Site icon mobiRANK.pl Przejdź do pełnej wersji

Czy warto wdrożyć strony AMP?

Sprawdź, dlaczego już warto rozważyć wdrożenie przyspieszonych stron mobilnych AMP w swoim serwisie lub blogu?

W październiku ubiegłego roku Google ogłosiło jeden ze swoich najnowszych projektów – Accelerated Mobile Pages (przyspieszone strony mobilne) powszechnie określany jako AMP. Nowe technologie mobilne są obecnie najczęstszym sposobem, w jaki ludzie na całym świecie korzystają z internetu. Duży procent czytelników popularnych dzienników, portali i blogów, przegląda strony internetowe za pomocą urządzeń mobilnych. W rzeczywistości aktywność wyszukiwania informacji w internecie już przewyższa wyszukiwanie na komputerze.

Niestety, jeśli strony internetowe nie są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, internauci mobilni są sfrustrowani i opuszczają takie serwisy. W konsekwencji, wydawcy nie tylko tracą czytników, tracą również potencjał sprzedażowy i reklamowy w internecie. Dlatego na pomoc przychodzi projekt przyspieszonych stron mobilnych AMP.

O projekcie Google AMP⚡

Google zareagowało na przeciążone mobilne strony internetowe i zaczęło rozwijać projekt AMP, którego celem jest poprawienie doświadczeń użytkowników korzystających z internetu na mobile’u. AMP oparte jest na prostym HTML-u i posiada całkowicie nową strukturę zbudowaną na podstawie istniejących technologii i rozwiązań internetowych. Dzięki nowemu rozwiązaniu firmy mogą w łatwy sposób budować superlekkie wersje swoich stron internetowych.

Aby wyświetlić wersję demonstracyjną wyszukiwania przyspieszonych stron mobilnych, otwórz tę stronę na urządzeniu mobilnym g.co/ampdemo. i spróbuj wyszukać interesującą Cię treść.

Pojawia się zatem pytanie, czy powinieneś już wdrożyć wersję stron AMP na swoim blogu, a jeśli tak to jak to zrobić?

3 powody, dla których warto przekonwertować posty na blogu do wersji AMP

Szybsze stron internetowe to bardzo pożądana cecha, więc oszczędzę Wam oczywistego powodu, ale istnieje kilka innych powodów, dla których wdrożenie wersji AMP postów jest warte poświęcenia trochę czasu i wysiłku:

1. Google jest liderem wyszukiwania stron mobilnych na świecie

Szybkość, z jaką ładują się strony AMP jest naprawdę imponująca, a to ma bardzo duży wpływ na doświadczenie i pierwsze wrażenie użytkowników. Porównując platformy najpopularniejsze platformy mobilne dla wydawców: Facebook Instant Articles, Apple News i Google AMP, od razu można wyciągnąć wniosek, że to właśnie Google umożliwia wydawcom dystrybuować treści w ogólnodostępnej sieci bez przechodzenia przez aplikację mobilną.

Przyjrzyjmy się poniższemu harmonogramowi:

Mobilne platformy wydawnicze

Jak widać na powyższej grafice, najwięcej popularnych tytułów decyduje się na optymalizację stron pod kątem Google AMP (Wydawcy używający technologi AMP HTML).  Bycie częścią platformy Google ma sens – najwięksi gracze zdają sobie z tego sprawę, że Google ma przewagę nad pozostałymi platformami, nie tylko pod kątem szybkości ładowania stron, ale także może wpłynąć na ranking wyszukiwania i inne czynniki związane z pozycjonowaniem.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz dużą masę krytyczną dystrybutorów treści, jasne jest to, dlaczego wdrożenie stron AMP na blogu powinno być następną rzeczą na liście do zrobienia!

Sprawdź: Strony AMP w wynikach wyszukiwania Google’a

2. Techniczne aspekty stron AMP

Istnieje kilka aspektów technicznych AMP do rozważenia, oto najważniejsze z nich:

Projekt AMP został stworzony dla statycznych stron takich jak artykuły prasowe i blogi. Na poniższym zrzucie ekranu możesz zobaczyć, jak wyglądają zoptymalizowane strony AMP w wynikach wyszukiwania Google:

3. Potencjalne korzyści SEO z posiadania wersji stron AMP

Chociaż AMP nie jest jeszcze czynnikiem rankingu, nadal istnieje wiele korzyści dla optymalizacji zanim to nastąpi. Jak na razie wyniki artykułów AMP jest zawarta w dziale aktualności (uwaga na zrzuty ekranu ponownie na wizualnej przykład), co oznacza, że nie optymalizacji dla AMP może oznaczać utratę kliknięć, wyświetleń i zaangażowania użytkowników w klasyfikacji generalnej. Innymi słowy, jeśli nie są wyświetlane w górnej części, gdy nie może poprawić SEO w tym momencie, to może faktycznie zaszkodzić.

Zgodnie z artykułem Anny Crowe’a, wiemy, że wiadomość karuzela nie zawsze będzie tam, co oznacza, że w końcu AMP zoptymalizowane strony będą prezentowane w różny sposób (który może ewentualnie obejmować rankingu). Poza tym wiemy, że „mobile obsługi” jest czynnikiem rankingu, więc ma to sens, że wkrótce to się dzieje, należy włączyć do ogólnej SEO.

Jak szybko stworzyć wersje stron AMP w swoim serwisie (na WordPressie i nie tylko)?

Jeżeli posiadasz bloga, lub serwis z newsami powinieneś już zoptymalizować strony pod kątem AMP. Na oficjalnych stronach Google znajdziesz przewodnik, jak krok po kroku utworzyć strony AMP.  Niech nie przerażają Cię opisy – to jest łatwiejsze niż myślisz i nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy informatycznej.

Tutorial zawiera informacje na temat tego, w jaki sposób:

Jeżeli Twój serwis postawiony jest na WordPressie, to możesz zainstalować oficjalną wtyczkę AMP, która sama stworzy alternatywne strony AMP dla Twojego bloga lub serwisu.

  1. Wystarczy zainstalować i włączyć wtyczkę, aby wszystkie wpisy na Twojej stronie były automatycznie generowane do kompatybilnych wersji AMP.
    Jeśli adresy URL Twoich postów wyglądają na przykład tak: , to dostęp do wersji AMP uzyskasz dopisując na końcu adresu końcówkę /amp, czyli przyspieszona wersja strony mobilnej będzie dostępna pod linkiem: . Jeżeli nie masz włączonych przyjaznych odnośników w opcjach WordPressa (Ustawienia → Bezpośrednie odnośniki), to zoptymalizowana strona będzie widoczna pod linkiem: http://example.com/2016/01/01/tytul/?amp=1 z dodanym parametrem ?amp=1 na końcu URL-a.
    W nielicznych przypadkach mogą pojawić inne problemy, które są łatwe do wyeliminowania.
  2. Na koniec warto zmodyfikować plik .htaccess – można użyć dowolnego klienta FTP (np. Filezilla) lub przez wtyczkę Yoast SEO (Narzędzia → Edytor plików → plik .htaccess).
    W pliku .htaccess, wklej poniższy kod: 

    RewriteEngine On
    RewriteCond %{REQUEST_URI} !/amp$ [NC]
    RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} (android|blackberry|googlebot\-mobile|iemobile|iphone|ipod|\#opera\ mobile|palmos|webos) [NC]
    RewriteRule ^([a-zA-Z0-9-]+)([\/]*)$ [L,R=302]

    Należy pamiętać, że trzeba zmienić twoja-witryna.pl na nazwę swojej domeny. Wykonanie przekierowania 302 spowoduje, że nie przekażemy całej mocy i potencjału witryny dla stron /amp, które są jedynie przyspieszoną wersją strony mobilnej.

  3. Po wdrożeniu stron AMP warto zajrzeć do Search Console (dawne Narzędzia dla webmasterów Google’a), aby sprawdzić w walidatorze stron, czy nie mamy nieznanych błędów składni lub zabronionych atrybutów. Wejdź do Search Console i wybierz w menu po lewej stronie: Stan w wyszukiwarce → Przyspieszone strony mobilne AMP.

Niektórzy użytkownicy i webmasterzy korzystający z Search Console’i otrzymali już kilka wiadomości, w których Google zachęca do skorzystania z nowej technologii:

Wykryliśmy, że Twoja witryna zawiera treści, które mogą być lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania Google dzięki nowej funkcji. Funkcja ta opiera się na Przyspieszonych stronach mobilnych (AMP), czyli mało rozbudowanych stronach HTML, które zoptymalizowano, by szybko wczytywały się na urządzeniach mobilnych. Google będzie niedługo wyświetlać prawidłowe strony AMP w wynikach wyszukiwania Google. Strony w Twojej witrynie, które są zgodne ze standardem AMP, będą mogły się wyświetlać w wynikach wyszukiwania z użyciem tych nowych funkcji.

Dowiedz się więcej na temat raportów dotyczących przyspieszonych stron mobilnych.

Podsumowanie

Dzięki wdrożeniu technologi Accelerated Mobile Pages możesz pojawić się w mobilnych wynikach wyszukiwania ze znacznikiem AMP⚡w karuzeli z wyróżnionymi wpisami lub przyszłych aktualizacjach prezentacji takich stron w wyszukiwarce Google.

Pomimo, że jeszcze nie widziałem w polskiej wersji wyszukiwarki nowych wyników wyszukiwania ze znacznikiem AMP⚡, to im szybciej zdecydujesz się na wdrożenie przyspieszonych stron tym  wcześniej Google je zaindeksuje. Google cały czas eksperymentuje z prezentacją stron mobilnych w tej technologii, więc ciężko przewidzieć jakie jeszcze korzyści mogą wypłynąć w związku z wdrożeniem nowego standardu.

Nie ma jednak wątpliwości, że wraz ze wzrostem użytkowników mobilnych, każdy sposób, który ułatwi im przeglądanie stron na smartfonach będzie korzystanie wpływał na indeksowanie i pozycję takich stron przez mobilne roboty Google’a.

Jeżeli po implementacji zauważysz jakieś zmiany lub po prostu masz ciekawe pomysły lub spostrzeżenia na ten temat, podziel się z nami w komentarzach.

Zobacz, jak wygląda ten wpis w wersji przyspieszonej.

źródło: Search Engine Journal – Should You Convert Your Blog Posts for AMP?

Exit mobile version