Przewodnik Google Search Console dla początkujących

Sprawdź, jak skonfigurować bloga lub stronę internetową w Search Console, czyli dawnych Narzędziach dla webmasterów.

Google Search Console - przewodnik dla początkujących

Narzędzia dla webmasterów Google’a od maja 2015 roku to Google Search Console. Narzędzia dla webmasterów Google (z ang. Google Webmaster Tools GWT) stały się cennym źródłem informacji dla wielu ludzi, nie tylko dla webmasterów i programistów, dlatego Google zdecydowało się na zmianę nazwy na Search Console (czyli konsola wyszukiwania), aby była przyjazna dla różnorodnej grupy użytkowników.

Z narzędzia Google Search Console (GSC) powinni korzystać nie tylko specjaliści ds. e-marketingu i SEO, ale wszyscy właściciele małych stron internetowych, blogerzy, hobbyści, jednym słowem każdy komu zależy na optymalizacji strony internetowej i wysokiej pozycji w wyszukiwarce  Google.

Jeżeli nigdy wcześniej nie korzystałeś z GWT i Google Search Console’i, to najwyższy czas zacząć. Konfiguracja jest bardzo prosta i szybka, a samo narzędzie bardzo przyjazne w użytkowaniu.


Czym jest Google Search Console?

Google Search Console’a to bezpłatna usługa, która pozwoli Ci uzyskać wiele cennych informacji na temat swojej strony internetowej i ludzi, którzy ją odwiedzają.

Dzięki Search Console’i dowiesz się między innymi ile osób odwiedza Twoją witrynę, w jaki sposób na nią trafiają i czy odwiedzają ją na urządzeniach mobilnych czy komputerze. Sprawdzisz także, na które frazy najlepiej optymalizować witrynę. Search Console’a pomaga także znaleźć i naprawić błędy serwisu i serwera DNS, przesłać mapę witryny oraz tworzyć i sprawdzić plik robots.txt.

Zapoznaj się z naszym przewodnikiem dla początkujących, dodaj swoją witrynę internetową do Search Console’i i zacznij optymalizować witrynę pod kątem wyszukiwarek. Te kilka prostych kroków zaprocentuje z pewnością wyższą pozycją w Google’u.

Pamiętaj: samo dodanie witryny do Search Console’i nie gwarantuje lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale pozwoli Ci  to osiągnąć w krótszym czasie.

Dodawanie i weryfikacja witryny w Google Search Console

Jeśli jesteś nowym użytkownikiem w Google Search Console, zanim zrobisz cokolwiek innego musisz najpierw dodać i zweryfikować swoją stronę. Dodawanie i weryfikacja witryny w konsoli, pozwala Google’owi potwierdzić, że jesteś właścicielem witryny. Po poprawnym zweryfikowaniu strony Search Console’a oferuje dostęp do wielu szczegółowych informacji na temat wydajności witryny.

Dodanie strony internetowej do Search Console’i  jest bardzo proste.

  1. Zaloguj się na konto Google w Search Console’i.
  2. Kliknij przycisk Dodaj witrynę i wpisz adres URL witryny, którą chcesz dodać. Wpisz cały URL, razem z protokołem http://, na przykład:
    <Uwaga: jeśli głównym adresem URL Twojej strony jest adres bez WWW, to przy podawaniu adresu pomiń WWW.
  3. Kliknij Kontynuuj. Zostanie otwarta podstrona Weryfikacja witryny.
  4. (Opcjonalne) W polu Nazwa wpisz nazwę witryny (na przykład Moja Przykładowa Strona).
  5. Wybierz jedną z metod weryfikacji i postępuj zgodnie z instrukcjami.

Strona główna Google Search Console

Aby potwierdzić, że jesteś właścicielem witryny, możesz skorzystać z kilku opcji:

  • Dodać metatag do swojej strony głównej (udowadniając, że masz dostęp do plików źródłowych). Aby skorzystać z tej metody, musisz mieć możliwość edycji kodu HTML stron swojej witryny.
  • Przesłać na swój serwer plik HTML o określonej przez siebie nazwie. Aby skorzystać z tej metody, musisz mieć możliwość przesyłania nowych plików na swój serwer.
  • Zweryfikować poprzez dostawcę nazwy domeny. Aby użyć tej metody, musisz mieć możliwość zalogowania się do dostawcy swojej domeny i dodania nowego rekordu DNS.
  • Dodać kod Google Analytics używany do śledzenia swojej witryny. Aby skorzystać z tej opcji, musisz być administratorem konta usługi Google Analytics, a kod śledzenia musi korzystać z nowego fragmentu kodu asynchronicznego.

Przesyłanie pliku HTML

Aby skorzystać z tej metody, musisz być w stanie przesłać pliki do katalogu głównego danej witryny.

Weryfikacja za pomocą HTML-a w Google Search Console'i

Ta metoda jest zalecana przez Google’a.

  1. Pobierz plik weryfikacyjny HTML [googleABCDEF12345.html] – zamiast ABCDEF12345 zobaczysz swój unikatowy ciąg alfanumeryczny
    Uwaga: Nie wolno dokonywać żadnych zmian w zawartości lub nazwie pliku; plik musi być dokładnie taki, jak ten dostępny do pobrania. Jeśli coś zmienisz, Google nie będzie w stanie zweryfikować witryny.
  2. Prześlij go na serwer do katalogu głównego strony (najlepiej przez FTP-a) pod adres
  3. Sprawdź, czy przesyłanie pliku zakończyło się pomyślnie, odwiedzając w przeglądarce stronę
  4. Kliknij przycisk Zweryfikuj

Aby własność pozostała zweryfikowana, nie usuwaj pliku HTML nawet po pomyślnej weryfikacji.

Jeśli nie zweryfikujesz witryny od razu, możesz to zrobić później wybierając ją z listy i klikając w opcję Zarządzaj usługą a następnie Zweryfikuj usługę. Znajdziesz tę metodę w zakładce Metoda zalecana.

Jeżeli plik HTML został poprawnie przesłany, po wybraniu Zweryfikuj pojawi się komunikat, że witryna została zweryfikowana.

Dodawanie znacznika HTML (metatagu)

Ta metoda weryfikacji jest najlepsze dla właścicieli witryn, którzy mają doświadczenie w pracy z kodem HTML i mają dostęp do plików witryny internetowej na serwerze.

W zakładce Metody alternatywne wybierz opcję Tag HTML Dodaj metatag do strony głównej swojej witryny. i wykonaj instrukcje pojawiające się na ekranie.

Weryfikacja metatag (tag HTML) w Google Search Console

  • Skopiuj metatag, który pojawił się na ekranie w Search Console’i i wklej go na stronę główną witryny, korzystając z edytora HTML lub Notatnika. Powinien znaleźć się w sekcji <head> przed pierwszą sekcją <body>. Jeśli witryna nie posiada sekcji <head>, można utworzyć dla dobra weryfikację witryny.

Przykład:

<html>
<head>
<meta name=”google-site-verification” content=”TWÓJ-UNIKALNY-KOD-ALFANUMERYCZNY” />
<title>Twój tytuł</title>
</head>
<body>Treść strony.</body>
</html>

  • Po dodaniu i zapisaniu zmodyfikowanej strony głównej na serwerze, kliknij przycisk Zweryfikuj

Uwaga: Aby własność pozostała zweryfikowana, nie usuwaj metatagu nawet po pomyślnej weryfikacji. Aby sprawdzić czy kod weryfikacyjny został prawidłowo dodany i zapisany, wejdź na stronę główną witryny i podejrzyj kod źródłowy w przeglądarce. Kod weryfikacji powinien być widoczny w sekcji <head>.

Gdy będziesz mieć pewność, że kod jest dodany do strony głównej witryny, wrócić do konsoli wyszukiwania i kliknąć przycisk Zweryfikuj. Jeśli kod został dodany prawidłowo, pojawi się ekran z powiadomieniem, że  witryna została zweryfikowana. Jeśli nie, otrzymasz informacje o napotkanych błędach i sposobie ich rozwiązania. Możesz też skorzystać z innej metody.

Weryfikacja poprzez nazwy domeny dostawcy

Dostawcą nazwy domeny jest firma, w której kupiłeś domenę i/lub jest przez nią obecnie obsługiwana. Podczas sprawdzenia przy użyciu dostawcy nazwy domeny, poinformujesz Google’a, że jesteś właścicielem domeny głównej oraz wszystkich subdomen i podkatalogów z nią związanych. To najlepszy wybór jeśli masz kilka podstron w obrębie jednej domeny.

W zakładce metody alternatywne musisz wybrać opcję Dostawca nazwy domeny Zaloguj się do swojego dostawcy nazwy domeny.

Weryfikacja przez dostawcę nazwy domeny w Google Search Console

Zostaniesz poproszony, aby wybrać nazwę dostawcy Twojej domeny. Jeśli domenę kupiłeś w Polsce, na liście nie znajdziesz polskich dostawców. Na samym końcu listy rozwijanej należy wybrać opcję Inne.

Następnie musisz zalogować się do panelu zarządzania domeną i stworzyć rekord TXT w konfiguracji DNS domeny. Jeśli rekord TXT nie działa u Twojego operatora, będziesz miał możliwość stworzenia rekordu CNAME.

Wykonaj poniższe czynności, by utworzyć rekord systemu nazw domenowych (DNS), który będzie dla Google dowodem, że jesteś właścicielem domeny.

  1. Dodaj wyświetlony rekord TXT do konfiguracji DNS dla swojej domeny. Rekord będzie miał postać podobną do:
    google-site-verification=CIĄG-ALFANUMERYCZY_UNIKATOWY-DLA-TWOJEJ-DOMENY
  2. Po dodaniu rekordu w panelu domeny kliknij Zweryfikuj.

Jeśli Google znajdzie ten rekord DNS, zostaniesz uznany za zweryfikowanego właściciela domeny. Uwaga: zmiany w systemie DNS mogą zająć trochę czasu. Jeśli Google nie znajdzie tego rekordu od razu, będzie okresowo sprawdzać jego dostępność.

Aby własność pozostała zweryfikowana, nie usuwaj rekordu DNS nawet po pomyślnej weryfikacji.

Dodanie rekordu nie ma żadnego wpływu na przesyłanie e-maili ani jakąkolwiek inną funkcję.

Jeśli wystąpił problem, skontaktuj się bezpośrednio z dostawcą domeny lub wypróbuj opcję alternatywną z rekordem CNAME albo inną z opisanych poniżej/powyżej.

Dodanie kodu Google Analytics

Jeśli korzystasz już z usługi Google Analytics (GA) do monitorowania ruchu w witrynie, ta opcja będzie najprostszym rozwiązaniem weryfikacji. Ale po pierwsze, musisz być w stanie sprawdzić kod HTML witryny, aby upewnić się, że kod śledzenia GA znajduje się w sekcji <head> strony głównej, a nie w sekcji <body>.  Jeśli kod GA nie jest umieszczony w sekcji <head>, musisz go tam przenieść, aby ta metoda zadziałała.

Gdy witryna zostanie zweryfikowana, nie usuwaj kodu GA z kodu strony głównej Twojej strony. Jeżeli usuniesz kod weryfikacja może zostać cofnięta.

Korzystanie z Menedżera tagów Google

Aby skorzystać z tej metody weryfikacji musisz używać kodu kontenera z Google Tag Managera (GTM). Musisz mieć także uprawnienia do zarządzania, wyświetlania i edycji kontenera w Menedżerze tagów. Identyfikator kontenera Menedżera tagów Google służy wyłącznie do weryfikacji własności witryny. Dane Menedżera tagów Google nie zostaną udostępnione.

Przed wypróbowaniem tej metody, zerknij do kodu HTML witryny, aby upewnić się, że kod GTM jest umieszczony bezpośrednio po znaczniku <body>.

  • Wybierz opcję Menedżer tagów Google i kliknij przycisk Zweryfikuj.
  • Jeśli zostanie znaleziony kod Google Tag Managera powinieneś zobaczyć ekran z powiadomieniem, że witryna została poprawnie zweryfikowana.

Pomyślna weryfikacja W Google Search Console

Po weryfikacji nie usuwaj kodu GTM, może to spowodować, że witryna nie będzie zweryfikowana.

Jak połączyć Google Analytics z Google Search Console

Usługi Google Analytics i Google Search Console mogą oferowac podobne informacje, ale istnieją pewne zasadnicze różnice pomiędzy tymi dwoma produktami Google’a.

W wielkim skrócie, GA to zbiór statystyk ze szczegółowymi informacjami na temat odwiedzin witryny, użytkowników, tego jak dostają się na Twoją stronę, ile spędzają na niej czasu, skąd pochodzą (demografia) i wiele innych. Natomiast GSC nastawione jest bardziej na informacje wewnętrzne, czyli jakie witryny linkują do Twojej strony, czy posiadasz złośliwe oprogramowanie lub „złe” linki na stronie,  na jakie słowa kluczowe Twoja witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania oraz inne informacje związane z potencjalnymi problemami na stronie.

GA i GSC nie zbierają informacji w ten sam sposób, więc nawet jeśli patrzysz na podobne dane mogą one się nieco różnić w tych obu usługach.

Aby w pełni korzystać z informacji dostępnych w Search Console’i i Google Analyticsie warto połączyć oba konta. Po połączeniu obu usług, dane będą integrowane z obu źródeł, co zapewni Ci dodatkowe raporty i dane na temat korzystania z Twojej strony internetowej.

Jeśli już dodałeś i zweryfikowałeś swój serwis w GSC możesz przystąpić do łączenia usług. W panelu głównym Search Console’i wybierz stronę, którą chcesz połączyć. W prawym górnym rogu znajdziesz ikonę koła zębatego. Kliknij na tę ikonę i wybierz pozycję Usługa Google Analytics.

Łączenie konta Google Analytics z Google Search Console

Zostanie wyświetlona lista kont GA powiązanych z Twoim kontem Google (e-mailem na który się logujesz do obu usług). Wszystko co musisz zrobić to wybrac odpowiednie konto GA i kliknąc Zapisz. Proste, prawda?

To wszystko, co trzeba zrobić, żeby wycisnąć więcej z GA i GSC.

Dodawanie mapy witryny

Mapy strony (sitemaps) to pliki, które informują wyszukiwarki i roboty internetowe o tym jak wygląda struktura Twojej witryny i jakie rodzaje treści się na niej znajdują.

Mapa witryny może zawierać metadane, zawierające szczegóły dotyczące strony internetowej, takie jak informacje na temat zdjęć i materiałów wideo, a także jak często strona jest aktualizowana.

Przesyłając mapę strony do GSC ułatwiasz zadanie Google’owi, zapewniając, że wyszukiwarka ma wszystkie informacje, których potrzebuje, aby efektywnie wykonywać swoją pracę. Zgłoszenie mapy witryny nie jest obowiązkowa i witryna nie ucierpi w wynikach wyszukiwania, ale na pewno nie zaszkodzi dodanie mapy strony, zwłaszcza jeśli strona jest nowa i nie ma zbyt wielu linków, które do niej prowadzą. Warto dodać mapę strony jeśli witryna ma wiele stron, które nie są ze sobą związane.

Zanim będzie można zgłosić Mapę witryny w GSC, oczywiście witryna musi być dodane i zweryfikowane w GSC. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zrób to teraz. Powyżej znajdziesz opis jak to zrobić.

Dodawanie mapy witryny w Google Search Console

Aby zgłosić nową mapę witryny:

  1. Wybierz stronę w panelu GSC.
  2. Po lewej stronie w menu kontekstowym wybierz opcję Indeksowanie → Mapy witryn
  3. Wybierz czerwony przycisk Dodaj/testuj mapę witryny w prawym górnym rogu
  4. Otworzy się okno dialogowe, w którym musisz wskazać właściwą ścieżkę URL do sitemap.xml lub strony html.
  5. Po wypełnieniu ścieżki kliknij Testuj mapę witryny
  6. Jeśli mapa jest poprawna Zgłoś mapę witryny

Dodawanie mapy witryny do Google Search Console

Gratulacje, właśnie ułatwiłeś znalezienie Twoich stron robotowi Google!

Sprawdzanie pliku robots.txt

Posiadanie strony internetowej nie oznacza, że koniecznie chcesz, aby wszystkie strony lub katalogi były indeksowane przez wyszukiwarki. Jeśli na Twojej stronie znajdują się treści, które chciałbyś ukryć przed wyszukiwarkami, możesz to zrobić w pliku robots.txt. Plik robots.txt umieszczony jest zawsze w katalogu głównym witryny i informuje roboty wyszukiwarek (czyli roboty internetowe), że świadomie nie chcesz, aby pewne strony były widoczne w wyszukiwarkach. W pliku używane są polecenia znane jako Robots Exclusion Protocol.

Pamiętaj, że wpisy w pliku robots.txt w 100% nie gwarantują, że roboty pominą wskazane strony. Polecenia w pliku robots.txt są jedynie instrukcjami, i chociaż roboty używane przez wiarygodne wyszukiwarki takie jak Googlebot będą ich przestrzegać, to całkiem możliwe, że roboty mniej renomowanych usług już nie. Pliki robots.txt nie powstrzymają także innych stron internetowych przed linkowanie do tych treści.

Jeśli chcesz sprawdzić plik robots.txt, aby zobaczyć co dokładnie jest w nim zapisane, możesz zalogować się na serwer FTP do katalogu głównego witryny lub sprawdzić jego zawartość w Google Search Console’i.

Z lewej strony ekranu w pionowym menu kontekstowym, wybierz opcję Indeksowanie → Tester pliku robots.txt. Narzędzie pozwoli Ci sprawdzić plik robots.txt i dokonać w nim zmian oraz ostrzeże o wszelkich błędach, które w nim znajdzie.

Tester pliku robots.txt w Google Search Console

Możesz również wpisać adres URL, aby sprawdzić, czy adres jest indeksowany przez roboty.

Uwaga: Wprowadzenie jakichkolwiek zmian w pliku robots.txt za pomocą Testera pliku robots.txt Google’a nie spowoduje automatycznego zapisania ich na serwerze!

Na szczęście, aktualizacja pliku jest łatwa. Jeżeli wprowadzone zmiany są takie jakie chcesz zachować, naciśnij przycisk Prześlij pod polem edycji w prawym dolnym rogu. W ten sposób możesz pobrać zaktualizowany plik robots.txt i przesłać na serwer do katalogu głównego witryny.

Plik robots.txt powinien mieć zawsze nazwę robots.txt, a plik musi być zapisany w katalogu głównym domeny, czyli np. www.przykładowa-strona.pl/robots.txt

Po wgraniu pliku na serwer wróć do narzędzia testowania i wybierz link Sprawdź bieżący plik robots.txt. Dzięki temu zweryfikujesz poprawność pliku i poinformujesz Google’a o zmianie pliku.

Pobierz jako Google i przesyłanie do indeksu

Po dokonaniu istotnych zmian na stronie, najszybszym sposobem, aby poinformować wyszukiwarkę Google o zmianach jest wysłanie strony do indeksu. Pozwoli to na zaktualizowanie w wyszukiwarce wszelkich dokonanych zmian na stronie, takich jak treści czy tytuły.

Narzędzie Pobierz jako Google pozwala sprawdzić, w jaki sposób Google indeksuje i renderuje URL w Twojej witrynie. Narzędzia Pobierz jako Google możesz używać do sprawdzania, czy Googlebot ma dostęp do stron Twojej witryny. Możesz również sprawdzać, jak renderowana jest dana stronę i czy jakieś zasoby (np. grafiki lub skrypty) są dla Googlebota niedostępne. To narzędzie symuluje standardowy sposób indeksowania i renderowania stron przez Google’a i przydaje się do wykrywania w witrynie miejsc problematycznych z punktu widzenia indeksowania. Przeczytaj więcej informacji na temat użycia narzędzia Pobierz jako Google dla witryn.

  • Zaloguj się na stronie Google Search Console
  • Wybierz stronę, której dotyczy zmiana (istotne jest czy posiada prefiks ww czy nie)
  • Z lewego menu wybierz opcję Indeksowanie → Pobierz jako Google 

Pobierz jako Google w Search Console

Zostaniesz przyniesiony na podstronę, która wygląda mniej więcej tak:
Jeśli chcesz aby Google zaindeksowało całą stronę internetową (na przykład po gruntownej aktualizacji w całej witrynie, lub jeżeli przebudowałeś stronę) pozostaw puste pole i kliknij przycisk Pobierz i zrenderuj. tę opcję wykorzystuje się do wykrywania wizualnych różnic w odbiorze strony przez Googlebota i użytkownika.

Opcja Pobierz, pobiera określony adres URL witryny i wyświetla odpowiedź HTTP. Polecenie nie powoduje żądania ani uruchamiania żadnych powiązanych zasobów (takich jak grafiki czy skrypty) na stronie. To dość szybka operacja, która pozwala wykryć i rozwiązać możliwe problemy z łącznością sieciową lub zabezpieczeniami witryny, jak również sprawdzić stan (powodzenie lub niepowodzenie) żądania.

Obie operacje trwają krótko, ale mogą potrwać do kilku minut, jeśli wysłaliśmy dużą stronę do sprawdzenia.

W ciągu tygodnia możesz wykonać do 500 pobrań. Gdy będziesz już blisko osiągnięcia limitu, na stronie wyświetli się odpowiednie powiadomienie.

Po zakończeniu indeksowania, na liście poniżej pojawi się przycisk Prześlij do indeksu. Będziesz mieć możliwość wysłać tylko wskazaną stronę lub wskazany URL i wszystkie bezpośrednie linki. Wybierz odpowiednią opcję i  poczekaj do zakończenia indeksowania, i gotowe!

W tym momencie Google wysłało swoje boty wyszukiwania do katalogu z nowymi treściami na Twojej stronie. Zmiany powinny pojawić się w Google’u do kilku dni.

Błędy stron w Google Search Console

Nikt nie chce mieć błędów na swojej stronie internetowej, ale czasem możesz nie zdawać sobie sprawy o problemach związanych z Twoją witryną. Zamiast czekać na kogoś, kto poinformuje Cie, że z Twoją witryną dzieją się złe rzeczy, Google Search Console’a informuje natychmiast o wszelkich błędach, które wykryje.

Aby sprawdzić błędy na swojej stronie, wybierz ją w GSC i w lewym menu wybierz opcję: Indeksowanie → Błędy indeksowania.

Zostaniesz przeniesiony na stronę z błędami indeksowania, na której znajdziesz wszelkie informacje na temat znalezionych problemów przez boty Google’a podczas indeksowania strony.

Zobaczysz taki ekran:

Wykrywana Błędy indeksowania w Google Search Console

Wszelkie błędy związane z URL-ami zostaną wyświetlone na dole strony. Kliknij na dowolny błąd, aby zapoznać się z opisem błędów i szczegółami jak go wyeliminować.

Jeśli nie jesteś odpowiedzialny za obsługę błędów witryny, zawiadom o nich osobę, która będzie w stanie je naprawić.

Mam nadzieję, że ten przewodnik był pomocny w przybliżył Ci usługę Google Search Console. Teraz, gdy podstawowe ustawienia zostały skonfigurowane, możesz rozpocząć korzystanie z wszystkich opcji jakie oferuje GSC.

Życzę wysokich pozycji w wyszukiwarce!

źródło: artykuł był pierwotnie opublikowany przeze mnie na stronie onsearch.pl

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na .
Obserwuj

Latest posts by Łukasz Majchrzyk (see all)