Twórca baterii litowo-jonowej opracował lepszą technologię

John B. Goodenough opracował lepszą technologię akumulatora, która jest bezpieczniejsza, może przechowywać więcej energii i ma dłuższą żywotność.

John B. Goodenough (2015)
John. B. Goodenough (foto: The University of Texas at Austin)

Amerykański fizyk i specjalista inżynierii materiałowej, 94-letni John B. Goodenough miał ogromny wkład w wynalezienie akumulatorów litowo-jonowych. To między innymi dzięki niemu możemy korzystać z naszych smartfonów poza domem.  Profesor uczelni The University of Texas w Austin jest powszechnie uznawany za wynalazcę akumulatorów litowo-jonowych, ale teraz opracował znacznie lepszą alternatywę.

Goodenough wraz z zespołem Marii Heleny Bragii stworzyli tańszą i trwalszą baterię, która jest bezpieczniejsza od litowo-jonowych. Nowa bateria może zmagazynować 3 razy więcej energii – to oznacza między innymi znacznie więcej kilometrów dla pojazdów elektrycznych na jednym ładowaniu.Sam sposób ładowania nowego akumulatora do pełna trwa kilka minut zamiast godzin. Dodatkowo, może on wytrzymać większą liczbę cykli ładowania i rozładowania.

Szklane elktrolity zamiast ciekłych litowo-jonowych

Nowa technologia wykorzystuje szklane elektrolity zamiast cieczy, która znajduje się w litowo-jonowych bateriach. Stosując stałe szkło, w nowym akumulatorze nie tworzą się dendryty litowe (czyli cienkie włókna metalowe, które potrafiły zewrzeć baterię, a nawet doprowadzić do jej wybuchu), które zazwyczaj tworzą się w ciekłych elektrolitach.

Szklane elektrolity umożliwiają pracę baterii w temperaturze ujemnej, nawet do -20 stopni Celsjusza (-4 stopni Fahrenheita). Skoro lit został zastąpiony tanim sodem, baterie mogą być wykonywane z łatwo dostępnych materiałów. Pewnego dnia, nowa technologia może uczynić samochody elektryczne (EV – ang. Electric Vehicles) bardziej powszechnymi a także zmienić sposób korzystania z naszych gadżetów.

Na razie Goodenough i jego zespół chcą, aby producenci wykorzystali nową baterię w swoich urządzenia, aby przetestować jak sprawdzi się na przykład w pojazdach elektrycznych i innych urządzeń zasilanych bateriami.

źródła: UT News The University of Texas at Austin – Lithium-Ion Battery Inventor Introduces New Technology for Fast-Charging, Noncombustible Batteries via Engadget – Lithium-ion creator helped develop a better battery technology