Font „Lato” światowym sukcesem Łukasza Dziedzica

Czcionka „Lato” stworzona przez polskiego projektanta to 3. najpopularniejszy font w internecie.

Twórca czcionki Lato - Łukasz Dziedzic, w wywiadzie dla Gazeta.pl

Lato to czcionka z rodzininy sans serif, którą w 2010 roku stworzył warszawski projektant liter Łukasz Dziedzic. W grudniu 2010 roku czcionka została udostepniona za darmo na licencji Open Font na stronie Google Fonts.

Historia fontu Lato

W ciągu ostatnich kilkunastu lat, w czasie których Łukasz projektował różne kroje czcionek, większośc jego projektów była tworzona na komercyjne zlecenie konkretnych klientów.  Podobnie było z fontem Lato. Początkowo zestaw czcionek Lato był stworzony na zlecenie jednego z dużych polskich banków, który nie zdecydował się jej zakup. W związku tym projektant zdecydował się upublicznić swój projekt.

W latach 2013-2014 roku, rodzina liter została znacznie rozszerzona o 3000 glifów. Rodzina Lato 2.010 obsługuje obecnie ponad 150 języków (łacińskie, cyrylica, greka, itd.)


Zobacz historię fontu, opowiedzianą przez samego autora w wywiadzie dla Gazety:

Twórca fontu starannie wyważył wszystkie elementy liter, dzięki czemu użycie ich na stronie internetowej sprawia, że są lekkie, czytelne i przejrzyste. Jednocześnie w większych formatach, czcionka ujawnia kilka oryginalnych cech. Dzięki zachowanym proporcjom zachowane zostały rytmy, harmonia i elegancja.

Lato można zauważyć niemal na każdym kroku, na całym świecie – oprócz stron WWW, krój znajdziecie na citylightach, tablicach informacyjnych, a nawet na plakatach wyborczych polityków.

Ja lubię te litery, z którymi można się pobawić. Na przykład „g”, bo jest tak okropnie powyginane, można z nim poszaleć. Podobnie jest też z „a” i „f”.
— Łukasz Dziedzic

W pół-zaokrąglone szczegóły liter dać Lato poczucie ciepła, podczas gdy silna konstrukcja zapewnia stabilność i powagę. „Mężczyzna i kobieta, poważne, ale przyjazne. Z poczuciem lato”, mówi Łukasz.

Font Lato

Font Lato

Czcionka „Lato” w liczbach (statystyki)

O popularności czcionki świadczą przede wszystkim liczby. W ciągu ostatniego tygodnia Lato była obsługiwana przez Google Font Api aż 4 230 865 501 razy! na całym świecie.

Statystyki - font Lato

Font Lato jest 3. najczęściej używanym krojem pisma w internecie! Na pierwszym miejscu jest Open Sans, a na drugim Roboto.

Lato ma w sumie ponad 239 mld wyświetleń na stronach internetowych (+1 wyświetlenie, ponieważ na naszej stronie również wykorzystujemy tę internetową czcionkę).

Popularność Google Fonts na świecie

Font pobierzesz bezpłatnie na stronie Google Font.

Lato: The Making Of

Słowniczek

Czcionka to pojedynczy znak, służący do złożenia słowa. To element najczęściej metalowy, służący do druku (odbijania farby) na papierze.
Glif jest cyfrowym odpowiednikiem czcionki.
Font jest zbiórem glifów, zapisanych w pliku komputerowym (*.otf, *.ttf, *.fon, itd.) Font, to odpowiednik dawnej kaszty, czyli szuflady z czcionkami.
Krój pisma – obraz kompletnego zestawu znaków pisma, zależności pomiędzy nimi, kształtu szeryfów, świateł, (kerning) itp.
Czcionki bezszeryfowe to takie, które nie posiadają ozdobnych pionowych i ukośnych lini na zakończeniach.

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w postaci 1. miejsca na świecie!

źródło: Gazeta.pl – Lato podbija świat, czyli jak nieudane zlecenie doprowadziło do spektakularnego sukcesu PolakaGoogle Fonts, Łukasz Dziedzic – Portfolio

Artykuł był początkowo opublikowany przeze mnie w serwisie onsearch.

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj