TOP 5 wskaźników indeksowania Google

Sprawdź 5 wskaźników SEO, które związane są z wydajnością i pozycjonowaniem strony WWW w wyszukiwarce internetowej Google.

TOP 5 wskaźników pozycjonowania w Google'u

Search Engine Optimization (SEO) to między innymi tworzenie stron internetowych w taki sposób, aby były lepiej rozumiane przez wyszukiwarki. SEO jest zarazem nauką i sztuką.

Aktualizacje algorytmów Google’a są zawsze owiane tajemnicą i nikt oprócz Google’a nie wie jak wpłyną na przyszłe wyniki wyszukiwania. Mamy jednak wgląd w Google Search Console, w której możemy podglądać i optymalizować wskaźniki mające zawsze wpływ na pozycjonowanie.

Warto podglądać statystyki indeksowania w Google Search Console. Znajdziesz je wybierając z listy swoją stronę a następnie z lewego menu Indeksowanie → Statystyki indeksowania.


Zobacz także: Przewodnik Google Search Console dla początkujących oraz nasz poradnik SEO w pigułce z tablicą najważniejszych czynników wpływających na SEO.

Prędkość pobierania strony

Firmy specjalizujące się w User Experience mają obsesję na punkcie szybkości podobnie ja wyszukiwarka Google. Wiele obserwacji wykazało, że długie wczytywanie stron ma ogromny wpływ na zachowania i konwersję użytkowników. Obecnie szybkie urządzenia i dostęp do szybkiego internetu jest na tyle powszechny, że tolerancja użytkowników na opóźnienia we wczytywaniu stron internetowych drastycznie spadła.

To między innymi dlatego szybkość ładowania się stron ma ogromne znaczenie. W narzędziu Google Search Console (GSC) (dawniej Narzędzia dla Webmasterów, czyli Google Webmaster Tools, GWT) możemy podejrzeć średni czas jaki Googlebot potrzebuje na zaindeksowanie (pobranie) naszej strony. Ważne jest, aby utrzymać ten wskaźnik najniższy jak to możliwe. Bardzo dobrym czasem jest 500 milisekund.

Zwiększenie wartości czasu pobierania strony przez Googlebota (jak pokazano na poniższym wykresie) i utrzymanie przez dłuższy prawdopodobnie spowoduje zmniejszenie dziennej liczby stron, które Google będzie indeksowało. Warto zatem zadbać, aby wyeliminować przyczynę, która może wydłużać czas pobierania strony!

Czas spędzony na pobieraniu strony w GSC

Dzienna liczba indeksowanych stron

Im strona szybciej się ładuje, tym większe prawdopodobieństwo, że Googlebot obsłuży więcej połączeń. Średnia liczba zaindeksowanych przez Googlebota stron w ciągu jednego dnia będzie spadać, jeśli prędkość pobierania będzie rosła.

Obie wartości są wyraźnym sygnałem, że ze stroną dzieje się coś niedobrego i należy jak najszybciej wyeliminować ograniczające robota Google’a i użytkowników przeszkody.

Pamiętaj, że wzrost czasu spędzonego na pobieraniu witryny i spadek indeksowanych stron dziennie prawie zawsze wskazują na problemy związane z wydajnością witryny, które mogą mieć wpływ na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania!

Jeśli zauważysz spadki indeksowanych stron i wzrosty czasu koniecznie sprawdź, czy nie występują problemy techniczne ze stroną i serwerem, na którym jest postawiona. Krótkotrwałe piki nie powinny zniszczyć Twojego wysiłku w pozycjonowaniu, ale działaj szybko, aby przywrócić wskaźniki do dobrych wartości.

W Google Search Console znajdziesz dzienną liczbę zaindeksowanych stron.

Liczba indeksowanych stron dziennie (wykres Google Search Console)

Mapa witryny vs. zaindeksowane strony

Znaczące rozbieżności między liczbą zaindeksowanych stron i stron znajdujących się w zgłoszonej przez nas mapie witryny (sitemap.xml) może wskazywać na poważne problemy w pozycjonowaniu. Taki stan rzeczy może wynikać z rozmaitych powodów. Możesz mieć złą strukturę wewnętrzną strony, w mapie mogą znajdować się duplikaty lub bardzo długo ładujące się strony, których Google nie może zaindeksować.

Aby uzyskać najbardziej użyteczne dane z panelu Mapy witryn w Google Search Console konieczne jest przedstawienie wszytkich unikalnych adresów kanonicznych ze strony w mapie strony XML. Ważna jest także struktura mapy strony, aby podzilona była według rodzaju adresów URL w różnych plikach.

Rosnąca rozbieżność pomiędzy liczbą zgłoszonych a zaindeksowanych stron wskazuje na poważny problem, którego nie można ignorować!

Mapa witryny vs. zaindeksowane strony

Pobrane strony vs. zaindeksowane strony

Innym ważnym wskaźnikiem wydajności witryny jest stosunek liczby indeksowanych stron dziennie do liczby stron indeksowanych w wyszukiwarce Google. Wartość daje odpowiedź na pytanie: ile stron musi pobrać Google, aby w wynikach wyszukiwania pojawiła się przynajmniej jedna?

Doświadczenie pokazuje, że dla dużych, komercyjnych witryn stosunek 10:1 jest bardzo rozsądnym wynikiem.

Jeśli wskaźnik jest niepokojąco słaby, może to być sygnał o nieefektywnym wykorzystywaniu zasobów lub o problemach ze strukturą albo treściami witryny, które mogłyby mieć negatywny wpływ na obecność stron w wynikach organicznych.

W skrócie: prawdziwy potencjał SEO witryny nie jest w pełni zbadany. Bardziej efektywne zarządzanie zasobami pobieranych stron wymaga jednak więcej niż tylko analiza w Google Search Console w celu określenia które strony są indeksowane przez Googlebota.

Liczba indeksowanych stron vs. zaindeksowane

Dane strukturalne

Istnieje kilka powodów, dla których strony posiadają dane strukturalne, takie jak okruszki (czyli z ang. breadcrumbs) lub standard schema.org dla danych strukturalnych.

Wykres danych strukturalnych znajduje się w GSC w zakładce Stan indeksowania → Dane strukturalne.

Tutaj także znaczące odstępstwa mogą wskazywać na niespójność danych strukturalnych lub problemy indeksowania strony spowodowane poszukiwaniem danych strukturalnych.

Spadek liczby danych strukturalnych w czasie może wskazywać na problemy związane z kondycją witryny!

Dane strukturalne w Google Search Console

Podsumowanie

Wszystkie wskaźniki wydajnościowe SEO, które znajdują się w Search Console, umożliwiają wgląd w dane, z których można wyciągnąć wnioski głównie dla większych witryn. Małe strony posiadają zbyt mało danych, aby można się było nimi sugerować.

Większość danych dostępnych w GSC jest ograniczona do ostatnich 90 dni.

Ważne jest, aby pamiętać, że podczas gdy Google Search Console’a jest bezpłatnym i niezbędnym źródłem danych SEO, to nie jest najbardziej miarodajnym źródłem danych i trzeb je traktować z dystansem. Jednak pojawiające się duże odstępstwa i piki na wykresach mogą oznaczać potencjalne problemy z indeksowaniem!

Google podaje dane z małym opóźnieniem, więc sporadyczne problemy i sezonowe wahania mogą odgrywać sporą rolę na naszą pozycję i muszą być przeanalizowane.

Ważne jest, aby pamiętać, że wszelkie ulepszenia wprowadzone do witryny mogą wpłynąć do polepszenia wyników i mogą być widoczne w trendach dopiero za kilka tygodni lub nawet miesięcy!

Wskaźniki SEO w narzędziu Google’a, które wymieniłem powyżej należą do sprawdzonych celów SEO, które mają duże znaczenie na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google.

źródło: Semrush Blog – TOP 5 Google SEO performance Indicators, Artykuł opublikowany był pierwotnie na onsearch.pl

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj