Sprzedaż smartfonów w Chinach w 2015 i 2016 roku

W 2016 roku na chińskim rynku sprzedano najwięcej smartfonów w historii – zobacz udział marek w sprzedaży w 2015 i 2016 roku.

To, że chińskie smartfony są coraz bardziej popularne na świecie (w tym także w Polsce), świadczy liczba marek które trafiają do sprzedaży i  ofert operatorów komórkowych. Firma Canalys szacuje, że za cały rok 2016, w Chinach sprzedano 476,5 mln smartfonów – to jest wzrost aż o 11,4% w stosunku do roku poprzedniego. Dla porównania w w 2015 roku odnotowano stopę wzrostu na poziomie 1,9%. Rekordem jest 4. kwartał 2016 roku, w którym sprzedano  aż 131,6 mln sztuk – jest to najwyższy wynik w historii, który stanowi prawie jedną trzecią sprzedaży na całym świecie.↑

Z badania Canalys wynika, że ​​w 2016 roku Huawei zajęło 1. miejsce na chińskim rynku z 76,2 mln sprzedanych smartfonów. Niewiele mniej sprzedała firma Oppo (73,2 mln szt.). Na 3. miejscu znalazł się Vivo (63,2 mln szt.) , następnie Xiaomi z 51,4 mln sztuk odnotowując największy spadek o 21%. Udział Xiaomi zmniejszył się z 15,2% w 2015 r. do 10,7% w 2016 r.

Na piątym miejscu znalazło się Apple, które sprzedało najmniej iPhone’ów od 2013 roku. W całym 2016 roku firma z Cupertino sprzedała w Chinach tylko 43,8 mln sztuk, co oznacza spadek aż o 18,2%. Krajami, w których Apple ma jeden z największych rynków zbytu są w dalszym ciągu Chiny i Hong Kong. W tym roku, prognozy na chinskim rynku smartfonów pozostają niekorzystne dla firmy Apple, której ciężko będzie osiągnąć wynik z 2015 roku. Podobnie jak w przypadku konsumentów z innych krajów, tak samo Chińczycy mają bardzo duże oczekiwania względem tegorocznego modelu iPhone’a z okazji jego 10-lecia.

Sprzedaż smartfonów w Chinach (2015 vs. 2016 r.)
Sprzedaż smartfonów w Chinach (2015 vs. 2016 r.)

Udział sprzedaży smartfonów w Chinach (w 2016 r.) według producentów:

producentliczba sprzedanych smartfonów (mln szt.)zmiana
Huawei76,2 mln
Oppo73,2 mln
Vivo63,2 mln
Xiaomi51,4 mln
Apple43,8 mln

Zobacz także: Rynek smartfonów na świecie 3Q 2015

Ożywienie na rynku smartfonów w Chinach było spowodowany kilkoma czynnikami. Wiodący producenci krajowi Huawei, Oppo i Vivo zainwestowali w rozwój nowych produktów i kanałów. Analityk Jessie Ding z Canalys powiedział: W 2016 roku, trzy najlepsze marki konkurowały ze sobą wprowadzając nowe produkty oraz strategię budowania swoich marek. Ponadto, ich flagowe produkty w znacznej mierze przyczyniły się do łącznej sprzedaży stwarzając efekt halo dla pozostałej części rynku, takich producentów jak Samsung czy Apple.

W 2017 roku, konkurencja między Huawei, Oppo i Vivo będzie jeszcze bardziej widoczna, a ich rosnącą popularność i świadomość marki, będzie miała duży wpływ na siłę przetargową wśród operatorów, sprzedawców i partnerów biznesowych. Tak silna konkurencja pozostawia niewiele miejsca dla mniejszych marek, które chciałyby zwiększyć udział. Ponadto, wszyscy trzej najwięksi producenci chińskich urządzeń będą mieli trudne zadanie, aby osiągnąć więcej niż 20% udziału w rynku – ciężko będzie o jednego zdecydowanego lidera – ale chyba to dobra i zdrowa sytuacja.

źródło: Canalys – Media alert: China smartphone market hits its highest shipment total ever