Co musisz wiedzieć o SEO w WordPressie?

Planujesz uruchomienie strony na WordPressie? Sprawdź, co musisz wiedzieć o SEO stawiając stronę na tym popularnym CMS-ie.

Co musisz wiedzieć o SEO w WordPressie

WordPress może być doskonałym wyborem systemu do zarządzania treścią dla Twojej nowej strony internetowej, ale musisz wiedzieć, że zaraz po instalacji sam system nie jest zoptymalizowany pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach. Sprawdź podstawowe informacje SEO, o których musisz wiedzieć stawiając stronę na popularnym WordPressie.

WordPress jest najczęściej używanym systemem do zarządzania treścią (CMS – Content Management System) na świecie – około połowa stron, które wykorzystują CMS-a używa właśnie WordPressa.

Popularność WordPressa nie jest przypadkowa – jest to wszechstronne, łatwe w użyciu i wysoce konfigurowalny system, który posiada chyba najwięcej darmowych wtyczek i rozmaitych motywów.


Wiele osób uważa, że wystarczy postawić strone na WordPressie, aby automatycznie zagwarantować sobie dobre SEO. Niestety, o dobre SEO trzeba zadbać samemu. To nie działa w ten sposób.

Jeśli właśnie zaczynasz swoją przygodę z witrynami opartymi o system WordPress, przedstawiam Ci fundamenty, o których musisz wiedzieć, aby zmaksymalizować swoją widoczność w wyszukiwarkach. Celem artykułu jest przedstawienie kilku podstawowych i najważniejszych strategii (bardziej niż umiejętności technicznych), które poprawią pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

1. WordPress nie jest rozwiązaniem, które automatycznie zapewni dobre SEO

Po pierwsze, musisz wiedzieć, że sam system CMS WordPress nie spowoduje, że będziesz na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Wartością WordPressa jest to, że można bardzo łatwo i intuicyjnie skonfigurować go pod SEO.

Inną korzyścią WordPressa jest jego prostotota techniczna. Bardzo łatwo popsuć stronę używając niewłaściwego motywu. Na szczęście większość dostępnych motywów posiada strowy kod i strukturę, które nie powodują konfliktu z wyszukiwarkami.

Jak powiedziałem, WordPress nie będzie automatycznie dbał o dobre SEO dla Twojej strony internetowej, bloga, czy sklepu. Oto kilka przykładów:

  • Zaraz po instalacji WordPress ma tendencję do bycia powolnym. Czas ładowania jest bardzo istotnym czynnikiem dla wyszukiwarek. Sam WordPress nie zapewni automatycznego buforowania (cache’owania), dlatego użytkownicy muszą sami zadbać i zainstalować własne narzędzia do cache’owania. Wtyczki, takie jak WP Super Cache i W3 Total Cache pomagają w prosty sposób zapanować nad pamięcią podręczną strony i znacznie przyspieszają ładowanie sie strony.
  • Tzw. permalinki nie są domyślnie zoptymalizowane pod WordPressem. Już na samym początku konfiguracji należy ustalić strukturę adresów URL dla Twoich podstron i wpisów. Domyślna struktura adresu URL wpisów to http://example.com/?p=N – dodam od razu, że nie jest to przyjazny adres dla wyszukiwarek. Zamiast takich, nic nie mówiących URL-i, wybierz coś bardziej czytelniejszego i od razu mówiącego o zawartości strony, na przykład . Taka postać będzie zarazem przyjazna dla wyszukiwarki. Aby ustawić domyślne bezpośrednie odnośniki wybierz Ustawienia → Bezpośrednie odnośniki.
    Ostrzeżenie: Jeśli posiadasz stronę na WordPressie już od dłuższego czasu, nie należy tak po prostu zmieniać strukturę adresów URL. Taka zmiana spowoduje zmianę wszystkich istniejących adresów URL Twojej witryny, co może skutkować błędem 404 i (prawie na pewno) spowoduje znaczną utratę ruchu na stronie i spadek w pozycjach wyszukiwania. Jeśli chcesz zmienić strukturę linków na istniejącej o jakiegos czasu stronie na WordPressie, upewnij się najpierw, że ustawiłeś właściwe przekierowania 301.
  • Domyślnie WordPress tworzy linki zewnętrzne, które otwierają się w tym samym oknie. Jeśli użytkownik otworzy zewnętrzny link na Twojej stronie, zostanie ona otworzona w miejsce Twojej – w ten sposób tracisz czytelnika, użytkownika lub klienta. Przy dodawania linków zewnętrznych zawsze ustawiaj „Otwórz w nowym oknie” – spowoduje to dodanie w kodzie znacznika _blank. Warto również dodawać znacznik relacji rel=””, w którym oznaczymy, że link nie pochodzi od autora strony (nofollow) oraz wprowadzimy zabezpieczenie dla otwieranych w tle linków i zabezpieczymy użytkownika przed atakiem typu phishing (noopener).
    <a href="http://example.com" target="_blank" rel="nofollow noopener noreferrer">link zewnętrzny</a>
    Atrybut noreferrer jest częścią specyfikacji języka HTML 5 i służy zapobieganiu przesyłania informacji na temat witryny odsyłającej po kliknięciu w link.
  • Wreszcie, WordPress nie tworzy automatycznie plików XML z mapą witryny. Tworzenie mapy witryny jest integralną częścią optymalizacji strony pod kątem wyszukiwania.

Podsumowując, WordPress nie zrobi SEO za Ciebie. Więc co? Odpowiedni motyw strony?

Niestety nie, zachęcam do dalszej lektury.

2. Użyty motyw WordPressa nie jest domyślnie przyjazny SEO.

Jedną z najlepszych cech WordPressa jest ogromny wybór motywów. W ciągu kilku minut można całkowicie zmienić wygląd swojej strony. A co jest w tym najlepszego? Większość motywów jest bezpłatna.

Ale co z SEO? W opisach wielu motywów możesz przeczytać, że są „zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek”. Takie stwierdzenie jest z góry fałszywe. Jedynym sposobem, aby zrobić stronę internetową w pełni zoptymalizowaną pod wyszukiwarki, jest tworzenie wysokiej jakości treści dla potencjalnych użytkowników.

Niech nie zwiedzie Cie opis motywu, że jest zoptymalizowany pod kątem SEO.
Oto kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę szukając motywów dla stron w WordPressie:

  • Szybkość jest krytycznym czynnikiem związanym z sukcesem w wyszukiwarce. Skup się na wybraniu prostego motywu, który będzie się szybko ładował.
  • Lekki kod. Jedną z oznak amatorskich motywów jest przeładowany i nieporządny kod. Obce kodowania lub błędy mogą spowolnić stronę i zmniejszyć możliwości pozycjonowania. Znajdź temat z zaufanego źródła, nawet jeśli będziesz musiał trochę zapłacić za jego używanie.
  • HTML5. Większość nowych motywów jest napisanych w języku HTML5 – najlepszym dla SEO. Niektóre motywy posiadają na stronach wiele tagów H1, których zdecydowanie nie polecam.
  • Responsywność motywu (RWD). Algorytm Google’a sprawdza, czy strony są dostosowane do urządzeń mobilnych – to istotne, aby Twoja strona była responsywna, czyli zoptymalizowana pos smartfony i tablety. Dobrym motywem, będzie taki, który od razu będzie posiadał takie możliwości.
  • Znaczniki schema.org. Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie danych strukturalnych (schema.org), najlepiej jest użyć motywu, który obsługuje schema.org.

Wielu ekspertów i specjalistów SEO dla WordPressa preferuje Genesis Framework od StudioPress, ponieważ posiada optymalną wydajność i funkcjonalności SEO.

3. Same wtyczki do SEO nie zoptymalizują strony

Oto, o czym musisz pamiętać: tylko dlatego, że używasz wtyczki do SEO, nie oznacza, że ​​witryna zostanie zoptymalizowana.

Dlaczego nie? Bo plugin tylko wspomaga aoptymalizację – nie robi jej za Ciebie. Wtyczka ułatwia tylko wprowadzanie zmian, dostosowywanie lub poprawianie jakiegoś aspektu na Twojej stronie. Dzięki wtyczce, nie posiądziesz wiedzy na temat dostępu do kodu źródłowego plików lub doświadczenia w pozycjonowaniu. Musisz wiedzieć, co w tym celu wtyczka ma zrobić.

Wtyczka SEO może na przykład poprawić meta opisy na stronie, jednak to od Ciebie zależy jak taki opis będzie wyglądał i ty musisz go napisać. Ale które wtyczki do SEO dla WordPressa są najlepsze?

Ciekawą i popularną wtyczką jest np. Yoast SEO Plugin, która zapewnia największą gamę różnorodnych narzedzi SEO i ma sprawdzony oraz bezpieczny kod. Jeśli zdecydujesz się na instalację Yoast, poczytaj trochę o konfiguracji i ustawieniach wtyczki, aby w pełni wykorzystać jej możliwości.

Oto niektóre z funkcji, które uważam za szczególnie pomocne:

  • łatwo dostosować plik robots.txt, który odpowiada za kontrolę indeksowania witryny;
  • możesz zachować porządek w odnośnikach bezpośrednich (kanoniczna wersja strony);
  • zarządzanie okruszkami (tzw. breadcrumbs) jest proste i intuicyjne, dzięki czemu ułatwisz nawigację użytkownikom i pomożesz wyszukiwarką w indeksacji tresci;
  • mapa witryny sitemap.xml jest generowana automatycznie;
  • Yoast przypomina o tym, aby zoptymalizować tytuł strony, meta opisy, nagłówki i treści pod kątem SEO;

Po wpisaniu głównego słowa kluczowego, wtyczka automatycznie analizuje wpis w WordPressie, podpowiadając co nalezy poprawić, aby treść była optymalnie przygotowana. Zielone kropki oznaczają, że dane elementy sa poprawne, czerwone należy poprawić.

Yoast SEo plugin - automatyczna analiza strony pod kątem SEO

Korzystanie z wtyczki jest bardzo proste jeśli masz opanowane podstawy SEO – wystarczy wypełnić odpowiednio pola.

Yoast SEo - ustawienia zaawansowane

Kolejną solidną wtyczką jest All in One SEO Pack, ale w CMS-ie wystarczy tylko jeden plugin SEO. Tak długo, jak wtyczka spełnia swoje zadanie nie należy kupować lub instalować dodatkowych pluginów. Można użyć dodatkowych wtyczek do cache’owania i kompresji (np. WP Super Cache), ale do podstawowych celów SEO wystarczy w zupełności tylko jedna.

4. Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek zależy od Ciebie

Jeśli chcesz mieć naprawdę zoptymalizowaną witrynę, to do zależy tylko Ciebie. Search Engine Optimization (SEO) w WordPressie zależy nie tylko od zainstalowania odpowiednich wtyczek lub wybrania odpowiedniego motywu. To jest dopiero początek. To Ty musisz przejąć kontrolę nad tym, w jaki sposób będziesz widziany przez roboty wyszukiwarek.

Oto cztery zalecenia dla nowego właściciela strony postawionej na WordPressie:

  • Tworzenie treści. Najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to tworzenie wartościowych i unikalnych tresci. Umieszczaj treści na każdej podstronie witryny.
  • Twórz dużo zawartości. Kiedy już zoptymalizujesz strone główną i każdy szablon strony oraz wpisów, zacznij publikować jak najwięcej wartościowego kontentu. Tzw. strony „evergreen”, artykuły, blogi, filmy, poradniki, tutoriale – wystarczy tylko tworzyć wysokiej jakości treści. Z mojego doświadczenia wynika, że długa forma treści – artykuł lub strona, które przekraczają 1000 słów – są najlepiej traktowane przez wyszukiwarki.
  • Zdobywaj jak najwięcej wiedzy o SEO, nie popełniaj znanych błedów i bądź przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarek, a oni odwzajemnią się Tobie 🙂 Im więcej wiesz o SEO, tym wiecej będziesz w stanie zrobić dobrego dla strony. Jeśli znasz podstawy SEO, czas nauczyć się trochę więcej.
  • Nie instaluj zbyt wielu wtyczek. Ogranicz liczbę wtyczek do minimum – resztę spróbuj zrobić własnymi siłami. Wtyczki spowalniają stronę i obciążają stronę internetową. Osobiście używam tylko garść pluginów do najważniejszych celów, które przyspieszają pracę w WordPressie i optymalizaują stronę. Znam kilku właścicieli witryn, którzy wykorzystują aż 80 wtyczek i nie ma to wpływu na wydajność, ale pamiętaj też, że nie chodzi tylko o liczbę wtyczek, ale o to, co dane wtyczki robią!  Jeśli wtyczka wczytuje skrypty, style, generuje zapytania do bazy danych, zdalne żądania i inne skomplikowane operacje, to powoduje, że zmniejsza się prędkość i wydajność witryny. Możesz nie wiedzieć, czy dana wtyczka robi wszystkie te złe rzeczy, czy też nie, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest po prostu nie instalowanie zbyt wielu wtyczek.

Podsumowanie

Podsumowując, nie należy zakładać, że będziesz najlepszy w wyszukiwarce i zdobedziesz pierwsze miejsce w rankingu tylko dlatego, że używasz WordPressa. To do Ciebie należy poznawać zasady SEO, wybieranie i konfigurowanie wtyczek, a następnie produkowanie dobrych tresci.

Jakie kroki podejmiesz, aby zoptymalizować swoją witrynę na WordPressie? Na początek polecam nasz artykuł o podstawach SEO. Pobierz i wydrukuj naszą Tablicę SEO, która bedzie przypominać Ci onajważniejszych zasadach optymalizacji stron WWW.

źródło: Neil Patel – About To Launch A WordPress Site? Here’s What You Need To Know About SEO

Artykuł był pierwotnie opublikowany w nieistniejącym już serwisie onseearch.pl

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj