Branża gier zarabia najwięcej na grach mobilnych

W branży gier wideo coraz więcej zarabia się na grach wydawanych na smartfony i tablety, niż na konsole lub komputery osobiste.

Rynek gier mobilnych w 2017 roku (udział wg urządzeń i przychody) - wykres

Według najnowszego raportu 2017 Global Games Market Report wydanego przez Newzoo wynika, że jeśli chodzi o branżę gier wideo, to obecnie gry mobilne generują największe dochody na świecie w tym obszarze.

W bieżącym roku przewiduje się, że smartfony i tablety wygenerują w sumie 42% (odpowiednio 32% + 10%) globalnego dochodu na rynku gier. To znacznie więcej w przypadku bardziej tradycyjnych typów gier na inne platformy. Na przykład gry na konsole (w tym PlayStation 4, Xbox) będą stanowiły około 31% światowej sprzedaży, a gry komputerowe tylko 23%.

Smartfony stały się urządzeniami, które spowodowały znaczny wzrost i rozwój branży gier w ostatnich latach, dzięki dużej dostępności na całym świecie. W dzisiejszych czasach prawie każdy ma smartfona w swojej kieszeni (ponad 5 miliardów osób na całym świecie korzysta z urządzeń mobilnych – to prawie 70% populacji).

Jeżeli chodzi o konkretne liczby to oczekuje się, że cała branża gier zarobi w 2017 roku aż 108,9 mld dolarów!

Udział w rynku gier w 2017r. (przychody):

  • MOBILE (smartfony i tablety): 42% (46,1 mld $)
    • gry mobilne (smartfony): 32% (35,3 mld $)
    • gry na tablety: 10% 910,8 mld $)
  • KONSOLE: 31% (33,5 mld $)
  • KOMPUTERY: 27% (29,4 mld $)
    • gry przeglądarkowe: 4% (4,5 mld $)
    • gry pudełkowe (wersje cyfrowe): 23% (24,8 mld $)

Pomimo, że jakość gier mobilnych nie jest wysoka jak w przypadku gier komputerowych lub konsol wideo, to znacznie łatwiej i szybciej jest dotrzeć z tytułami mobilnymi do większej grupy użytkowników. I to jest główny powód tego, że rynek gier mobilnych jest coraz większy i generuje najwięcej przychodów.

Jak zaznaczono w raporcie Newzoo, obserwuje coraz większą koncentrację na nowych technologiach, takich jak rozszerzona rzeczywistość, która powinna otworzyć jeszcze więcej możliwości dla twórców gier mobilnych.

Najważniejsze dane dotyczące rynku gier

Do 2020 roku przychody z gier mobilnych na świecie wzrosną do 64,9 miliardów dolarów (wszystkie platformy w sumie 128,5 mld $). Oznacza to, że mobile będzie generował połowę przychodów na rynku gier wideo: smartfony 40% i tablety 10%.

Estymacja przychodów z gier wg platform w latach 2016-2020
Estymacja przychodów z gier wg platform w latach 2016-2020

W Europie Wschodniej przychody z gier w tym roku wyniosą 3,4 mld dolarów (o 8,8% więcej niż w roku ubiegłym). Nasz region stanowi zaledwie 3,2% globalnego przychodu w tym segmencie. W Polsce natomiast wygenerujemy 489 mln dolarów!, zajmując 2. miejsce w regionie zaraz po Rosji.

Przychody z gier w Europie Wschodniej w 2017 r.
Przychody z gier w Europie Wschodniej w 2017 r.
Przychody z gier na świecie wg regionów w 2017 r.
Przychody z gier na świecie wg regionów w 2017 r.

W 2016 roku smartfony marki Samsung stanowiły 31% wszystkich aktywnych smartfonów na świecie. Tuż za koreańskim producentem znalazły się iPhone’y (iOS) z udziałem 25,4%. W przypadku tabletów iPady firmy Apple wciąż stanowią niekwestionowaną większość na świecie z udziałem 64% (aktywnych urządzeń).

TOP 10 marek smartfonów w 2017 roku (wg aktywnych użytkowników)
TOP 10 marek smartfonów w 2017 roku (wg aktywnych użytkowników)

Poniżej zestawienie TOP 10 gier i aplikacji mobilnych na iOS-a, które wygenerowały największe przychody w maju 2017 roku w Europie. Najbardziej dochodową grą jest Candy Crush Saga, na 2. i 3. znalazły się odpowiednio Clash Royale oraz Clash of Clans od Supercell.

Wśród najbardziej dochodowych aplikacji mobilnych pierwszą trójką w Europie (maj 2017) są odpowiednio: Netflix, Tinder oraz Spotify.

TOP 10 gier i aplikacji mobilnych na iOS-a w maju 2017 r. (Europa)
TOP 10 gier i aplikacji mobilnych na iOS-a w maju 2017 r. (Europa)

Sprawdź streszczenie raportu: Global Games Market Report 2017 (pdf)

Przeczytaj także:

źródło: Newzoo – The global games market will reach $108.9 billion in 2017 with mobile taking 42%