Powody odinstalowania aplikacji mobilnej

Dlaczego odinstalowujemy aplikacje mobilne, jakie są najczęściej popełniane błędy przy projektowaniu aplikacji? – wszystko to na jednej infografice.

Twórcy aplikacji poświęcają dużo czasu, energii i pieniędzy na stworzenie swoich aplikacji mobilnych. Ale czy zawsze jest to opłacalne? Na pewno zdarzyło Ci się nie raz zainstalować jakąś aplikację i po chwili użytkowania ją odinstalować.

Jakie są powody, że aplikacja nam się nie podoba i uznajemy ją za bezużyteczną? Głównym powodem (50,6%), przez który użytkownicy odinstalowują aplikację mobilną jest to, że zajmuje zbyt wiele miejsca w pamięci smartfona. Drugim najczęstszym powodem są nachalne reklamy (41%), a następnie zawieszanie się aplikacji (33,8%).

Firma ITR przygotowała infografikę z informacjami na temat przyczyn deinstalacji appek mobilnych oraz najczęstszych błędów popełnianych przez programistów przygotowujących aplikacje. Dane statystyczne zostały zebrane od 4 000 internautów, którzy wypełnili ankietę.

Dlaczego użytkownicy smartfonów odinstalowują aplikacje mobilne?

Codziennie dodawanych jest ponad 1000 aplikacji mobilnych do sklepów z aplikacjami. Całkowita liczba aplikacji w poszczególnych najpopularnieszych sklepach z aplikacjami przedstawia się następująco:

  • Sklep Google Play: 1 600 000
  • Apple App Store: 1 500 000
  • Amazon Appstore: 400 000
  • Windows Phone: 340 000
  • BalckBerry World: 130 000

Najpopularniejsze kategorie aplikacji to:

  • Gry mobilne: 21,8% (średnie użycie 3,8 razy w tygodniu)
  • Aplikacje biznesowe: 10,3% (średnie użycie 2,3 razy w tygodniu)
  • Aplikacje edukacyjne: 9,8% (średnie użycie 2,6 razy w tygodniu)

Przyczyny odinstalowywania aplikacji mobilnych:

  • 50,6% – zajmują zbyt dużo miejsca w pamięci masowej smartfona
  • 41,3% – aplikacja zawiera nachalne reklamy mobilne
  • 33,8% – aplikacja się zawiesza (zamraża)
  • 29,6% – zbyt duża ingerencja w prywatność użytkownika
  • 26,8% – ubogi dizajn, lub użytkownik nie wie jak używać aplikacji
  • 15,6% – wymagana jest rejestracja
  • 3,6% – inne, np. od dłuższego czasu nie była używana, pożera zbyt wiele czasu lub jest po prostu nudna

TOP 3 powody odinstalowywania gier mobilnych:

  1. Gra nie jest ciekawa (69,3%)
  2. Za dużo reklam (65,6%)
  3. Denerwujące powiadomienia (59,7%)

Inne przyczyny, które powodują deinstalację to między innymi: nudna rozgrywka, gra nie ma końca, niezrozumiała instrukcja, zbyt uzależniająca, szybko pożera baterię.

TOP 3 powody odinstalowywania aplikacji biznesowych:

  1. Istnieje lepsza alternatywa (28,4%)
  2. Ubogie user experience (27%)
  3. Trzeba płacić za dodatkowe funkcje (24,6%)

Aż 7,9% użytkowników, którzy odinstalowali mobilną aplikację biznesową, wskazuje złe doświadczenia związane z utratą danych, a 3,9% zirytowało się błędami ortograficznymi i gramatycznymi wystepującymi w appce.

TOP 3 powody odinstalowywania aplikacji edukacyjnych:

  1. Informacje z aplikacji przestały być interesujące (40,4%)
  2. Aplikacja przestała być angażująca – brak aktualizacji (34,2%)
  3. Istnieje lepsza aplikacja o podobnych funkcjach (22,2%)

4,7% ankietowanych wskazało błędy gramatyczne lub ortograficzne jako powód odinstalowania mobilnej aplikacji edukacyjnej.

INFOGRAFIKA: Dlaczego odinstalowuje aplikacje mobilne?

Dlaczego użytkownicy odinstalowują aplikacje mobilne? (infografika)

8 najczęstszych błędów popełnianych podczas projektowania użyteczności aplikacji mobilnych

  1. Brak zachowanych standardów dla elementów GUI, charakterystycznych dla danego mobilnego systemu operacyjnego. Elementy aplikacji mylone są z elementami nawigacji lub akcji.
  2. Brak kilku wersji językowych w przypadku aplikacji międzynarodowej.
  3. Brak spójności – używanie różnych elementów graficznych dla tego samego typu akcji.
  4. Brak elementów domyślnych dla danego systemu operacyjnego, np. menu kontekstowego, elementów nawigacyjnych.
  5. Brak instrukcji użytkownika, pomocy i i podpowiedzi podczas pierwszych kroków w aplikacji.
  6. Aplikacja projektowana tylko pod jeden rozmiar ekranu, brak możliwości korzystania zarówno w trybie poziomym jak i pionowym (responsywność).
  7. Zbyt małe elementy akcji lub nawigacyjne (przyciski, checkboxy, itp.)
  8. Przeładowanie funkcjami – zbyt dużo funkcji, które mogą powodować dezorientację podczas korzystania – szczególnie u nowych użytkowników.

Apple App Store vs. Sklep Google Play

Pod względem liczby pobranych aplikacji, od wielu lat króluje sklep App Store z liczbą ponad 100 mld pobranych aplikacji mobilnych. W sklepie Google Play pobrano połowę tego, co udało się osiągnąć firmie Apple.

Sklep App Store jest bardziej przejrzysty niż pozostałe sklepy, a programiści otrzymują aż 70% ze sprzedaży aplikacji za pośrednictwem sklepu. Aplikacje na iOS-a są bardzo dokładnie sprawdzane i weryfikowane przez Apple’a, co czyni je znacznie bezpieczniejszymi, ale powoduje, że proces zamieszczenia aplikacji w sklepie znacznie się wydłuża.

W przypadku sklepu Google Play proces zamieszczania aplikacji jest bardzo szybki, programiści płacą zaledwie 99 zł rocznie i mogą budować bazę klientów na użytkownikach aplikacji. Jednak dużym utrudnieniem jest fragmentacja systemu Android i związane z tym prace nad dostosowaniem oprogramowania pod różne urządzenia i wersje systemu mobilnego. Programiści narzekają także na brak odpowiednich podręczników i instrukcji, co utrudnia programowanie. Użytkownicy Androida wolą pobierać darmowe aplikacje, dlatego przychody większe są z App Store’a.

źródło: ITR – Why Do People Uninstall Apps? (infographic), infografika została przetłumaczona przez serwis mobiRANK.pl