Strony AMP w wynikach wyszukiwania Google’a

W mobilnej wyszukiwarce Google zaczęły pojawiać się wyniki ze stronami AMP, poza specjalną karuzelą z przyspieszonymi stronami.

AMP - mobilne wyniki wyszukiwania Google

Na początku marca na SMX, wiceprezes Google’a Dave Besberis zapowiedział, że w wynikach wyszukiwania zaczną pojawiać się przyspieszone strony mobilne (z ang. AMP, czyli Accelerated Mobile Pages). Wygląda na to, że pierwsze rezultaty są już widoczne. Google od teraz wyświetla wyniki AMP na liście wyników organicznych poza graficzną karuzelą.

Google wysyła już przez Search Console wiadomości do webmasterów o następującej treści:
Wykryliśmy, że Twoja witryna zawiera treści, które mogą być lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania Google dzięki nowej funkcji. Funkcja ta opiera się na Przyspieszonych stronach mobilnych (AMP), czyli mało rozbudowanych stronach HTML, które zoptymalizowano, by szybko wczytywały się na urządzeniach mobilnych. Google będzie niedługo wyświetlać prawidłowe strony AMP w wynikach wyszukiwania Google. Strony w Twojej witrynie, które są zgodne ze standardem AMP, będą mogły się wyświetlać w wynikach wyszukiwania z użyciem tych nowych funkcji.

W ciągu ostatnich kilku tygodni, wyniki AMP pojawiały się w specjalnej karuzeli tzw. Top Stories, która pojawia się poniżej 2-3 pojedynczych newsów. Obecnie Google wyświetla wyniki AMP poza karuzelą jako jedna ze standardowych pozycji wyników organicznych.

Zobacz także: W jaki sposób i dlaczego już warto wdrożyć strony AMP w swoim serwisie lub blogu?

Oto przykład wyświetlania strony AMP jako zwykły wynik wyszukiwania, gdy nie jest wyświetlana karuzela AMP: 

Wyniki wyszukiwania stron AMP nad karuzelą

Przy przyspieszonych stronach mobilnych w wynikach wyszukiwania Google’a widoczna jest specjalna ikona AMP z piorunem w kółku.

Oto kolejny przykład pojedynczej strony AMP bez karuzeli:

Wyniki wyszukiwania stron AMP nad karuzelą

Takie wyróżnienie ma być także dodatkową motywacją dla wydawców i właścicieli stron internetowych, aby wdrożyć technologię AMP w swoich serwisach. Wydaje się, że wyniki stron AMP są uwzględniane w algorytmie wyszukiwania, pomimo, że są widoczne na trzeciej pozycji.

Wcześniej można było zobaczyć oznaczenie AMP obok podlinkowanej nazwy serwisu:

Wyniki wyszukiwania stron AMP w karuzeli

Google cały czas eksperymentuje z wynikami wyszukiwania AMP i wygląda na to, że to nie ostatnia propozycja, która będzie testowana w wyszukiwarce. Besbris zasugerował również, że rezultaty z AMP możemy zobaczyć w mobilnych reklamach AdWords, co może być ciekawym urozmaiceniem dla reklamodawców rozliczających się w PPC (Pay Per Click).

Oficjalna strona projektu przyspieszonych stron mobilnych: ampproject.org

Niestety jeszcze nie miałem okazji zobaczyć wyników z nowym oznaczeniem w polskiej wersji wyszukiwarki Google.

Warto dodać, że w Search Console (dawnych Narzędziach dla webmasterów Google) pojawiła się specjalna zakładka, w której można śledzić błędy na przyspieszonych stronach mobilnych AMP, jeśli mamy wdrożoną tę technologię. Opcja dostępna jest w zakładce Stan w wyszukiwarce → Przyspieszone strony mobilne AMP.

Przyspieszone strony mobilne AMP w Search Console
Przyspieszone strony mobilne AMP w Search Console

źródło: The SEM Post – Google Showing AMP Results Outside of AMP Carousel in Search Results