Najważniejsze czynniki mające wpływ na SEO: pobierz tablicę, która pozwoli Ci zapamiętać podstawy optymalizacji stron internetowych.
Przedstawiamy główne czynniki i najlepsze praktyki w SEO, dzięki którym osiągniesz sukces w wynikach wyszukiwania.
Czynniki, na które bezpośredni wpływ mają osoby publikujące strony (on-page factors):
Treści (content)
- (Tj) Jakość – Strony internetowe muszą być czytelne oraz posiadać wartościową treść dla użytkownika.
- (Tb) Badanie – Badaj słowa kluczowe, na które użytkownicy mogą wyszukać Twoją stronę.
- (Tw) Wyrażenia – Dobieraj frazy i słowa kluczowe w tekście, dzięki którym użytkownik może trafić z wyszukiwarki na Twoją stronę.
- (Tś) Świeżość – Zadbaj o to, aby na Twojej stronie znalazły się aktualne informacje na tematy, które są na topie.
- (Tr) Różnorodność – Zamieszczaj na stronach obrazy, filmy wideo, mapy. Zadbaj o różnorodność contentu.
- (To) Odpowiedzi – Sprawdź, czy Twoja treść jest odpowiednio sformatowana, aby znaleźć się w wynikach wyszukiwania.
- (Np) Płytkość – Sprawdź czy kontent nie jest „płytki” i czy na pewno zawiera przydatne informacje. Im bardziej unikalny content tym większa szansa, że użytkownik trafi na Twoją stronę.
Architektura strony internetowej
- (As) Struktura – Sprawdź, czy wyszukiwarki (roboty internetowe) w łatwy sposób mogą poruszać się po Twojej stronie. Zadbaj o prawidłową strukturę stron.
- (Ad) Duplikacja – Zadbaj, aby strony nie posiadały zduplikowanej treści. W przeciwnym przypadku strony nie zostaną zaindeksowane w wyszukiwarce.
- (Am) Mobile – Strony powinny prawidłowo wyświetlać się na urządzeniach mobilnych, powinny być wykonane w technologii RWD.
- (Ac) Czas – Strony powinny szybko ładować się na wszystkich urządzeniach.
- (Au) URL – Adresy URL powinny zawierać znaczące słowa kluczowe zgodne z tematem strony.
- (Ah) HTTPS – Używaj protokołu HTTPS, aby zapewnić bezpieczne połączenie dla odwiedzających użytkowników.
- (Nc) Cloaking – Zawartość prezentowana wyszukiwarce internetowej nie może być inna od zawartości prezentowanej czytelnikom.
HTML
- (Ht) Titles – Tytuł strony (<title>w znaczniku HTML) powinien zawierać słowa kluczowe powiązane z tematem strony.
- (Hm) Meta tagi – Meta tagi powinny zawierać odpowiedniej długości opis (np. Description). Pamiętaj także o dodawaniu tekstu alternatywnego dla grafik (znacznik alt=”Krótki opis co przedstawia grafika”).
- (Hd) Dane strukturalne -Używaj danych strukturalnych (opisów rozszerzonych), aby wyróżnić się w wynikach wyszukiwania.
- (Hn) Nagłówki – W nagłówkach i podtytułach strony używaj odpowiednich słów kluczowych.
- (Ng) Gęstość, Nasycenie – Nie używaj nadmiernie słów kluczowych, na które chcesz aby użytkownicy wyszukiwali Twoje strony.
- (Nu) Ukrywanie – Nie używaj kolorów, które spowodują ukrywanie słów kluczowych, na które użytkownicy trafiają na Twoją stronę.
Elementy na które mają wpływ użytkownicy odwiedzający Twoje strony (off-page factors):
Zaufanie
- (Zz) Znaczenie – Zadbaj, aby linki prowadzące do Twojej strony zwiększały jej wiarygodność.
- (Za) Aktywność, Zaangażowanie – Wpływaj na zaangażowanie użytkowników.
- (Zh) Historia – Strona lub jej domena powinna posiadać dobrą historię w sieci.
- (Zt) Tożsamość – Spraw, aby można było sprawdzić tożsamość witryny i autora publikowanych treści.
- (Np) Piractwo – Zadbaj, aby strona nie została oflagowana z powodu udostępniania plagiatu i niedozwolonych treści.
- (Nr) Reklamy – Strona nie powinna być przeciążona reklamami internetowymi.
Linki
- (Lj) Jakość – Linkowanie (odnośniki) do Twojej strony powinno pochodzić z wysokiej jakości witryn.
- (Lt) Tekst – W adresach URL używaj słów, dzięki którym użytkownicy mogą znaleźć stronę.
- (Li) Ilość – Posiadaj odpowiednią liczbę linków na stronie.
- (Nl) Linkowanie – Nie kupuj linków, aby wypozycjonować stronę.
- (Ns) Spam -Nie spamuj umieszczając linki do swojej strony na forach lub w komentarzach na innych blogach.
Personalizacja
- (Pk) Kraj – Sprawdź z jakiego kraju pochodzą odwiedzający stronę.
- (Pl) Lokalizacja – Z jakich miejscowości/regionów pochodzą odwiedzający?
- (Ph) Historia -Zadbaj o powracających użytkowników.
- (Ps) Społeczności – Daj powód, aby użytkownicy pozytywnie wypowiadali się o stronie w social mediach i na forach (bądź cytowany).
Social media – media społecznościowe
- (Sr)Reputacja – Niech użytkownicy forów uważają, że Twój content jest wartościowy.
- (Su) Udostępnienia – Niech Twój content będzie naturalnie udostępniany.
Pamętaj, że wszystkie te czynniki SEO działają razem!
Wszystkie czynniki wymienione w tablicy są istotne, lecz te które oznaczone są „+3” mają najwyższą wagę.Żaden pojedynczy czynniki nie zagwarantuje wysokich rankingów strony w wyszukiwarkach, natomiast zwiększą szansę na korzystne wyniki strony. Negatywne czynniki pokazane są kolorem czerwonych.
Zachęcamy do pobrania Tablicy SEO. Wybierz poniżej format pliku, wydrukuj i przestrzegaj zasad!
- Pobierz Tablicę SEO w wersji PDF (75 kB)
źródło: Tablica i artykuł przygotowany na podstawie Układu okresowego SEO z serwisu Search Engine Land – The Periodic Table Of SEO Success Factors
Tablica została pierwotnie przygotowana dla nieistniejącego już serwisu onsearch.pl przez Łukasza Majchrzyka i Piotra Supronowicza.