Google opublikowało Barometr Zachowań Konsumentów 2015, z którego dowiesz się m.in. jaką rolę w procesie zakupowym odgrywa internet oraz gdzie, kiedy i dlaczego oglądamy wideo online?
Internet jest w centrum wszystkich naszych działań – niezależnie od tego, czy pracujemy, spotykamy się z przyjaciółmi , robimy zakupy czy odpoczywamy. Barometr Zachowań Konsumentów jest globalnym interaktywnym narzędziem Google’a pozwalającym trzymać rękę na pulsie najświeższych cyfrowych trendów.
Aż 61%Europejczyków używa smartfona (cała populacja: offline i online)
Barometr Zachowań Konsumentów to darmowe globalne narzędzie internetowe, w którym zebrane zostały najświeższe wnioski badawcze na temat zachowań internautów i konsumentów na świecie. Dzięki barometrowi mamy dostęp do najbardziej aktualnych cyfrowych trendów na świecie.
Raport został przygotowany został we współpracy z IAB Europe i TNS Infratest. Dostarcza on dane od 400 tysięcy respondentów z 56 różnych krajów, w tym z Polski. Tak liczna grupa docelowa sprawia, że raport dostarcza bardzo wiarygodnych i ciekawych danych! Narzędzie uwzględnia dane dotyczące 20 sektorów rynkowych, a wśród nich przemysłu odzieżowego i obuwniczego, AGD, kosmetycznego czy spożywczego.
Poniżej znajdziesz infografikę i najważniejsze wnioski z badania.
Europa jest jednym z regionów świata z najbardziej powszechnym dostępem do internetu
Europejczycy korzystają z wielu urządzeń z dostępem do internetu. Używają co najmniej trzech urządzeń z dostępem do internetu (komputer, smartfon i tablet): średnia europejska 48%, średnia światowa 55%. Jednak chętniej korzystają ze swoich smartfonów niż z komputerów. Zjawisko to występuje przede wszystkim wśród młodszych użytkowników.
Urządzenia na których korzystamy z internetu (Europejczycy poniżej 35 roku życia)
- 46% zarówno smartfon jak i komputer lub tablet
- 27% częściej smartfon niż komputer lub tablet
- 25% częściej komputer lub tablet niż smartfon
Europejscy internauci z łatwością posługują się dzisiaj technologią cyfrową: aż 57% internautów w Europie i 64% na całym świecie, w Polsce odsetek ten wynosi 60% (4. miejsce w Europie).
Aż 27% polskich internautów korzysta z 4 lub więcej urządzeń łączących się z internetem.
Lepszy dostęp do internetu to większa skłonność do zakupów w sieci
Ponieważ Eurpejczycy są zawsze online, korzystają z internetu także podczas dokonywania wyborów konsumenckich. W całej Europie zrealizowano 62% zakupów przez internet! Odsetek odnosi się do internautów, którzy wyszukiwali informacje na temat lokalnych przedsiębiorstw w ciągu ostatniego miesiąca.
Internet pomaga w podjęciu decyzji o zakupie w tradycyjnym sklepie. Jakich informacji poszukiwano?
- 58% ceny
- 41% godziny otwarcia
- 32% lokalizacja sklepu
Dlaczego ludzie robią zakupy za granicą (internauci, którzy kupili przynajmniej jeden produkt, lub skorzystali z usługi przez internet za granicą)?
- 39% atrakcyjna cena
- 34% lepsze warunki zakupu
- 32% większa dostępność
W Polsce zakupy online robi 32% badanych, a aż 64% korzysta z internetu w celu sprawdzenia opinii produktów, które zamierzają kupić.
Dostęp do internetu zmienia zwyczaje telewidzów
Dzięki smartfonom możemy częściej oglądać materiały wideo online. Aż 53% użytkowników smartfonów z dostępem do internetu w Europie ogląda wideo online co najmniej raz w tygodniu, na świecie odsetek wynosi 55%.
Oznacza to również, że internauci (desktopowi, tabletowi i smartfonowi) oglądają treści zarówno w domu (93%) jak i poza nim (33%). Ludzie w pełni skoncentrowani są na treściach wideo, nawet jeśli oglądają je na smartfonie. Na każdym rodzaju urządzenia ok. 60% internautów (oglądających w ciągu ostatniego tygodnia wideo) było całkowicie lub w znacznym stopniu skoncentrowanych na oglądanych treściach.
W Polsce 71% badanych surfuje po internecie podczas oglądania telewizji. Tego typu zachowania wykorzystuje w Polsce chyba tylko telewizja TVN 24, która w programie Wstajesz i wiesz Jarosława Kuźniara wchodzi w interakcję z internautami (na Twitterze, e-maile, etc.)
Momenty, które mają znaczenie
- Lokalni konsumenci – dostosowanie strony do urządzeń mobilnych staje się coraz ważniejsze (dla internautów wyszukujących informacji o lokalnych firmach w ciągu ostatniego miesiąca). W Europie 28% konsumentów sięga po smartfon, poszukując lokalnych informacji.
- Globalne myślenie – dla 38% europejskich konsumentów przeszkodą w zakupach online w zagranicznych sklepach jest brak tłumaczenia. Warto od razu pomyśleć o potencjalnych konsumentach także z zagranicy.
- Zaangażowanie odbiorców – 67% użytkowników internetu w Europie co najmniej raz w tygodniu oglada treści wideo online. W grupie wiekowej poniżej 35 lat odsetek rośnie do 88%.
Infografika Barometr Zachowań Konsumenckich 2015
Zapraszamy Was także na stronę Consumer Barometer przygotowana przez Google’a, na której można tworzyć własne wykresy, zestawiać ze sobą dane rynkowe i dostosowywać je do własnych potrzeb.
źródło: Blog Google Polska (Marta Jóźwiak, Head of Communications, Google Poland & CEE) – Prezentujemy Barometr Zachowań Konsumentów 2015