Historia gier wideo od 1948 do 2016 roku

Co wiesz o historii gier wideo? Zobacz ciekawą infografikę przedstawiającą najważniejsze wydarzenia związane z przemysłem gier od 1948 roku do dzisiaj.

Historia gier wideo od 1948 do 2016 roku

Możemy grać w gry wideo wiele godzin, a jednak nie czujemy zmęczenia. Ale jest jedna rzecz, która nas intryguje. Jak to wszystko się zaczęło? Jak ewoluowały gry wideo, komputerowe i mobilne? Możesz zacząć szukać w Google’u i Wikipedii, żeby poczytać więcej szczegółów, ale poniżej znajdziesz najważniejsze informacje na jednej infografice, która w czytelnej formie prezentuje historię gier od 1948 do 2016 roku.

Na infografikę stworzoną przez serwis List Enthusiast składają się najważniejsze informacje, które pozwolą Ci zrozumieć całą historię i ewolucję gier wideo – a wszystko to w lekkostrawnej i przyjaznej wizualnie formie.

Najważniejsze wydarzenia z historii gier wideo (1948-2016)

Początki gier (1948-1972)

  • 1948 – Szachy były pierwszą grą napisaną przez Allana Turinga, ale nigdy jej nie zaimplementowano.
  • 1950 – Tictac Toe była pierwszą grą zaimplementowaną na własnoręcznie robionej maszynie zwanej „Bartie the Brain” przez Josefa Katesa.
  • 1958 –  Tenis for two gra komputerowa autorstwa Williama Higinbothama, stworzona na bazie oscyloskopu była symulatorem tenisa stołowego. Jest jedną z najstarszych gier wideo, niekiedy uznawaną za 1. w historii branży mimo braku generowanego sygnału wideo. Tennis for Two stanowił pierwowzór dzieła Pong.
  • 1962 – student MIT Steve Russel stworzył pierwszą grę komputerową Spacewar! na PDP-1, uznawana jest za jedną z pierwszych w historii branży.
  • 1964 – John Kemeny stworzył język programowania BASIC, który ułatwił studentom pisanie gier komputerowych.

Gry Arcade i konsole domowe (1972-1978)

  • 1972 – Pong to gra komputerowa będąca symulacją tenisa stołowego przy użyciu grafiki dwuwymiarowej. Celem rozgrywki było pokonanie przeciwnika poprzez uzyskanie wyższego wyniku punktowego. Gra wydana została w przez Atari i jest jedną z najstarszych przeznaczonych na automaty.
  • 1977 – Atari wyprodukowało swoją pierwszą konsolę gier wideo Atari 2600.

Złota era gier Arcade

  • 1982 – Disney wydaje TRON
  • 1984 – rosyjscy matematycy wymyślają grę Tetris
  • W latach 80. i 90. popularność zdobywały takie gry jak Pac-Man, Donkey Kong czy Star Wars, wtedy też spopularyzowały się gry komputerowe.

Konsole 6. generacji, gry mobilne i trójwymiarowe gry (3D)

  • 1997 – Nokia zainstalowała jedną z najpopularniejszych gier mobilnych w tych czasach – Węża (ang. Snake), zobacz: Snake na Nokię nie był pierwszą grą mobilną!
  • 1999 – wydano jedną z najpopularniejszych gier FPS w historii – Counter Strike
  • Sega wydała konsolę Dreamcast, będącą platformą 6. generacji. Sprzedaż oficjalnie rozpoczęła się 27 listopada 1998 roku. Był to pierwszy krok w historii gier 3D.
  • 2000 – Sony wydało PlayStation 2 (PS2) ze stacją dysków DVD
  • 2001 – Microsoft rozpoczęło sprzedaż konsoli Xbox
  • 2001 –  Bungie Software Products Corporation wydało grę Halo – jedną z najważniejszych na Xboxa, w tym samym czasie wydano grę GTA III
  • 2003 – Valve uruchomiło popularną platformę z grami online o nazwie Steam

Konsole 7. generacji i gry online

  • 2006 – Playstation 3, Nintendo Wii i Xbox to konsole które na stałe zadomowiły się w domach graczy. Wii było najbardziej popularne w tym czasie – firma Nintendo sprzedała 101 mln konsol Wii.
  • Final Fantasy XI była jedną z pierwszych gier online.
  • Uruchomiono serwis Xbox Live.
  • Najpopularniejszymi grami tego okresu były: GTA IV, Metal Gear Solid 4, Halo 3

Konsole 8. generacji o dużej wydajności i doskonałej grafice

  • Nintendo wydało 3DS – mobilną konsole do gier wideo.
  • YouTube stał się nieodłączną częścią świata gier (recenzje, podpowiedzi, tzw. walk-throughs)
  • Xbox One, Nintendo Wii U i PlayStation 4 należą do konsol 8. generacji.
  • 2014 – Facebook zakupił Oculusa i teraz wchodzimy w erę gier VR (wirtualnej rzeczywistości).

Statystyki z dzisiaj (dane z USA)

  • 155 mln Amerykanów regularnie gra w gry.
  • 29% graczy jest w wieku 18-35 lat.
  • W 4 na 5 gospodarstw domowych znajduje się konsola do gier wideo.
  • Średni wiek gracza to 35 lat.
  • W 2015 roku, sprzedaż z gier wideo w Ameryce wyniosła 13,13 mld dolarów.
  • 30% graczy na YouTube’ie to kobiety.
  • 47% graczy na YouTube’ie posiada dzieci (są rodzicami).
  • 60,22$ – tyle średnio przeciętne gospodarstwo domowe w USA wydaje na gry.
  • Najczęściej gry kupowane są przez mężczyzn (59%) i przez 41% kobiet.
  • 52% mężczyzn gra w gry.
  • 48% kobiet gra w gry.
  • Call of Duty: Black Ops III była najpopularniejsza grą w 2015 r.
  • 75% programistów gier w branży to mężczyźni.

Historia gier wideo od 1948 do 2016 roku [infografika]

źródło: List Enthusiast – History of Video Games