Polacy wysyłają coraz mniej SMS-ów

W prywatnej komunikacji SMS-y są coraz mniej popularne, ale wciąż rośnie ruch wiadomości tekstowych wysyłanych przez firmy.

Polacy wysyłają coraz mniej SMS-ów (raport)

Z raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2014 roku przedstawionego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wynika, że Polacy w ubiegłym roku wysłali 51,9 mld SMS-ów, czyli 0,6% mniej, niż rok wcześniej. Mniejsza liczba wysłanych wiadomości tekstowych  dotyczy przede wszystkim ruchu SMS-ów między użytkownikami smartfonów, którzy coraz częściej korzystają z komunikatorów internetowych. W dalszym ciągu jednak rośnie ruch wiadomości SMS generowanych przez systemy informatyczne (np. systemy bankowe, systemy zakupowe) i urządzenia.

Średnia liczba wysłanych SMS-ów na jednego użytkownika w Unii Europejskiej

Liczba wysłanych wiadomości SMS w polskich sieciach komórkowych od 2012 roku zachowuje tendencję spadkową. W ubiegłym roku Polacy wysłali 51, 9 wiadomości tekstowych co oznacza, że na jednego mieszkańca przypadło średnio 1349 wiadomości rocznie. W porównaniu z 2013 rokiem każdy z nich wysłał średnio 6 SMS-ów mniej.  Mniejsza liczba wysłanych wiadomości tekstowych przełożyła się na spadek przychodów polskich operatorów telekomunikacyjnych ze świadczenia usług SMS o 16,1% względem roku 2013. Spośród  czterech   dominujących   operatorów   największy – przekraczający 30%, udział w   przychodach z wysyłania  wiadomości  SMS  posiadał  Orange,  natomiast najmniejszy – T-Mobile Polska.

Raport UKE wskazuje zwiększającą się każdego roku łączną liczbę wysłanych wiadomości SMS w roamingu międzynarodowym. W 2014 r. zostało wysłanych około 570 milionów wiadomości tekstowych, wobec 539 milionów SMS-ów w poprzednim roku. Znaczący wzrost liczby wysłanych wiadomości ma związek z obniżeniem w 2014 roku stawek roamingowych za usługi telekomunikacyjne w Unii Europejskiej. Wzrost liczby wysłanych SMS-ów w roamingu nie przyniósł jednak wzrostu przychodów z tej usługi, które w trzecim kwartale 2014 roku osiągnęły wartość 8,9 mln euro i dla porównania były o 4,9 mln euro niższe, niż w trzecim kwartale 2011 roku.

Łączna liczba wysłanych SMS-ów i dynamika zmian
Łączna liczba wysłanych SMS-ów i dynamika zmian
Liczba wysłanych MMS-ów i dynamika zmian
Liczba wysłanych MMS-ów i dynamika zmian

Spadek przychodów z SMS-ów w roamingu rekompensuje operatorom m.in. coraz szybciej rosnący ruch wiadomości tekstowych w obszarze komunikacji marketingowej. Według szacunków firmy Infobip wartość tego rynku w Polsce w 2014 roku wyniosła ponad 75 mln złotych.

Udział operatorów w przychodach z SMS-ów

— Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej wyraźnie wskazuje na rosnącą popularność nowoczesnych narzędzi komunikacji opartych o media społecznościowe. Coraz częściej rolę krótkich wiadomości tekstowych przejmują aplikacje oraz komunikatory, takie jak Facebook Messneger, WhatsUp, Snapchat oraz Skype dostępne m.in. na smartfonach i tabletach, których sprzedaż w Polsce rośnie bardzo szybko. Warto jednak zwrócić uwagę na rosnącą liczbę SMS-ów generowanych w modelu A2P, czyli wiadomości wysyłanych poprzez systemy informatyczne. Duży ruch wiadomości SMS napędzają np. systemy bankowe czy też systemy zakupowe. Liczba SMS-ów wysyłanych przez przedsiębiorstwa będzie rosnąć. Spodziewam się, że rynek SMS-ów marketingowych będzie w dalszym ciągu rósł, ponieważ wiadomości tekstowe w marketingu to wciąż najlepsze narzędzie dotarcia do klienta: skuteczne, nie liczone jako spam, dobrze widziane przez odbiorców. Zakładamy, że liczba SMS-ów między ludźmi będzie maleć, natomiast wiadomości od firm i instytucji – rosnąć. – powiedział Marcin Papiński, dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.

Udział operatorów w przychodach z SMS-ów

Z danych firmy analitycznej Analysys Mason wynika, że Polska znalazła się drugi rok z rzędu powyżej średniej dla wybranych państw Unii Europejskiej. Przeciętny użytkownik w kraju wysłał 918 wiadomości, wobec średniej unijnej – 845. Więcej SMS-ów od Polaków w Unii Europejskiej wysyłają jedynie Francuzi, Belgowie, Portugalczycy, Irlandczycy, Duńczycy i Słoweńcy. Najmniejszą popularnością wiadomości tekstowe cieszą się w Bułgarii (106), Holandii (207) oraz w Niemczech (220).

Urząd Komunikacji Elektronicznej w swoim raporcie wskazuje na systematyczny wzrost liczby wysłanych wiadomości MMS. W 2014 r. użytkownicy sieci mobilnych wysłali łącznie ponad 527 mln MMS, tj. o 82 mln więcej niż w roku poprzednim. Na statycznego mieszkańca kraju w 2014 r. przypadło 14 wiadomości MMS, czyli o 2 więcej niż w roku 2013. Oznacza to wzrost rok do roku o 18,4%.

Zobacz cały Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2014 roku (PDF)

źródło: informacja prasowa