iPady Apple’a wciąż są najpopularniejszymi tabletami na zanikającym rynku tych urządzeń – zobacz udział rynku tabletów na świecie.
Kiedy Apple prezentowało iPada w 2010 roku, to miał być taki sam sukces jak w przypadku iPhone’a. I rzeczywiście przez jakiś czas wszystko wskazywało na to, że iPad będzie cały czas piął się do góry. Urządzenie osiągnęło natychmiastowy sukces, a w ślad za nim cały rynek tabletów na świecie. W ciągu trzech lat dostawy tabletów na świecie wzrosły ponad dziesięciokrotnie, osiągając 220 mln w 2013 r.
Ale dopiero w 2015 roku sprzedaż tabletów zaczęła po raz pierwszy poważnie spadać. Najpierw uświadomiono sobie, że ludzie będą korzystać ze swoich tabletów znacznie dłużej niż w przypadku smartfonów – sam mam tablet od 2011 roku i dopiero teraz zamierzam go wymienić. W 2016 roku, po raz drugi z rzędu, odnotowano poważny spadek globalnej sprzedaży o około 25 proc. w stosunku do najlepszego roku w historii.
W odróżnieniu od sytuacji na rynku smartfonów, Apple posiada cały czas przewagę nad konkurencją produkującą tabelty. Warto dodać, że w 4 kwartale 2016 roku Apple po raz pierwszy od 5 lat sprzedało więcej smartfonów od Samsunga. Według firmy IDC, firma z Cupertino sprzedała 42,6 mln iPadów w ubiegłym roku, pokonując swojego największego rywala (Samsunga) o 16 mln sztuk.
Przeczytaj także: Spada sprzedaż tabletów na świecie
Na poniższym wykresie przedstawiono sprzedaż tabletów na świecie od 2010 do 2016 r. oraz udział poszczególnych producentów tabletów w ogólnej liczbie sprzedaży tabletów w 2016 roku:
Udział w sprzedaży tabletów w 2016 roku według marek (w milionach sztuk):
- Apple: 42,6 mln
- Samsung: 26,6 mln
- Amazon: 12,1 mln
- Lenovo: 11,2 mln
- Huawei: 9,7 mln
- inni (w sumie): 72,7 mln
Łącznie w 2016 roku sprzedano 174,8 mln sztuk tabletów na świecie.
źródło: Statista – Apple Still Leads the Shrinking Tablet Market, IDC – Tablet Market Woes Continue as Growth in Detachable Tablets Takes Its First Vacation During the Holiday Season, According to IDC