Sprawdź, ile czasu spędzaliśmy online w 1. i 2. kwartale 2015 roku, korzystając ze smartfonów, laptopów, komputerów oraz tabletów.
GWI zapytało internautów z 34 krajów świata o to, ile czasu i na jakich urządzeniach korzystają z internetu. W zależności od regionów i krajów, procentowe różnice są dosyć duże.
Najwięcej czasu w internecie na smartfonach spędzają internauci na rynkach rozwijających się (+35%), przy czym największy udział procentowy internautów mobilnych jest w Arabii Saudyjskiej (48%).
Co ciekawe, na rynkach rozwiniętych korzystanie z internetu na smartfonach wynosi 20% lub mniej (np. w konserwatywnej cyfrowo Francji, Belgii lub Japonii). Różnica może być spowodowana bardzo różnymi profilami wiekowymi korzystających z internetu w krajach rozwiniętych. Profil demograficznych w tych krajach jest bardziej reprezentatywny – większy zakres wiekowy populacji online niż na rynkach wschodzących.
Niemniej jednak widać, że na rynkach rozwijających internet mobilny jest bardzo ważny. Konsumenci w tych krajach, korzystają średnio ponad 2 godziny dziennie przeglądając internet na smarfonach. Dla porównania na rynkach dojrzałych czas ten waha się od 0,5 do 2 godzin. Z biegiem czasu, możemy spodziewać się, że te różnice staną się mniej wyraźne. Nie ma jednak wątpliwości, że jeszcze w najbliższej przyszłości kraje rozwijające się będą przodowały w korzystaniu z internetu mobilnego.
Penetracja internetu na świecie 2015
Największa penetracja internetu na świecie jest Holandii (98%) a najmniejsza w Indiach (16%). Polska plasuje się na 15 miejscu badanych krajów z 78% penetracją internetu.
Korzystanie z mediów/urządzeń od 2012 do 2015
- W ciągu dnia internauci spędzają obecnie średnio ponad 6 godzin na korzystanie z internetu. Smartfony są coraz bardziej popularne: od 2012 roku dzienny czas korzystania z sieci przez telefon wzrósł z 1,24 do 2,01 godz. (dzienny udział korzystania z internetu wzrósł zatem z 22% do 33%).
- W tym samym okresie, komputery i laptopy odnotowały mały spadek, ale nie zawsze należy wiązać go ze wzrostem udziału internetu mobilnego. Korzystanie ze smartfonów wymusza w wielu przypadkach dodatkowe korzystanie z internetu.
- Tradycyjna telewizja trzyma się na stałym poziomie ok. 2,5 godz. dziennie, ale telewizja online lekko drgnęła w górę do 0,74 godz. dziennie w 2015 roku.
- Czas jaki internauci poświęcają na korzystanie z sieci społecznościowych nadal wzrasta z 1,61 godz. w 2012 roku do 1,77 godz. w 2015 r. Jest to zdecydowanie najbardziej popularna aktywności online i stanowi blisko 30% czasu spędzonego w sieci. Prawie 1 z 3 minut w internecie a świecie jest zatem spędzana na portalu społecznościowym.1 na 5 dorosłych internautów deklaruje, że korzystanie z dodatkowych urządzeń. Telefony komórkowe są najbardziej popularnym urządzeniem, korzysta z nich aż 55% respondentów, co daje im 14 punktów proc. przewagi nad laptopami. Jednak laptopy utrzymują prowadzenie w krajach rozwiniętych, szczególnie wśród osób w wieku 45+.
źródło: GWI Insight Report – Digital vs. Traditional Media Consumption Summary (3Q 2015), GWI Analyst View Blog – LatAm and MENA lead for mobile web usage