jest ponad miliard komputerów z systemem Windows. Z danych Apple, opublikowanych w kwietniu tego roku, wynika natomiast, że na Świecie działa obecnie blisko 100 milionów komputerów z Mac OS.

Z jakiego systemu operacyjnego korzystamy najczęściej?
Z jakiego systemu operacyjnego korzystamy najczęściej?

Ponad 99% nowych smartfonów działa na Androidzie lub iOS

Na rynku smartfonów, mamy do czynienia z duopolem Androida i iOS-a, które podzieliły go niemal po połowie, a łącznie odpowiadają za ponad 99% nowych smartfonów. Choć na większości rynków europejskich przeważa Android (wyjątek stanowią tu w zasadzie Dania i Szwecja, w których wyraźnie przeważa iOS, a także Austria, Niemcy, Finlandia, czy Francja, gdzie dzielą one rynek mniej więcej po połowie), to według danych firmy badawczej Strategy Analytics, to iPhone 7 z systemem iOS był najlepiej sprzedającym się smartfonem w pierwszym kwartale 2017 r.

Udział systemów operacyjnych (wg kraju)
Udział systemów operacyjnych (wg kraju)

Przeglądarka – hegemonia Google’a

Jeśli chodzi o przeglądarki, ogólnie w Europie dominuje Chrome z udziałem w rynku na poziomie 53,31%. Użytkownicy doceniają bezpieczeństwo, które zapewnia, a także szybkość i prostotę. Niemniej, jak przekonaliśmy się przy okazji Internet Explorera, sytuacja może się diametralnie zmienić i to w bardzo szybkim tempie. Odnośnie tego ostatniego, nadal ma on dość silną pozycję w Austrii (29%), czy Holandii (ponad 23%). Warto zwrócić tu także uwagę na pozycję Firefoxa w Niemczech i Austrii, gdzie jest on przeglądarką nr 1 (odpowiednio 46,75% i 32,83% udziału w rynku).

Zobacz także: Chrome jest przeglądarką numer 1 na świecie (czerwiec 2017)

Najczęściej używane przeglądarki internetowe w Europie
Najczęściej używane przeglądarki internetowe w Europie

Sytuacja w Polsce

Polska nie wyróżnia się szczególnie na tle innych europejskich krajów. Na desktopie niepodzielnie rządzi u nas Windows (ponad 95% użytkowników, drugi najwyższy wynik po Węgrzech), na smartfonach Android (ponad 75%, drugi najwyższy wynik po Słowacji), a wśród przeglądarek Chrome (ponad 51%). W tej ostatniej kategorii mocno trzyma się u nas Chrome (ponad 38% udział, w rynku stawia nas na drugim miejscu po Niemczech pod względem przywiązania do tej przeglądarki). Polska ma też (obok Finlandii i Włoch) jeden z niższych udziałów w rynku Internet Explorera (7,8%).

Udział użytkowników poszczególnych przeglądarek internetowych (porównanie wg kraju)
Udział użytkowników poszczególnych przeglądarek internetowych (porównanie wg kraju)

O badaniu

W badaniu wykorzystano wewnętrzne dane platformy Shopalike/LadenZeile z 13 krajów europejskich: Austrii, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polsk, Węgier, Włoch, Szwecji i Słowacji. Dane pochodzą z ponad 79 mln sesji z kanałów organicznych w okresie od maja 2016 do maja 2017 roku. Wyniki danych z przeglądarek obejmują desktop i mobile.

źródło: informacja prasowa ShopAlike