Już w niedzielę 8 marca ma oficjalnie zostać otworzona druga linia metra, w której będzie pełny zasięg sieci komórkowej i superszybki internet LTE.
Aż 6100 metrów długości, 7 stacji i przejazd w około 13 minut – wszystko wskazuje na to, że po 4 latach budowy warszawiacy już w ten weekend będą mogli podróżować centralnym odcinkiem drugiej linii metra i to od razu z zasięgiem w czterech sieciach komórkowych.
Już jutro, w niedzielę 8 marca 2015 roku ma zostać otwarta druga linia metra. Zgodnie z zapowiedziami (zobacz także: Zasięg na całej linii metra u wszystkich operatorów) na całej nowej linii metra w Warszawie, abonenci Orange, Plusa, Playa i T-Mobile’a będą mogli korzystać z usług sieci swoich operatorów.
Niestety będzie można rozmawiać w metrze przez telefon i na szczęście będzie można korzystać z internetu mobilnego bez obawy przed utratą zasięgu!
Z szybkiego internetu mobilnego LTE będzie można korzystać na peronach i w tunelach. Według pomiarów sieci Orange, w nieprzeludnionych wagonach prędkość pobierania wyniosła 66 Mb/s, a wysyłania (upload) 27 Mb/s.
Biorąc pod uwagę liczbę użytkowników korzystających ze swoich urządzeń mobilnych w metrze, realna prędkość internetu na pewno będzie niższa. Wielki test zapewne już w poniedziałek lub wtorek, bo przez pierwsze dni pasażerowie zamiast w tablety i smartfony, będą zapewne przyglądali się stacjom :-)
Infrastruktura sieci komórkowej w metrze powstała przy udziale czterech największych operatorów mobilnych oraz Metra Warszawskiego.
Zobacz kilka ciekawych liczb związanych z nową drugą linią metra w Warszawie.
Metro w liczbach (2. linia)
- 4 operatorzy komórkowi oferują dostęp do swoich usług na całej 2. linii metra (Orange, Play, Plus i T-Mobile)
- maksymalna prędkość pobierania LTE wynosi 66 Mb/s
- maksymalna prędkość wysyłania wynosi 27 Mb/s
- 1056 dni trwały prace budowlane metra
- 13 minut zajmie przejechanie całego centralnego odcinka II linii metra
- 6,1 km ma centralny odcinek 2. linii metra
- 11 składów Inspiro będzie wozić pasażerów w dni powszednie i 6 składów będzie jeździć w niedziele
- 48 tys. ton stali zużyto podczas budowy
- 17 metrów – taką różnicę poziomów pokonują najdłuższe schody ruchome w Polsce na stacji Centrum Nauki Kopernik
- 7 tys. betonowych pierścieni zużyto do budowy 2. linii metra
- 600 metrów ma tunel pod Wisłą i biegnie 8 metrów poniżej dna rzeki
- 951 metrów ma najdłuższy odcinek II linii
- 27 tys. km pokonały pociągi podczas jazd testowych II linii metra
- 417 metrów ma najkrótszy odcinek II linii
- 23 metry pod ziemią znajduje się peron stacji Nowy Świat – zmieściłaby się tam cała kolumna Zygmunta
- 551 metrów ma tunel między I a II linią
- 7 stacji w różnych kolorach oddanych zostanie do użytku 8 marca 2015 roku
- Rondo Daszyńskiego – kolor stacji czerwony
- Rondo ONZ – kolor stacji biały
- Świętokrzyska – kolor stacji żółty
- Nowy Świat Uniwersytet – kolor stacji fioletowy
- Centrum Nauki Kopernik – kolor stacji niebieski
- Stadion Narodowy – kolor stacji zielony
- Dworzec Wileński – kolor stacji granatowy
- 80 kompletów schodów ruchomych znajduje się na wszystkich stacjach centralnego odcinka II linii metra
- 125 tys. wywrotek ziemi wywieziono z budowy
- 463 tys. metrów sześciennych betonu zużyto podczas budowy
- 3 minuty – średnia częstotliwość kursowania składów w godzinach szczytu
źródło: Orange – Mamy LTE na drugiej linii metra, TVN Warszawa, serwis Budowa II linii metra