Jaką strategię sprzedaży przyjmie Apple tej jesieni?

Nowe iPhone’y 6s i 6s Plus mogą wstrząsnąć rynkiem, ale jakie podejście do starszych modeli firma Apple zastosuje w tym roku? Przyjrzyjmy się, jak to wyglądało do tej pory.

Apple jest najbardziej dochodową firmą na świecie produkującą smartfony, pomimo że pozostaje w tyle za Androidem pod względem udziału w rynku. Poza tym, od czasu wprowadzenia w 2007 roku pierwszego iPhone’a, Apple wydaje co roku tylko flagowe modele, które sprzedawane są po znacznie wyższych cenach niż konkurencyjne słuchawki. Modele wydawane rok wcześniej sprzedawane są zawsze po niższych cenach.

Zobacz także: Przychody Apple’a coraz bardziej zależne od iPhone’a

Poniższe wykresy pozwalają zrozumieć strategię cenową Apple’a dla iPhone’a. Przyjrzyjmy się jak to wyglądało do tej pory i spróbujmy przewidzieć, w jak będzie wyglądał tegoroczny zestaw iPhone’ów. Według spekulacji iPhone 6s i iPhone 6s Plus to niemal pewniaki, które zobaczymy już we wrześniu tego roku.

Według prognoz, Apple wyda w tym roku co najmniej dwa nowe iPhone’y, w tym 4,7-calowego iPhone’a 6s i 5,5-calowego iPhone’a 6s Plus. Niektórzy wspominają także o nowym 4-calowym iPhone’ie 6c, który ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie na mniejsze modele smartfona.

Graham Spencer z serwisu MacStories przygotował poniższe wykresy, aby lepiej przedstawić jak wyglądały historyczne linie modeli iPhone’a sprzedawane przez firmę Apple.

Strategia sprzedaży iPhone’ów w latach 2007-2015

Strategia sprzedaży iPhone'ów przez Apple'a wg lat (2007-2015)

Jak widać, Apple wprowadził trzy poziomy cenowe dla swoich modeli iPhone’a:

  • Poziom 1. (Tier 1) jest zawsze reprezentowana przez najlepszy model iPhone’a, wydanego w danym roku – w 2014-2015 są to iPhone 6 i iPhone 6 Plus.
  • Poziom 2. (Tier 2) to starszy, zeszłoroczny model, który sprzedawany jest taniej o 100 dolarów (taniej niż aktualne modele).
  • Poziom 3. to dwuletni model iPhone’a, który jest tańszy o 200 dolarów niż te z Poziomu 1. Wyjątkiem od zasady był plastikowy iPhone 5c z 2013 roku, który wydany był w tym samym czasie co iPhone 5s.

Analizując powyższą strategię sprzedaży, Graham spróbował przewidzieć, co Apple zrobi w tym roku? Które smartfony znajdą się na poszczególnych poziomach? Można się domyślać, że modele 6s znajda się na najwyższym poziomie jako flagowe urządzenia na lata 2015-2016. Na drugim poziomie może znaleźć się plastikowy iPhone 6c, który zastąpi linię iPhone’ów 6. Przewiduje także, że iPhone 5s utrzyma się w sprzedaży jeszcze przez kolejny rok, lądując na 3. poziomie cenowym, a firma nie zdecyduje się na wydanie nowego 4-calowego modelu iPhone’a.

Warto zaznaczyć, że według Grahama iPhone 6c nie będzie 4-calowym urządzeniem. Poniżej przewidywana linia sprzedaży iPhone’ów na jesieni 2015 roku.

Przewidywana linia sprzedaży iPhone'ów na jesieni 2015 roku.

Graham przedstawił także kilka innych możliwych scenariuszy, które będą mogą mieć miejsce wraz z premiera iPhone’a 6s i 6s Plus. Wszystkie z nich to jedynie możliwe warianty, które są spekulacjami do momentu oficjalnej prezentacji firmy z Cupertino. Faworytami są opcje 1B i 3B, ja stawiałbym jednak na 1A :)

Zauważcie, że pojawiają się takie nazwy jak iPhone 6c (4,7-calowy), iPhone 6c Mini (4-calowy) oraz mało prawdopodobny iPhone 6c Plus (5,5-calowy).

Mozliwe opcje sprzedaży modeli iPhone'ów w 2015 roku.

źródło: MacStories – Visualizing Apple’s Historical iPhone Lineups, Guessing the Next One, BGR – How the iPhone 6s could shake up the market for older iPhones this fall