Jak zmienili się polscy internauci w ciągu 18 lat?

Sprawdź, jak wyglądały statystyki internetu w Polsce na jego początkach, a jak wyglądają dzisiaj.

Jak zmienili się poslcy internauci w ciągu 18 lat?

Dzisiaj blisko 25 mln Polaków korzysta z internetu. Coraz więcej internautów to osoby po 55 roku życia. W sieci spędzamy już średnio prawie 2,5 godziny dziennie! Dynamicznie rośnie liczba rejestrowanych domen i e-sklepów.

Firma home.pl, Gemius oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska sprawdzili jak zmieniał się polski Internet na przestrzeni 18 lat.

– 18 lat to w internetowej rzeczywistości cała epoka. Dzisiejszy poziom zaawansowania technologii i rozwoju internetu był trudny do wyobrażenia w 1997 r. – uważa Włodzimierz Schmidt, prezes Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. – Zmieniło się niemal wszystko, od liczby internautów, przez sposoby dostępu do sieci, szybkość przesyłania danych, mnogość i jakość dostępnych treści, po same urządzenia. Jeszcze niedawno mówiliśmy o rzeczywistości fizycznej i rzeczywistości cyfrowej. W erze dojrzałego internetu zmienia się paradygmat. Rzeczywistość jest tylko jedna, internet stanowi jej integralną część. 

W 1998 roku firma home.pl utrzymywała około 1000 firmowych skrzynek pocztowych. W 2008 r. liczbata wzrosła do kilkunastu tysięcy, a dzisiaj mówimy już o milionach! Podobnie rzecz się ma z domenami. Na początku klienci zarejestrowali kilka tysięcy domen, teraz ta liczba wzrosła do 1,2 mln.  W 1998 r. home.pl utrzymywało niecały tysiąc serwerów. Dzisiaj są to już setki tysięcy serwerów na których klienci mają swoje e-sklepy, blogi, strony firmowe, dokumenty. W latach 90. prawie nikt nie myślał o handlu elektronicznym. Teraz tylko sam home obsługuje 7,5 tys. sklepów internetowych.

Kolejne urządzenia spowodowały, że korzystamy z internetu coraz częściej i przesiadujemy w nim dłużej.

  • Ponad 55 proc. polskich internautów robi zakupy w sieci.
  • 70 proc. e-klientów kupuje w internecie odzież.
  • 67 proc. książki, płyty i filmy.
  • Ponad 50 proc. sprzęt AGD.

E-konsumenci deklarują, że w przyszłości będą zainteresowani rezerwacją biletów online, 38 proc. badanych chciałoby dokonać rezerwacjami biletów lotniczych, natomiast 36 proc. wyraziło chęć zakupu biletów do kina lub teatru.

Internauci w Polsce w 2005 vs 2015 roku

Z danych udostępnionych home.pl przez firmę Gemius wynika, że w 2005 r. z sieci korzystało ponad 9,6 mln Polaków powyżej siódmego roku życia (27 proc. całej populacji 7+). Z kolei w lipcu tego roku było ich już prawie 25 mln! (70 proc.). Znacznie wydłużył się także średni czas spędzany przez Polaków w internecie. W 2005 r. było to średnio 39 minut dziennie, natomiast miesięcznie przeciętny internauta spędzał 20 godzin w sieci, w 2014 r. odpowiednio 2 godziny i 24 minuty oraz prawie 73 godziny.

Więcej kobiet w polskim internecie

Przez lata zmienił się także profil osoby korzystającej w Polsce z internetu. W 2005 roku mężczyźni nieznacznie przeważali w internecie nad kobietami (52% vs 48%). Jednak w kolejnych latach jak i obecnie, zarówno mężczyźni jak i kobiety stanowią średnio po połowie internautów:

  • 50,5 proc. kobiet
  • 49,5 proc. mężczyzn

Jak zmienia się wiek korzystających z sieci w Polsce?

Dziesięć lat temu internet był popularniejszy wśród użytkowników z młodszych grup wiekowych. Internauci w wieku 7–14 stanowili 14,5 proc. wszystkich użytkowników sieci, natomiast osoby w wieku 15–24, 39 proc. Obecnie Ci drudzy stanowią średnio 19 proc. internautów, zaś osoby w wieku 7–14, 11 proc. Największą różnicę widać jednak w najstarszej grupie wiekowej, czyli 55+. W 2005 r. osoby te stanowiły zaledwie 4 proc. wszystkich internautów, natomiast obecnie stanowią już niemal 14 proc. społeczności internetowej.

Wykształcenie polskich internautów

Analiza internautów pod względem wykształcenia ujawniła, że dziesięć lat temu osoby deklarujące wykształcenie niepełne podstawowe stanowiły niemal 15 proc. użytkowników sieci. Obecnie jest to 9 proc. Również osoby z wykształceniem gimnazjalnym stanowiły większy udział internautów. W 2005 r. było to 7 proc., a w 2015 r. jest ich 3,3 proc. Zwiększył się natomiast odsetek internautów z wykształceniem zawodowym. Osoby te stanowią obecnie 18 proc. wszystkich użytkowników sieci, zaś dziesięć lat temu było ich prawie o 10 punktów procentowych mniej.

Najpopularniejsze strony internetowe wśród polskich internautów

Na jakie strony internetowe najczęściej wchodzą Polacy? Tutaj w przeciągu kilku lat niewiele się zmieniło. Najczęściej wyświetlane są strony o tematyce kulturalnej i rozrywkowej, wyszukiwarki, katalogi, strony firmowe oraz media społecznościowe.

źródło: tekst pochodzi z artykułu Gemius i home.pl – Polacy w sieci. Co się zmieniło przez 18 lat?