Mobilegedon w wyszukiwarce nadejdzie 21 kwietnia! Jesteś gotów?

Od 21 kwietnia 2015 r. nowy algorytm Google’a będzie oceniał zgodność stron internetowych pod kątem urządzeń mobilnych, co przełoży się na mobilne wyniki wyszukiwania w przeglądarce Google.

przyjazne mobilnie wyszukiwanie w Google

W świecie SEO, Kolibry, Pandy i Pingwiny są podobne do Jeźdźców Apokalipsy. Większość aktualizacji algorytmu wyszukiwania jest tajemnicą dla wielu webmasterów, ale Google niedawno samo ogłosiło, że 21 kwietnia nastąpią zmiany związane z wynikami wyszukiwania na urządzeniach mobilnych (smartfony, tablety). Ta zmiana będzie dotyczyła wyników wyszukiwania na wszystkich urządzeniach mobilnych w wyszukiwarce Google, we wszystkich językach na całym świecie i będzie miała istotny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania.

Na oficjalnych stronach blogu Google Webmaster Central Blog czytamy, że jeśli chodzi o wyszukiwanie na urządzeniach mobilnych, to użytkownicy powinni uzyskać najbardziej istotne i aktualne wyniki, bez względu na to, czy szukana informacja znajduje się na stronie mobile-friendly czy aplikacji mobilnej.Ponieważ coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych z dostępem do internetu, algorytmy Google’a muszą dostosować się do nowych zachowań i przyzwyczajeń użytkowników. Google wprowadził już w zeszłym roku oznaczenia stron Na komórki, aby odróżnić strony prawidłowo wyświetlające się na smartfonach. Zobacz: Etykieta „Na komórki” dla stron przyjaznych mobilnie

Teraz Google ogłasza dwie nowe ważne zmiany, które mają pomóc użytkownikom w znalezieniu najbardziej trafnych informacji na stronach przyjaznych urządzeniom mobilnym (mobile friendly).


1. Lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania dla przyjaznych mobilnie stron internetowych

Począwszy od 21 kwietnia, Google będzie faworyzowało w mobilnych wynikach wyszukiwania te strony internetowe, które zostały przystosowane do urządzenia mobilnego.

Aby uzyskać pomoc na temat tego jaka to jest przyjazna strona mobilna wg Google’a, sprawdź przewodnik: Przewodnik dla webmasterów witryn mobilnych. Jeśli jesteś administratorem strony internetowej, możesz przygotować się do tej zmiany wykorzystując dwa narzędzia pokazujące, jak Googlebot widzi Twoją strone internetową:

  • jeśli chcesz przetestować kilka stron użyj testu zgodności zgodności z urządzeniami przenośnymi Mobile Friendly-Test
  • jeśli masz własna stronę internetową, użyj Narzędzi dla webmasterów, aby zobaczyć ewentualną pełną listę problemów związanych z użytecznością całej witryny pod mobile’em, w raporcie na temat obsługi strony WWW na urządzeniach mobilnych Mobile Usability Report 

2. Więcej treści z aplikacji w mobilnych wynikach wyszukiwania

Od dziś zaczniemy wykorzystywać informacje z indeksowanych aplikacji mobilnych. W rezultacie, treści z aplikacji mobilnych będą bardziej wyeksponowane w wynikach wyszukiwania.

Aby dowiedzieć się, jak wdrożyć indeksowanie aplikacji mobilnej sprawdź przewodnik krok po kroku na stronach Google’a dla deweloperów: App Indexing for Google Search

Jeśli masz pytania dotyczące zarówno przyjaznych mobilnych stron internetowych lub indeksowania aplikacji mobilnych zajrzyj na Forum pomocy dla webmasterów.

przyjazne mobilnie wyszukiwanie w Google

Po pierwsze!

  • strona nie musi być wykonana w RWD (zobacz: Co to jest RWD?), aby znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania
  • Googlebot musi mieć możliwość indeksowania CSS i JavaScript, aby wykonać test „mobile-friendly”
  • weryfikowane są pojedyncze strony, dlatego wpisując w teście np. stronę główną, otrzymacie wynik weryfikacji dla tej konkretnej strony a nie dla całego serwisu
  • aktualizacja wyników wyszukiwania nie dotyczy wyników na tabletach
  • Google pracuje obecnie nad specjalnym indeksem stron dla smartfonów

Jak przygotować się do aktualizacji wyników wyszukiwania Google’a (przed 21 kwietnia)?

Google zapowiadało już wielokrotnie, że podejmie działania w celu optymalizacji wyników wyszukiwania na smartfonach. Teraz, dzięki ogłoszeniu aktualizacji pod kątem przyjaznych stron mobilnych, wielu webmasterów będzie miało poważny powód do optymalizacji.

Google został mówienie webmasterom na przygotowanie się do komórkowego przez lata, teraz. Dzięki ogłoszeniu Mobile Search aktualizacji, wielu webmasterów teraz mają powód do podjęcia działań.

  • strony mobilne mogą mieć mniej treści, inny system nawigacji lub inne zoptymalizowane mechanizmy pod urządzenia mobilne (dotykowe),
  • należy dostosować prezentację optymalnych stron na rozdzielczościach pośrednich, szerokości ekranu obecnych na rynku urządzeń są bardzo różne, oto niektóre rozdzielczości standardowe: 320 px szerokości, 480 px szerokości, 600 px szerokości, 768 px szerokości, 800 px szerokości i 1024 px szerokości,
  • strona internetowa musi dostosowywać się automatycznie do urządzenia, na którym jest wyświetlana (stąd nazwa reagująca, responsywna strona internetowa), taka strona może obsługiwać dowolną rozdzielczość dzięki zmianom w plikach CSS, które mają wpływ między innymi na sposób rozmieszczenia elementów na stronach internetowych. Dzięki temu strona jest wyświetlana w najlepszy sposób na komputerach, laptopach, smartfonach i tabletach,
  • projekty „mobile-only” są relatywnie proste w budowie i bardzo tanie w rozwoju i wyprodukowaniu; strony RWD są bardziej skomplikowane i droższe w rozwoju (najlepiej wykorzystać proste darmowe szablony RWD dla własnych potrzeb). Jednak z czasem może okazać się, że bardziej opłacalne jest stworzenie strony dostosowanej od razu pod wszelkie standardowe rozdzielczości.
  • większość witryn mobilnych jest zbudowanych na subdomenie m.domain.com. Jeśli zdecydujesz się pójść tą drogą, pamiętaj, aby korzystać ze znaczników kanonicznych wskazujących na główne URL-e zduplikowanych stron mobilnych. To rozwiązuje problem potencjalnej kwestii deduplikacji. Nie należy umieszczać znaczników kanoniczne na unikalnej treści na telefony komórkowe.
  • strony RWD nie wymagają dodatkowego SEO – optymalizacji poza normalnymi najlepszymi praktykami dla standardowych stron internetowych.
  • statystyki pokazują, że strony mobilne szybciej się ładują i łatwiej się po nich poruszać – w rezultacie oferują lepsze doświadczenie użytkownika mobilnego

Sprawdź już dzisiaj, czy Twoja strona pomyślnie przeszła test mobile friendly. Pamiętaj, że wysoka pozycja w wyszukiwarce Google powinna być dla Ciebie priorytetem. Stworzenie dobrej responsywnej strony internetowej może okazać się dobrą inwestycją na przyszłość, dzięki temu Twoja strona powinna być w pełni kompatybilna ze wszystkimi przyszłymi wersjami przeglądarek i urządzeń mobilnych.

źródło: google Webmaster Central Blog – Finding more mobile-friendly search results, Search Engine Watch – „Mobilegeddon” Is Coming on April 21 – Are You Ready?

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj