Jakie urządzenia mobilne były najpopularniejsze wśród polskich internautów w 2016 roku? – ranking 10 producentów urządzeń mobilnych.
W tym tygodniu opublikowaliśmy ranking najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce w 2016 roku, teraz przyszedł czas na zestawienie najpopularniejszych urządzeń mobilnych, z których Polacy korzystają do łączenia się z internetem. Firma Gemius opublikowała dane pokazujące jak zmieniała się popularność urządzeń mobilnych w Polsce na przestrzeni minionego roku, biorąc pod uwagę nie modele a producentów.
Samsung i Apple w czołówce najpopularniejszych marek w Polsce
W 2016 r. smartfony i tablety firmy Samsung były urządzeniami mobilnymi najczęściej używanymi do odwiedzania polskich stron internetowych. Aż 37,2 proc. odsłon pochodziła ze sprzętu mobilnego – według danych gemiusPrism odsetek ten wahał się od 36 proc. w kwietniu i maju do 38,4 proc. w sierpniu. Największy, bo prawie 2,5-krotny wzrost nastąpił w liczbie odsłon pochodzących z urządzeń mobilnych firmy Huawei (stan na grudzień: 8,7 proc.). Chińska marka dorównała tym samym popularnością w naszym kraju takim markom jak LG i Sony.
Mimo iż Samsungi stanowią większość urządzeń w Polsce, to udział z początku i końca roku utrzymywał sie na tym samym poziomie. Drugie, stabilne miejsce zajęło Apple oscylując wokół 21 proc. Firma z Cupertino ze swoimi iPhone’ami i iPadami nie zagrażała wyraźnie Samsungowi, ale posiadała wyraźną przewagę nad pozostałymi markami. Co ciekawe, odsetek odsłon z apple’owych urzadzeń spadł z 22,2 proc. w maju do 18,3 proc., to pod koniec roku wzrósł do 20,7 proc. Może to być spowodowane tym, że wiele osób otrzymało iPady i iPhone’y pod choinkę.
W 2017 roku o trzecie miejsce będą walczyć: LG, Huawei i Sony
Na 3. pozycji w rankingu znalazło się LG – użytkownicy za pomocą urządzeń tej firmy, na początku 2016 roku wykonali ponad 11,5 proc. odsłon stron WWW, ale kolejne miesiące to niemal ciągłe pasmo spadków, zakończone rezultatem 9,5 proc. w grudniu. Jeżeli trend spadkowy będzie postępował, to wygląda na to, że 3. miejsce w 2017 roku przejmą smartfony i tablety Huawei, która zaliczyła największy wzrost w ubiegłym roku o aż 5,2 p.p.
Huawei wyprzedziło w zestawieniu urządzenia firm HTC, Sony i Nokii – na koniec roku posiadało internetowe odsłony mobilne na poziomie 8,7 proc. w porównaniu 3,5 proc. na początku roku.
Ranking TOP 10 najpopularniejszych producentów smartfonów i tabletów w Polsce w 2016 roku (pod kątem odwiedzin stron mobilnych)

miejsce | marka | styczeń 2016 r. | grudzień 2016 r. | zmiana |
---|---|---|---|---|
1. | Samsung | 37,2% | 37,2% | ↔ |
2. | Apple | 21,2% | 20,7% | -0,5 p.p ↓ |
3. | LG | 11,5% | 9,5% | -2 p.p. ↓ |
4. | Huawei | 3,5% | 8,7% | +5,2 p.p. ↑ |
5. | Sony | 9,2% | 8% | -1,2 p.p. ↓ |
6. | Nokia | 8,7% | 7% | -1,7 p.p. ↓ |
7. | HTC | 4,8% | 5,7% | +0,9 p.p. ↑ |
8. | Lenovo | 1,2% | 1,1% | -0,1 p.p. ↓ |
9. | ZTE | 0% | 0,6% | +0,6 p.p. ↑ |
10. | Asus | 0,5% | 0,3% | -0,2 p.p. ↓ |
3 marki do góry ↑, 6 w dół ↓ i 1 bez zmian ↔
Tak kształtował się udział w przeciągu całego 2016 roku:

Które marki zyskały?
Oprócz Huawei w ciągu roku zwiększył się także odsetek odwiedzin internetowych na urządzeniach HTC (z 4,8 proc. w styczniu do 5,7 proc. w grudniu) i ZTE, który pojawił się w statystykach dopiero w marcu (0 proc. w lutym i 0,6 proc. w grudniu).
Kto najbardziej stracił?
Największe spadki w ciągu 12 mies. odnotowały: LG (z 11,5 proc. w styczniu do 9,5 proc. w grudniu) oraz Nokia (z 8,7 proc. do 7 proc.). Nieco mniejszą stratę udziału odsłon w sieci zarejestrowano dla Sony (z 9,2 proc. do 8 proc.) i Apple’a (z 21,2 proc. do 20,7 proc.). Nieznaczne spadki między styczniem a grudniem były też udziałem Asusa (z 0,5 proc. do 0,3 proc.) i Lenovo (z 1,2 proc. do 1,1 proc.).
Bez zmian
Samsung rozpoczął i zakończył rok z takim samym rezultatem: 37,2 proc.
źródło: Gemius Polska – Jakie urządzenia mobilne łączyły Polaków z siecią w 2016 roku?