Accelerated Mobile Pages – Google przyspiesza strony mobilne

Firma Google zaprezentowała projekt Accelerated Mobile Pages (AMP), który ma wpłynąć na przyspieszenie stron w sieci mobilnej.

Accelerated Mobile Pages - Google projekt

Smartfony i tablety zrewolucjonizowały sposób dostępu do informacji, a użytkownicy konsumują dzisiaj olbrzymie ilości newsów na swoich smartfonach. Wydawcy na całym świecie właśnie w ten sposób docierają do swoich czytelników, jednak korzystanie z sieci Web na urządzeniach mobilnych często bywa frustrujące. Za każdym razem, kiedy strona ładuje się zbyt długo, wydawcy tracą czytelników oraz możliwość osiągnięcia przychodów z tytułu reklam czy subskrypcji, a reklamodawcy mają trudności z pozyskaniem uwagi konsumentów, gdy strony wgrywają się tak wolno, że czytelnicy po prostu je opuszczają.

W kwietniu, wraz z grupą europejskich wydawców, google ogłosiło program Digital News Initiative (DNI), którego celem jest wspieranie zrównoważonego rozwoju branży informacyjnej oraz promowanie innowacyjności.

Dzisiaj, po konsultacjach ze swoimi partnerami DNI oraz firmami technologicznymi z całego świata, gigant wyszukiwania przedstawił nową, otwartą inicjatywę Accelerated Mobile Pages (AMP). Jej celem jest znacząca poprawa wydajności mobilnej sieci Web.

Strony internetowe z bogatą zawartością, jak np.: wideo, animacje czy grafiki, współpracowały z “eleganckimi” (smart) reklamami mają ładowac się natychmiastowo. Drugą istotną kwestią jest, aby ten sam kod działał na wielu platformach i urządzeniach, tak, żeby zawartość strony mogła się pojawić szybko, bez względu na to, jaki rodzaj telefonu, tabletu lub telefonu używacie.

Projekt opiera się na technologii AMP HTML, nowym otwartym frameworku, opracowanym w całości na bazie istniejących technologii Web, co umożliwia budowanie lekkich wersji stron internetowych. Do tej inicjatywy dołączyło się na razie 30 wydawców z całego świata. Twitter, Pinterest, WordPress.com, Chartbeat, Parse.ly oraz LinkedIn to pierwsza grupa partnerów technologicznych, którzy planują zaimplementować technologię AMP HTML w swoich serwisach.

W ciągu nadchodzących miesięcy, Google będzie współpracować z partnerami, aby rozbudować projekt w następujących, kluczowych obszarach:

  • Treści: projekt Accelerated Mobile Pages Project daje otwarte rozwiązanie, które umożliwia wydawcom skupienie się na tworzeniu ciekawych treści, opierając się na współdzielonych komponentach, zapewniających wysoką wydajność i satysfakcję użytkownika.
  • Dystrybucja: nowe podejście do buforowania, które pozwala wydawcom przechowywać treści na swoich serwerach, a jednocześnie efektywnie rozpowszechniać je poprzez globalną sieć wydajnego cache Google. Serwery cache Google’a mają być otwarte do bezpłatnego wykorzystania przez każdego.
  • Reklama: założeniem Accelerated Mobile Pages jest wsparcie szerokiego zakresu formatów reklamowych, sieci reklamowych i technologii. Wszystkie witryny używające AMP HTML będą mogły pozostać przy tych samych sieciach reklamowych, jak i wszystkich formatach, które nie przeszkadzają użytkownikom w odbiorze treści. Jednym z podstawowych założeń projektu jest także wspieranie subskrypcji i paywalli.

źródło: Blog Google Polska – Przedstawiamy projekt Accelerated Mobile Pages – dla szybszej, otwartej mobilnej sieci WWW