Według Mobile Travel Report coraz więcej Polaków dokonuje rezerwacji online, ale jeszcze niewiele osób korzysta w tym celu z pomocy chatbotów.
Jak wynika z danych zgromadzonych w analizie, stale wzrasta popularność i wykorzystanie chatbotów – programów komputerowych, które w aplikacjach, takich jak np. Facebook Messenger prowadzą zautomatyzowane konwersacje z użytkownikami i odpowiadają na ich pytania. Co ciekawe, wbrew ich wzrastającej popularności, aż 66% Polaków wciąż nigdy nie słyszało o tej technologii.
- Z ankiety wynika, że co trzeci Polak korzystał już z chatbotów.
- Tylko 5% ankietowanych uważa, że chatboty są bardziej niezawodne od ludzi.
- Polacy widzą potencjał zastosowania technologii chatbotów do planowania podróży.
Biorąc pod uwagę fakt, że aż 66% ankietowanych Polaków nigdy nie słyszało o chatbotach, można wnioskować, że droga do pełnego wykorzystania tej technologii wśród polskich użytkowników będzie długa.
Jak łatwo się domyślić, technologia cieszy się zdecydowanie większą popularnością wśród młodszego pokolenia. 55% ankietowanych w wieku od 18. do 24. roku życia słyszało już o chatbotach, natomiast po 65. roku życia liczba ta spada do zaledwie 25%.
W jakich sytuacjach Polacy najchętniej sięgają po pomoc chatbotów?
Dokładnie połowa ankietowanych wykorzystuje chatboty do robienia zakupów w internecie (50%). Wielu Polaków to właśnie przez chatboty nawiązuje kontakt z obsługą klienta (43%) i planuje swoje wakacje (28%). Polscy ankietowani najrzadziej używają chatbotów do zamawiania taksówek.
Mimo że technologia botów nie jest szeroko rozpowszechniona, polscy ankietowani dostrzegają jej potencjał i korzyści, jakie mogą płynąć z jej zastosowania. Jako ich główną zaletę 50% ankietowanych postrzega osiągalność przez całą dobę, a nie tylko w wyznaczonych godzinach. 39% Polaków docenia również ich efektywność i przyznaje, że szukanie informacji na własną rękę zajmuje więcej czasu.
Nowe technologie często spotykają się z początkowym sceptycyzmem użytkowników i chatboty nie są tu wyjątkiem. Polacy podają ku temu następujące powody:
- bezpieczeństwo danych (38%),
- obawa przed byciem niezrozumianym (27%),
- preferowanie komunikacji z ludźmi (22%),
- obawa przed zmanipulowaniem rozmowy (20%).
Wiele osób wciąż nieufnie podchodzi do wykorzystywania chatbotów i ich możliwości. Warto jednak dla porównania spojrzeć na dynamiczny rozwój internetowych biur podróży i wyszukiwarek, by uświadomić sobie, jak szybko nowe technologie podbijają rynki.
Vera Pershina, Dyrektor Regionalny na Europę Wschodnią i kraje nordyckie podkreśla: Chatboty znajdują się obecnie w początkowej fazie rozwoju, a już w niesamowity sposób potrafią naśladować rozmowy między prawdziwymi ludźmi. KAYAK z wielkim entuzjazmem wprowadza nowe technologie, dlatego z naszego punktu widzenia są one świetnym narzędziem do sprostania rosnącym oczekiwaniom klientów. Stale odkrywamy nowe możliwości wykorzystania technologii botów do komunikacji z użytkownikami zarówno za pomocą komunikatora Facebook Messenger, jak i asystenta głosowego Amazon Alexa. Staramy się zachęcać użytkowników do wypróbowywania nowych technologii, które mają na celu przede wszystkim ułatwienie im procesu planowania podróży.
W analizie KAYAK Mobile Travel Report zgromadzone zostały również dane na temat różnic w korzystaniu z serwisu na komputerze lub laptopie oraz w aplikacjach mobilnych na iPhone’a i Androida. Niezależnie od platformy, w której użytkownicy dokonują rezerwacji, ulubionym celem podróży Polaków jest Bangkok.
Użytkownicy smartfonów z systemem iOS chętniej niż inni wyszukują luksusowych hoteli – 20% wszystkich wyszukiwań noclegów na iPhone’ach dotyczy hoteli 5-gwiazdkowych, z kolei na komputerze lub laptopie oraz na smartfonach z Androidem wyszukiwania te stanowią 13%. Większą popularnością wśród użytkowników, którzy wyszukują noclegów na komputerze lub laptopie oraz w aplikacji mobilnej na Androidzie (21% i 20%), cieszą się natomiast hotele 2-gwiazdkowe.
Cały raport Mobile Travel Report można pobrać z tej strony internetowej.
Powyższa analiza powstała w oparciu o dane zebrane w ankiecie we współpracy z firmą Opinium Research. Badanie zostało przeprowadzone w 11 krajach europejskich: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, Polsce, Rosji, Francji, Irlandii, Holandii oraz we Włoszech. Do Badania wykorzystano min. 1 000 prób na każdy kraj. Podstawą statystyki dotyczącej użytkowników chatbota KAYAK są wyszukiwania za pomocą komunikatora KAYAK Facebook Messenger oraz KAYAK Skill w przypadku asystenta głosowego Amazon Alexa w okresie między czerwcem 2016 r. a kwietniem 2017 r. Profile podróżnych powstały w oparciu o wyszukiwania lotów i hoteli na KAYAK.pl w 2016 r.
Badanie dotyczące chatbotów zostało przeprowadzone na zlecenie KAYAK przez firmę Opinium Research między 24 a 28 marca 2017 r. wśród 1001 dorosłych Polaków (wywiady on-line). Wyniki pochodzą z próby reprezentatywnej.
źródło: informacja prasowa