Wykorzystanie mediów przez dzieci (raport 2015)

Sprawdź, jak w 2015 roku wyglądają zachowania dzieci i rodziców związane z korzystaniem z najnowszych technologii i mediów w Wielkiej Brytanii.

Wykorzystanie mediów i nowych technologii przez dzieci - raport Ofcom (listopad 2015)

Raport przygotowany przez brytyjską firmę Ofcom pt. Children and Parents: Media Use and Attitudes Report (November 2015), czyli Rodzice i dzieci: używanie mediów oraz postawy, to interesująca analiza zachowań najmłodszej grupy wiekowej w Wielkiej Brytanii w dzisiejszych mediach. Raport dostarcza szczegółowych informacji związanych z użyciem mediów, nowych technologii (smartfonów, tabletów, internetu) oraz pozwala zrozumieć jak korzystają z nich dzieci w wieku od 5 do 15 lat, a także w wieku od 3 do 4 lat. Myślę, że część wniosków i zachowań spokojnie można odnieść do zachowań polskich dzieci w tej grupie wiekowej.

Raport zawiera również wnioski dotyczące stosunku rodziców do mediów wykorzystywanych przez ich dzieci, oraz sposoby jakie stosowane są przez rodziców do monitorowania lub ograniczania korzystania z różnego rodzaju mediów.

Raport stanowi doskonały punkt odniesienia dla branży reklamowej, specjalistów ds. marketingu oraz dla samych konsumentów. Cała masa danych statystycznych pozwala zrozumieć, jak zmienia się młode społeczeństwo i sposób wykorzystania prze nie urządzeń do komunikacji, nauki i rozrywki.

Najważniejsze wnioski z raportu Children and parents: Media use and attitudes report 2015

  • Dostęp do internetu i użycie
    • czas spędzany przez dzieci w wieku 8-15 lat wzrósł ponad dwukrotnie od 2005 roku,
    • dzieci w wieku 12-15 lat spędzają w internecie obecnie prawie 3,5 godz. tygodniowo więcej, niż czas poświęcany na oglądanie telewizji,
    • więcej dzieci ma dostęp do internetu w domu, niż w 2005 roku,
    • co trzeci nastolatek w przedziale wiekowym 12-15 lat rozpoznaje, które wyniki wyszukiwań Google’a to reklamy, a które to rzeczywiste rezultaty wyszukiwań; tylko 16% dzieci w wieku 8-11 lat potrafi rozróżnić reklamę internetową od organicznego wyniku wyszukiwania;
  • Użytkowanie tabletu
    • obecnie ponad połowa dzieci w wieku 3-4 lata i trzy czwarte w wieku 12-15 lat używa tabletu,
    • tablety są najczęściej używanym urządzeniem do łączenia się z internetem wśród wszystkich grup wiekowych dzieci z wyjątkiem tych w wieku 12-15 lat,
    • od 2014 r. więcej dzieci ogląda telewizję i gra w gry na tabletach;
  • Wykorzystanie smartfonów
    • liczba dzieci w wieku 8-15 lat, które posiadają telefon komórkowy spadła od 2005 roku, ale jedna czwarta dzieci w wieku 8-11 lat i siedem na dziesięć w wieku 12-15 lat posiada obecnie smartfona,
    • dzieci w wieku 12-15 lat częściej łączą się z internetem za pomocą smartfona niż miało to miejsce rok wcześniej,
    • od 2005 roku telefon komórkowy wyprzedził telewizję wśród dzieci w wieku 12-15 lat;
Liczba dzieci posiadających smartfona w latach 2010, 2011, 2012, 2015 (wg wieku)
Liczba dzieci posiadających smartfona w latach 2010, 2011, 2012, 2015 (wg wieku)
  • Oglądanie telewizji
    • odnotowano spadek oglądalności telewizji na ekranie telewizora w całej grupie 8-15 lat między 2014 a 2015 rokiem,
    • po raz pierwszy w 2015 roku, dzieci z grupy 12-15 lat, wolą częściej oglądać treści na YouTube’ie niż telewizję;
  • Media społecznościowe
    • w 2015 roku mniej nastolatków korzysta z Facebooka jako głównego profilu społecznościowego, jednocześnie chętniej wybierając Snapchata.

Cały raport z aneksami znajdziesz na stronie podanej w źródle artykułu (pełna wersja PDF raportu).

źródło: Ofcom – Children and parents: Media use and attitudes report 2015