Z jakich marek smartfonów i tabletów z systemem Android korzystają Polacy? Sprawdź wyniki najnowszego badania z 2015 i 2016 r.
Badanie Mobience dostarcza dane o korzystaniu z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron w Polsce przy pomocy smartfonów i tabletów z systemem Android. Mobience jest badaniem pasywnym – oznacza to, że pomiar aktywności użytkowników na urządzeniach mobilnych jest dokonywany automatycznie poprzez zainstalowany program monitorujący, bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony użytkownika. Zgodnie z procedurą zebrane dane są przetwarzane w celach statystycznych, a wyniki dostarczane w cyklach tygodniowych i miesięcznych. Dane o populacji użytkowników urządzeń mobilnych z dostępem do internetu (tzw. uniwersy) dostarczane są przez instytut Millward Brown. Wszystkie wskaźniki dotyczą populacji osób korzystających z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
- Zasięg – oznacza odsetek osób w danej grupie celowej, którzy wykonali analizowaną aktywność (tj. uruchomili daną aplikację, skorzystali z treści na danej witrynie, wysłali wiadomość czy np. wykonali połączenie) w badanym okresie.
- Czas korzystania z aplikacji – to czas, w którym aplikacja była uruchomiona i widoczna na pierwszym ekranie w telefonie/tablecie użytkownika z danej grupy celowej.
- Częstotliwość korzystania – to odsetek osób z grupy celowej, który wykonali analizowaną aktywność, jednego dnia, przez dwa dni, itd.
Dzięki badaniu Mobience, którego głównym zadaniem jest pasywny pomiar korzystania z urządzeń mobilnych, otrzymujemy także informację, z jakich modeli urządzeń korzystają paneliści. Pod uwagę wzięto telefony i tablety z systemem operacyjnym android. Które modele okazały się najpopularniejsze? Czy na przestrzeni roku nastąpiły zmiany? Zobacz na poniższych grafikach.
Samsung na prowadzeniu, jednak z wyraźnym spadkiem
Porównując dane z analogicznych miesięcy, w 2016 roku o 10% zmalała liczba użytkowników smartfonów marki Samsung. W 2016 roku użytkownicy smartfonów postawili na Huawei, który jeszcze rok temu był na 8-mym miejscu, teraz pojawił się na 5 miejscu z 3% użytkowników.
Z badania dowiadujemy się również, które modele najczęściej wybierali użytkownicy. W przypadku Samsunga – model Galaxy S III, najczęściej wybierany telefon Sony to model Xperia M2. Użytkownicy LG wybrali model Spirit Spirit, HTC Desire 820, a Huawei – P8.
Lenovo zyskało w 2016
Ranking producentów tabletów wygląda natomiast zupełnie inaczej. Tablety marki Samsung straciły w porównaniu z rokiem 2015, jednak nadal znajdują się na podium. Lenovo znacząco podwyższyło swój wynik (aż o 10 punktów procentowych), dzięki czemu utrzymuje się na 2 miejscu. Z miejsca 3 zniknął Rockchip, a na jego miejscu pojawił się TCL. Czwarte miejsce ex aequo, z taką samą liczbą użytkowników, zajmują Asus i LG. Jakie modele tabletów najchętniej wybierali użytkownicy? Pierwsze 2 miejsca należą do Samsunga i modeli Galaxy Tab 3 i Galaxy Tab 2, tablety pojawiają się w różnych wersjach, jeśli chodzi o rozdzielczość. Na trzecim miejscu znalazł się Lenovo A3500-FL. Najpopularniejszym modelem z firmy TCL był I213, z ASUS MeMO Pad HD 7, a z LG model G Pad 8.0.
Ulubione urządzenia kobiet i mężczyzn
W roku 2016 wśród panelistów, zarówno wśród kobiet i mężczyzn, najpopularniejszy był model Sony Xperia M2 LTE. Sony w gronie mężczyzn zajął również 2 miejsce z modelem Xperia Z1 i miejsce 3 z modelem Xperia Z3 Compact. Kobiety wybierały częściej Samsunga, bo to on zajął miejsce 2 i 3 z modelem Galaxy S III GT-I9305 i GT- I9300. Firma Samsung zajmuje połowę miejsc na liście najczęściej wybieranych telefonów przez kobiety, co ciekawe w rankingu popularności wśród mężczyzn, ta marka pojawia się jedynie dwa razy, natomiast 5 razy pojawia się Sony z różnymi wersjami modelu Xperia. Dla porównania – w 2015 roku pierwsze dwa miejsca zajmował Samsung Galaxy, u kobiet na pierwszym miejscu był model S III, na drugim S IV, u mężczyzn odwrotnie. W obu grupach na trzecim miejscu pojawił się Sony Xperia M2 LTE.
Zobacz także nasze inne mobiGRAFIKI.
źródło: informacja prasowa Spicy Mobile