Kwietniowa aktualizacja algorytmów podwyższa pozycję czytelnych i użytecznych stron w wynikach wyszukiwania na smartfonach.
To już od dzisiaj (21 kwietnia 2015) Google rozpoczęło wprowadzanie znaczącej zmiany w sposobie prezentowania wyników w wyszukiwarce Google na smartfonach.
Zobacz także: Mobilegedon w wyszukiwarce nadejdzie 21 kwietnia! Jesteś gotów?
W wyszukiwarce Google na smartfonach wyżej pozycjonowane będą te witryny internetowe, które można wygodnie przeglądać na urządzeniu mobilnym (zwłaszcza na telefonie komórkowym – smartfonie). Dzięki tej zmianie będziecie otrzymywać wysokiej jakości wyniki ze stron, które są dużo wygodniejsze do przeglądania na mniejszym ekranie.
Google udostępniło webmasterom i właścicielom stron internetowych narzędzia, dzięki którym można sprawdzić czy strona jest przystosowana do wyświetlania na smartfonach. Aby ocenić indywidualne podstrony skorzystajcie z testu zgodności z urządzeniami przenośnymi, natomiast aby otrzymać szczegółowe informacje o całej witrynie możecie użyć raportu obsługi na urządzeniach przenośnych w Narzędziach dla Webmasterów Google.
Więcej informacji na temat zmiany znajdziecie w przewodniku dla webmasterów witryn mobilnych, a na wszelkie dodatkowe pytania Google udzieli odpowiedzi na Forum dla Webmasterów.
Pytania i odpowiedzi związane ze zmianą algorytmu dla mobilnych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google
Aktualizacja algorytmu wyszukiwania Google’a na smartfonach, powinna dać impuls właścicielom stron internetowych do tego, aby dostosowali swoje witryny pod kątem urządzeń mobilnych. Poniżej znajdziecie listę często zadawanych pytań i problemów dotyczących nowego algorytmu Google’a.
- Kiedy nowy algorytm Google’a związany ze stronami mobilnie przyjaznymi zacznie działać?
Algorytm zaczyna działać od wtorku 21 kwietnia 2015 r. - Na co będzie miał wpływ nowy algorytm w wyszukiwarce Google?
Ta aktualizacja algorytmu będzie miała wpływ tylko na wyniki wyszukiwania na smartfonach w wyszukiwarce Google. - Czy zmiana algorytmu ma również wpływ na wyniki wyszukiwania na desktopie (komputerze/laptopie)?
Nie, zmiana algorytmu wyszukiwania ma wpływ tylko na mobilne wyniki wyszukiwania na smartfonach i nie będzie miała wpływu na ranking w desktopowych wynikach wyszukiwania Google’a. - Czy zmiana algorytmu będzie miała wpływ na wyniki wyszukiwania na tabletach?
Nie, nowy algorytm dotyczy tylko wyszukiwań na smartfonach. - Jak mogę sprawdzić, czy moja strona jest prawidłowo obsługiwana przez urządzenia mobilne (smartfony)?
Istnieje kilka sposobów, ale najprostszym sposobem, aby dowiedzieć się, czy witryna jest już indeksowana przez Google’a jako przyjazna urządzeniom mobilnym jest sprawdzenie czy posiada etykietę „Na komórki” w wynikach wyszukiwania na smartfonie. Możesz także skorzystać z narzędzia do testowania zgodności stron internetowych z urządzeniami przenośnymi. Można również sprawdzić raport obsługi na urządzeniach przenośnych w Narzędziach dla Webmasterów Google’a. - Kiedy po raz pierwszy Google zapowiedział zmiany w rankingu mobilnym?
W listopadzie 2014 roku Google zapowiedziało pierwsze zmiany związane z etykietami Mobile-friendly (Na komórki), a w grudniu 2014 roku zapowiedziało, że eksperymentują z nowym algorytmem faworyzującym strony przyjazne mobilnie. Zobacz także: Etykieta „Na komórki” dla stron przyjaznych mobilnie
- Czy algorytm działa w czasie rzeczywistym?
W przeciwieństwie do Pandy czy Pingwina, algorytm mobilny działa jest aktualizowany na bieżąco w czasie rzeczywistym. Czasami etykieta Na komórki,w wynikach wyszukiwania, może pojawić się z małym opóźnieniem. - Ile czasu potrzebuje Google na zaindeksowanie strony, jeśli dostosujesz ją do smartfonów?
Jak wspomnieliśmy w powyższej odpowiedzi, algorytm jest aktualizowany w czasie rzeczywistym. Google indeksuje strony internetowych w celu ustalenia, czy one prawidłowo wyświetlane na urządzeniach mobilnych. Pierwsze testy wskazują, że może to trwać od kilku do ponad 72 godzin, Nie zdziwilibyśmy się, gdyby duże strony były analizowane nawet do miesiąca, zanim zostaną uznane jako przyjazne mobilnie. - Czy lokalne wyniki wyszukiwania w Wiadomościach (Google News), również brane są pod uwagę w nowym algorytmie?
Nie, obecnie ma wpływ tylko na podstawowe wyniki wyszukiwania stron internetowych. - Czy wg Google’a strona internetowa może być tylko częściowo obsługiwana przez smartfony?
Nie, strona nie może być częściowo albo mniej lub bardziej mobilnie przyjazna. - Czy strona, która nie jest dostosowana do smartfonów spadnie w rankingu wyników wyszukiwania po 21 kwietnia?
Niekoniecznie. Google zapowiedziało, że rezultat może być widoczny do kilku tygodni, zanim algorytm zostanie całkowicie wdrożony. Zmiany mogą być widoczne od kilku dni do kilku tygodni. - Na ile wyników wyszukiwania będzie miała wpływ zmiana algorytmu?
Prawdą jest, że jeszcze do końca nie wiadomo. Na pewno algorytm wprowadzi więcej zamieszania niż Panda czy Pingin, co może oznaczać że będzie miał wpływ na zmianę ok. 11% wyników. - Czy szybkość witryny ma wpływ w tym algorytmie? Jeśli mobilna wersja strony jest powolna, ale wersja desktopowa jest szybka, to czy może to mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie?
Obecnie nie ma wpływu. - Jakie są najczęstsze błędy SEO na urządzenia mobilne (telefony, smartfony, tablety)?
Google opublikowało porady jak unikać typowe błędów SEO dla witryn mobilnych: 7 błędów SEO dla witryn mobilnych - Czy Google usunie z wyników wyszukiwania, strony niedostosowane do smartfonów?
Absolutnie nie. - Czy potrzebna jest specjalny plik xml z mapą dla stron mobilnych?
Nie, dla większość stron nie jest potrzebna osobna mapa strony mobilnej. - Czy to nowy algorytm ma jakiś wpływ na reklamy AdWords?
Nie. Nowy algorytm ma wpływ tylko na wyniki organiczne. Reklamy AdWords na urządzenia mobilne mają swoje wymagania, ale nie ma to związku z nowym algorytmem.
źródło: Michał Wiciński, Product Quality Analyst – Wygodniejsze przeglądanie wyników wyszukiwania na smartfonach, Search Engine Land – Mobilegeddon Checklist: How To Prepare For This Week’s Google Mobile Friendly Update