Przełomowy rok pod kątem płatności cyfrowych w Polsce

Mastercard podsumował rozwój płatności bezgotówkowych w Polsce w 2016 r., w tym transakcji zbliżeniowych, płatności mobilnych i tych z wykorzystaniem portfela cyfrowego Masterpass.

Podsumowanie płatności cyfrowych w Polsce w 2016 roku

  • Już 2/3 płatności kartami Mastercard w Polsce to transakcje zbliżeniowe. Ich wartość wzrosła w ciągu roku ponad dwukrotnie.
  • Zbliżeniowe płatności mobilne oferuje w Polsce coraz więcej banków, a także firmy technologiczne.
  • Kolejne  banki udostępniają klientom innowacyjny portfel cyfrowy Masterpass do płatności online.

Zgodnie z danymi Mastercarda, w ciągu roku wartość płatności kartami zbliżeniowymi podwoiła się (+107%). Na koniec III kw. 2016 r. ich udział we wszystkich płatnościach kartami z logo Mastercard lub Maestro osiągnął już ponad 66%. Ponadto, liczba kart zbliżeniowych Mastercard aktywnie używanych przez Polaków wzrosła o 34% rok do roku, a o 68% zwiększyła się liczba przeprowadzanych nimi płatności zbliżeniowych. Średnia wartość transakcji wyniosła ok. 45 złotych (11 USD),  w porównaniu z kwotą 35 zł w roku ubiegłym.

Upowszechnienie technologii zbliżeniowej sprzyja rozwojowi opartych na niej płatności mobilnych.

W listopadzie tego roku wprowadzenie Android Pay, jako pierwszego mobilnego cyfrowego portfela w Polsce, ogłosiła firma Google. Tym samym Polska stała się pierwszym krajem w Europie kontynentalnej, gdzie usługa ta została udostępniona. Płatności Android Pay wykorzystują technologię tokenizacji, którą realizuje rozwiązanie Mastercard Digital Enablement Service (MDES). Korzysta z niego każdy z trzech polskich banków, które dotychczas udostępniły Android Pay (Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz Bank Zachodni WBK).

Rok 2016 stał także pod znakiem współpracy Mastercard z polskimi bankami przy wdrożeniach mobilnych płatności zbliżeniowych opartych na standardzie HCE, z wykorzystaniem technologii Mastercard Cloud Based Payments (MCBP). Rozwiązanie to pozwala płacić telefonem bez względu to, z usług jakiego operatora telefonii komórkowej korzysta użytkownik oraz jaka karta SIM znajduje się w jego telefonie. W 2016 r. wdrożenie takiej usługi we współpracy z Mastercard ogłosiły Bank Millennium i Alior Bank. Banki te, udostępniając płatności telefonem, dodatkowo wdrożyły też rozwiązanie MDES, co w przyszłości ułatwi im integrowanie innych form płatności cyfrowych, np. z wykorzystaniem urządzeń typu wearables.

Obecnie na polskim rynku płatności zbliżeniowe telefonem z wykorzystaniem różnych technologii oferuje swoim klientom już dwanaście banków, w tym siedem dla użytkowników kart Mastercard.

– Potwierdzona licznymi badaniami Mastercard otwartość Polaków na nowe technologie oraz rozwinięta infrastruktura, w postaci terminali i kart zbliżeniowych, to kluczowe czynniki przyspieszające rozwój płatności cyfrowych. To dlatego globalne firmy oferujące innowacje, takie jak Android Pay, udostępniają je w Polsce w pierwszej kolejności. W przyszłym roku spodziewamy się kolejnych wdrożeń innowacyjnych rozwiązań w obszarach płatności mobilnych i online. Wierzymy też, że podobnie jak w tym roku, Mastercard będzie pomagał bankom, branży handlowej i partnerom technologicznym oferować najnowsze osiągnięcia techniki w obszarze płatności, na które czekają konsumenci – komentuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Płatności online

W obszarze płatności online Mastercard skupia się na udostępnianiu rozwiązania Masterpass coraz szerszej rzeszy polskich internautów. Płatność za jego pomocą jest bezpieczna i prosta – wystarczy raz zapisać w portfelu cyfrowym dane swoich kart płatniczych, dzięki czemu nie ma potrzeby każdorazowego ich podawania przy kolejnych zakupach. W 2016 r. portfele Masterpass udostępniły trzy nowe banki – Bank Pekao S.A., Bank Zachodni WBK i BGŻ BNP Paribas. Cyfrowy portfel Mastercard stanowi jedyne tego typu rozwiązanie dostępne na rynku, dając kupującym online wygodną i bezpieczną alternatywę do płacenia przelewem czy gotówką.

Rozwiązania technologiczne umożliwiające personalizację ofert zostały natomiast zastosowane w nowym programie partnerskim Mastercard Priceless Specials. Dostępny od sierpnia, nagradza on konsumentów płacących za zakupy kartami Mastercard i Maestro. Otrzymują oni spersonalizowane oferty zakupowe oraz punkty, które można wymienić na atrakcyjne nagrody rzeczowe. Od uruchomienia programu liczba banków uczestniczących w Priceless Specials wzrosła do 11, a sklepów i marek handlowych – do 57. Innym działaniem Mastercard, mającym na celu zwiększenie obrotu bezgotówkowego, jest rozwijanie usługi cashback, dzięki której można wypłacić gotówkę ze sklepowej kasy, płacąc za zakupy kartą. W 2016 r. firma zwiększyła do 500 zł kwotę maksymalnej wypłaty w ramach usługi Płać kartą i wypłacaj. Wciąż zyskuje ona na popularności: według najnowszych danych NBP tylko w ciągu II kw. 2016 r. wartość wypłat wzrosła aż o 23% (o niemal 50% w ciągu 12 miesięcy).

W opracowywaniu innowacji technologicznych dla bankowości i handlu Mastercard łączy siły ze startupami. W czerwcu prezes Mastercard Ajay Banga, wspólnie z partnerami (D-Raft i Ghelamco), ogłosił powstanie The Heart Warsaw – pierwszej zlokalizowanej w Polsce, działającej na europejską skalę, kompleksowej platformy łączącej innowacyjne firmy technologiczne z największymi polskimi, regionalnymi i globalnymi korporacjami, w tym z wiodącymi polskimi bankami czy ubezpieczycielami. Otwarcie The Heart Warsaw w stołecznym biurowcu Warsaw Spire zaplanowane jest na styczeń 2017 r. Wartość inwestycji The Heart Warsaw w ciągu najbliższych 3 lat wyniesie ok. 9 mln zł, a Mastercard jest partnerem strategicznym tego przedsięwzięcia. Wykorzystanie potencjału startupów pozwoli przyspieszyć postęp technologiczny w obszarze płatności bezgotówkowych, z korzyścią dla konsumentów, biznesu i polskiej gospodarki.

źródło: informacja prasowa, Narodowy Bank Polski, „Informacja o kartach płatniczych, II kwartał 2016 r.”, wrzesień 2016 r.