Barometr Zachowań Konsumentów 2015 od Google’a

Google opublikowało Barometr Zachowań Konsumentów 2015, z którego dowiesz się m.in. jaką rolę w procesie zakupowym odgrywa internet oraz gdzie, kiedy i dlaczego oglądamy wideo online?

Barometr Zachowań Konsumentów 2015

Internet jest w centrum wszystkich naszych działań – niezależnie od tego, czy pracujemy, spotykamy się z przyjaciółmi , robimy zakupy czy odpoczywamy. Barometr Zachowań Konsumentów jest globalnym interaktywnym narzędziem Google’a pozwalającym trzymać rękę na pulsie najświeższych cyfrowych trendów.

Aż 61%Europejczyków używa smartfona (cała populacja: offline i online)

Barometr Zachowań Konsumentów to darmowe globalne narzędzie internetowe,  w którym zebrane zostały najświeższe wnioski badawcze na temat zachowań internautów i konsumentów na świecie. Dzięki barometrowi mamy dostęp do najbardziej aktualnych cyfrowych trendów na świecie.

Raport został przygotowany został we współpracy z IAB Europe i TNS Infratest. Dostarcza on dane od 400 tysięcy respondentów z 56 różnych krajów, w tym z Polski. Tak liczna grupa docelowa sprawia, że raport dostarcza bardzo wiarygodnych i ciekawych danych! Narzędzie uwzględnia dane dotyczące 20 sektorów rynkowych, a wśród nich przemysłu odzieżowego i obuwniczego, AGD, kosmetycznego czy spożywczego.

Poniżej znajdziesz infografikę i najważniejsze wnioski z badania.

Europa jest jednym z regionów świata z najbardziej powszechnym dostępem do internetu

Europejczycy korzystają z wielu urządzeń z dostępem do internetu. Używają co najmniej trzech urządzeń z dostępem do internetu (komputer, smartfon i tablet): średnia europejska  48%, średnia światowa 55%. Jednak chętniej korzystają ze swoich smartfonów niż z komputerów. Zjawisko to występuje przede wszystkim wśród młodszych użytkowników.

Urządzenia na  których korzystamy z internetu (Europejczycy poniżej 35 roku życia)

  • 46% zarówno smartfon jak i komputer lub tablet
  • 27% częściej smartfon niż komputer lub tablet
  • 25% częściej komputer lub tablet niż smartfon

Europejscy internauci z łatwością posługują się dzisiaj technologią cyfrową: aż 57% internautów w Europie i 64% na całym świecie, w Polsce odsetek ten wynosi 60% (4. miejsce w Europie).

Aż 27% polskich internautów korzysta z 4 lub więcej urządzeń łączących się z internetem.

Lepszy dostęp do internetu to większa skłonność do zakupów w sieci

Ponieważ Eurpejczycy są zawsze online, korzystają z internetu także podczas dokonywania wyborów konsumenckich. W całej Europie zrealizowano 62% zakupów przez internet! Odsetek odnosi się do internautów, którzy wyszukiwali informacje na temat lokalnych przedsiębiorstw w ciągu ostatniego miesiąca.

Internet pomaga w podjęciu decyzji o zakupie w tradycyjnym sklepie. Jakich informacji poszukiwano?

  • 58% ceny
  • 41% godziny otwarcia
  • 32% lokalizacja sklepu

Dlaczego ludzie robią zakupy za granicą (internauci, którzy kupili przynajmniej jeden  produkt, lub skorzystali z usługi przez internet za granicą)?

  • 39% atrakcyjna cena
  • 34% lepsze warunki zakupu
  • 32% większa dostępność

W Polsce zakupy online robi 32% badanych, a aż 64% korzysta z internetu w celu sprawdzenia opinii produktów, które zamierzają kupić.

Dostęp do internetu zmienia zwyczaje telewidzów

Dzięki smartfonom możemy częściej oglądać materiały wideo online. Aż 53% użytkowników smartfonów z dostępem do internetu w Europie ogląda wideo online co najmniej raz w tygodniu, na świecie odsetek wynosi 55%.

Oznacza to również, że internauci (desktopowi, tabletowi i smartfonowi) oglądają treści zarówno w domu (93%) jak i poza nim (33%). Ludzie w pełni skoncentrowani są na treściach wideo, nawet jeśli oglądają je na smartfonie. Na każdym rodzaju urządzenia ok. 60% internautów (oglądających w ciągu ostatniego tygodnia wideo) było całkowicie lub w znacznym stopniu skoncentrowanych na oglądanych treściach.

W Polsce 71% badanych surfuje po internecie podczas oglądania telewizji. Tego typu zachowania wykorzystuje w Polsce chyba tylko telewizja TVN 24, która w programie Wstajesz i wiesz Jarosława Kuźniara wchodzi w interakcję z internautami (na Twitterze, e-maile, etc.)

Momenty, które mają znaczenie

  • Lokalni konsumenci – dostosowanie strony do urządzeń mobilnych staje się coraz ważniejsze (dla internautów wyszukujących informacji o lokalnych firmach w ciągu ostatniego miesiąca). W Europie 28% konsumentów sięga po smartfon, poszukując lokalnych informacji.
  • Globalne myślenie – dla 38% europejskich konsumentów przeszkodą w zakupach online w zagranicznych sklepach jest brak tłumaczenia. Warto od razu pomyśleć o potencjalnych konsumentach także z zagranicy.
  • Zaangażowanie odbiorców – 67% użytkowników internetu w Europie co najmniej raz w tygodniu oglada treści wideo online. W grupie wiekowej poniżej 35 lat odsetek rośnie do 88%.

Infografika Barometr Zachowań Konsumenckich 2015

Barometr Zachowań Konsumentów 2015 (infografika)

 

Zapraszamy Was także na stronę Consumer Barometer przygotowana przez Google’a, na której można tworzyć własne wykresy, zestawiać ze sobą dane rynkowe i dostosowywać je do własnych potrzeb.

źródło: Blog Google Polska (Marta Jóźwiak, Head of Communications, Google Poland & CEE) – Prezentujemy Barometr Zachowań Konsumentów 2015