Czy iPhone osiągnął szczyt sprzedaży w 2015 roku?

Według prognoz 2015 był najlepszym rokiem sprzedaży iPhone’ów, za rok już tak dobrze ma nie być.

Od kiedy firma Apple wypuściła na rynek w 2007 roku pierwszego iPhone’a, przez wszystkie te lata sprzedaż smartfona rosła z roku na rok. Zyski ze sprzedaży iPhone wzrosły w 2015 roku do 150 mld dolarów – co jest niebywałym sukcesem w historii nie tylko tej firmy, ale jakiejkolwiek sprzedających tego typu urządzenia.

Ale każdy wzrost w pewnym momencie dochodzi do punktu krytycznego i wygląda na to, że w 2016 roku sprzedaż iPhone’ów będzie nieco niższa niż w tym roku. Według notatki analityków Morgan Stanley 2016 może być słabszym rokiem dla iPhone’a. Według szacunków badaczy, w 2016 roku Apple może sprzedać 218 milionów iPhone’ów, co byłoby równoznaczne z 5,7-procentowym spadkiem w porównaniu z rokiem fiskalnym zakończonym we wrześniu 2015 r.

Zobacz także: Popyt na modele iPhone’a (2010-2015)

Za przyczyny spadku wskazuje się wysoką penetrację na rynku smartfonów oraz coraz wyższe ceny na rynkach międzynarodowych. Jednak najważniejszym powodem pierwszego w historii spadku sprzedaży iPhone’ów może być to, że bardzo cięzko będzie powtórzyć sukces długo oczekiwanego debiutu iPhone’a 6 i 6 Plus z dużymi ekranami. Nawet jeśli Apple sprzeda 218 milionów iPhone’ów w najbliższym roku fiskalnym (od września 2015 do września 2016), to chyba nie wystarczy, aby zadowolić akcjonariuszów spółki, którzy oczekują kolejnego rekordowego roku.

Estymowana sprzedaż iPhone'a (od 2007 do 2016 roku) w milionach sztuk

źródło: Statista – Have iPhone Sales Peaked in 2015?