Kim są użytkownicy Facebooka i Twittera w Polsce?

Firma Gemius opublikowała dane na temat charakterystyki demograficznej polskich użytkowników serwisów społecznościowych Facebook i Twitter. Sprawdź, kto korzysta z tych serwisów w naszym kraju?

W 2015 roku z internetu korzysta już 70 proc. Polaków, czyli 24,82 miliona osób. Najnowsze badania Gemiusa wykazały, że Facebook i Twitter rosną w siłę wśród polskich internautów. Liczba użytkowników Facebooka to już ponad 20 milionów, co oznacza, że 80 proc. wszystkich polskich internautów korzysta z tego serwisu. Twitter osiągnął liczbę ponad trzech i pół miliona użytkowników (14 proc. wszystkich polskich internautów) .

Kim są polscy użytkownicy Twittera?

Na Twitterze najłatwiej jest spotkać wykształconego mężczyznę, wykwalifikowanego zawodowo lub już na emeryturze. Jak wynika z danych Gemiusa, grupa 55+ jest największą pod względem wieku częścią społeczności w serwisie (ponad 20 proc.). Aktywnymi posiadaczami kont w serwisie są dziennikarze, publicyści, szefowie korporacji, przedstawiciele wolnych zawodów, ale także uczniowie i studenci (z przewagą tych ostatnich). Wspólnie tworzą grupę prawie 60 proc. użytkowników Twittera. Osoby aktywnie korzystające z Twittera pochodzą najczęściej z dużych miast. Jak podaje Gemius, ponad jedna piąta użytkowników mieszka w miastach o liczbie powyżej 200 tysięcy mieszkańców.

Kim są polscy użytkownicy Facebooka?

Według danych Gemiusa, zasięg Facebooka w Polsce to ponad 80 proc. (20,1 mln) wszystkich internautów. Większość kryteriów społecznych i demograficznych dotyczących użytkowników serwisu pokrywa się z badaniami całego polskiego internetu. Na Facebooku obserwujemy natomiast większą równość płci – choć kobiet jest nieznacznie więcej niż mężczyzn, co zresztą także jest odzwierciedleniem struktury demograficznej w Polsce.

Jak wynika z badania, trzy najliczniejsze grupy użytkowników pokrywają się z tymi dotyczącymi Twittera – uczniowie i studenci, emeryci i renciści oraz specjaliści wolnych zawodów (40 proc. wszystkich aktywnych użytkowników).

Badania Gemiusa przypominają też, że na Facebooku niewielką rolę odgrywa także wykształcenie. Zaobserwować można jednak większą liczebność osób o wykształceniu średnim, zawodowym i wyższym – według Gemiusa jest to ponad połowa użytkowników). Do najbardziej aktywnych należą jednak internauci z wykształceniem gimnazjalnym, a grupa wiekowa 15–24 lata jest drugą pod względem wielkości (20 proc.).

Użytkownicy Facebooka najczęściej pochodzą ze wsi lub małych miast (do 50 tysięcy mieszkańców). Ta grupa stanowi ponad 60 proc.użytkowników serwisu. Mieszkańcy dużych miast stanowią niecałe 20 proc. ogólnej liczby.

Uzytkownicy Facebooka i Twittera w Polsce (demografia, październik 2015)
Użytkownicy Facebooka i Twittera w Polsce (demografia, październik 2015)

Jak wynika z raportów amerykańskiego Pew Research Center, użytkowników Twittera charakteryzuje przede wszystkim chęć bycia na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami i możliwość wchodzenia w interakcje z interesującymi postaciami z życia publicznego. Istotna jest także możliwość bieżącego komentowania trwających wydarzeń lub śledzenie toczących się na żywo dyskusji (użytkownicy niekoniecznie jednak wchodzą w tych sytuacjach w interakcje) .

Porównując oba serwisy społecznościowe eksperci zauważają także, że nawet jako marka, także jesteśmy użytkownikiem i forma naszego istnienia w serwisie może mieć znaczenie. Twitter jest kanałem opartym na relacjach – to one są jego największym kapitałem.

Każdy z kanałów ma wady i zalety – umiejętność poruszania się w obu środowiskach wymaga czasu. Jednak w poszukiwaniu konkretnych grup docelowych, które wywrzeć mają wpływ na konwersję, nadal zdecydowanie bardziej wart uwagi jest Facebook. Nie sposób jednak nie zauważyć, że Twitter, choć nie jest zasięgową konkurencją dla Facebooka, ma swoje zalety i umiejętne ich wykorzystanie także może pomóc w monetyzacji działań społecznościowych.

źródło: informacja prasowa Gemius – Media społecznościowe jako kanały komunikacji – charakterystyka użytkowników