Dlaczego odinstalowujemy aplikacje mobilne, jakie są najczęściej popełniane błędy przy projektowaniu aplikacji? – wszystko to na jednej infografice.
Twórcy aplikacji poświęcają dużo czasu, energii i pieniędzy na stworzenie swoich aplikacji mobilnych. Ale czy zawsze jest to opłacalne? Na pewno zdarzyło Ci się nie raz zainstalować jakąś aplikację i po chwili użytkowania ją odinstalować.
Jakie są powody, że aplikacja nam się nie podoba i uznajemy ją za bezużyteczną? Głównym powodem (50,6%), przez który użytkownicy odinstalowują aplikację mobilną jest to, że zajmuje zbyt wiele miejsca w pamięci smartfona. Drugim najczęstszym powodem są nachalne reklamy (41%), a następnie zawieszanie się aplikacji (33,8%).
Firma ITR przygotowała infografikę z informacjami na temat przyczyn deinstalacji appek mobilnych oraz najczęstszych błędów popełnianych przez programistów przygotowujących aplikacje. Dane statystyczne zostały zebrane od 4 000 internautów, którzy wypełnili ankietę.
Dlaczego użytkownicy smartfonów odinstalowują aplikacje mobilne?
Codziennie dodawanych jest ponad 1000 aplikacji mobilnych do sklepów z aplikacjami. Całkowita liczba aplikacji w poszczególnych najpopularnieszych sklepach z aplikacjami przedstawia się następująco:
- Sklep Google Play: 1 600 000
- Apple App Store: 1 500 000
- Amazon Appstore: 400 000
- Windows Phone: 340 000
- BalckBerry World: 130 000
Najpopularniejsze kategorie aplikacji to:
- Gry mobilne: 21,8% (średnie użycie 3,8 razy w tygodniu)
- Aplikacje biznesowe: 10,3% (średnie użycie 2,3 razy w tygodniu)
- Aplikacje edukacyjne: 9,8% (średnie użycie 2,6 razy w tygodniu)
Przyczyny odinstalowywania aplikacji mobilnych:
- 50,6% – zajmują zbyt dużo miejsca w pamięci masowej smartfona
- 41,3% – aplikacja zawiera nachalne reklamy mobilne
- 33,8% – aplikacja się zawiesza (zamraża)
- 29,6% – zbyt duża ingerencja w prywatność użytkownika
- 26,8% – ubogi dizajn, lub użytkownik nie wie jak używać aplikacji
- 15,6% – wymagana jest rejestracja
- 3,6% – inne, np. od dłuższego czasu nie była używana, pożera zbyt wiele czasu lub jest po prostu nudna
TOP 3 powody odinstalowywania gier mobilnych:
- Gra nie jest ciekawa (69,3%)
- Za dużo reklam (65,6%)
- Denerwujące powiadomienia (59,7%)
Inne przyczyny, które powodują deinstalację to między innymi: nudna rozgrywka, gra nie ma końca, niezrozumiała instrukcja, zbyt uzależniająca, szybko pożera baterię.
TOP 3 powody odinstalowywania aplikacji biznesowych:
- Istnieje lepsza alternatywa (28,4%)
- Ubogie user experience (27%)
- Trzeba płacić za dodatkowe funkcje (24,6%)
Aż 7,9% użytkowników, którzy odinstalowali mobilną aplikację biznesową, wskazuje złe doświadczenia związane z utratą danych, a 3,9% zirytowało się błędami ortograficznymi i gramatycznymi wystepującymi w appce.
TOP 3 powody odinstalowywania aplikacji edukacyjnych:
- Informacje z aplikacji przestały być interesujące (40,4%)
- Aplikacja przestała być angażująca – brak aktualizacji (34,2%)
- Istnieje lepsza aplikacja o podobnych funkcjach (22,2%)
4,7% ankietowanych wskazało błędy gramatyczne lub ortograficzne jako powód odinstalowania mobilnej aplikacji edukacyjnej.
INFOGRAFIKA: Dlaczego odinstalowuje aplikacje mobilne?
8 najczęstszych błędów popełnianych podczas projektowania użyteczności aplikacji mobilnych
- Brak zachowanych standardów dla elementów GUI, charakterystycznych dla danego mobilnego systemu operacyjnego. Elementy aplikacji mylone są z elementami nawigacji lub akcji.
- Brak kilku wersji językowych w przypadku aplikacji międzynarodowej.
- Brak spójności – używanie różnych elementów graficznych dla tego samego typu akcji.
- Brak elementów domyślnych dla danego systemu operacyjnego, np. menu kontekstowego, elementów nawigacyjnych.
- Brak instrukcji użytkownika, pomocy i i podpowiedzi podczas pierwszych kroków w aplikacji.
- Aplikacja projektowana tylko pod jeden rozmiar ekranu, brak możliwości korzystania zarówno w trybie poziomym jak i pionowym (responsywność).
- Zbyt małe elementy akcji lub nawigacyjne (przyciski, checkboxy, itp.)
- Przeładowanie funkcjami – zbyt dużo funkcji, które mogą powodować dezorientację podczas korzystania – szczególnie u nowych użytkowników.
Apple App Store vs. Sklep Google Play
Pod względem liczby pobranych aplikacji, od wielu lat króluje sklep App Store z liczbą ponad 100 mld pobranych aplikacji mobilnych. W sklepie Google Play pobrano połowę tego, co udało się osiągnąć firmie Apple.
Sklep App Store jest bardziej przejrzysty niż pozostałe sklepy, a programiści otrzymują aż 70% ze sprzedaży aplikacji za pośrednictwem sklepu. Aplikacje na iOS-a są bardzo dokładnie sprawdzane i weryfikowane przez Apple’a, co czyni je znacznie bezpieczniejszymi, ale powoduje, że proces zamieszczenia aplikacji w sklepie znacznie się wydłuża.
W przypadku sklepu Google Play proces zamieszczania aplikacji jest bardzo szybki, programiści płacą zaledwie 99 zł rocznie i mogą budować bazę klientów na użytkownikach aplikacji. Jednak dużym utrudnieniem jest fragmentacja systemu Android i związane z tym prace nad dostosowaniem oprogramowania pod różne urządzenia i wersje systemu mobilnego. Programiści narzekają także na brak odpowiednich podręczników i instrukcji, co utrudnia programowanie. Użytkownicy Androida wolą pobierać darmowe aplikacje, dlatego przychody większe są z App Store’a.
źródło: ITR – Why Do People Uninstall Apps? (infographic), infografika została przetłumaczona przez serwis mobiRANK.pl