Android vs. iOS na świecie

Zobacz jak wygląda udział systemu Android i iOS na świecie, według kraju oraz jak wygląda demografia użytkowników tych mobilnych systemów operacyjnych.

W ujęciu globalnym Android ma ogromną przewagę nad innymi operacyjnymi systemami mobilnymi, w tym nad swoim największym konkurentem czyli systemem mobilnym Apple’a – iOS-em. Pozycja systemu Gogle’a wydaje się niezagrożona i silne 69% użytkowników systemu Android daje mu silną pozycję na świecie. Z systemu iOS korzysta ok. 20% użytkowników mobilnych.

To, że Android jest na pierwszym miejscu nie jest nowym zjawiskiem, od 2011 roku system zdobywa coraz większą przewagę nad iOS-em.

Trzy lata temu, stosunek użytkowników Androida do iOS-a wynosił tylko w 2:1, w 2014 roku różnica ta znacznie wzrosła i wynosi około 3,5:1. iPhone wciąż generuje ogromne ilości dochodów Apple’a i nadal jest o wiele bardziej atrakcyjny pod względem rozwoju aplikacji i systemu. Ale bez względu na to, firma straciła znaczną pozycję w pierwszej połowie drugiej dekady 21. wieku.

Android swoją popularność zyskuje głównie dzięki przystępnej cenie urządzeń z tym systemem i dostępności znacznie szerszej gamie modeli smartfonów. Ale jest jeszcze jeden fakt: analizując poziom korzystania pod względem kraju widać kolejną kluczową różnicę. Android konsekwentnie notuje większą popularność na rynkach rozwijających się, gdzie jest zwykle od 4 do 8 razy więcej osób korzystających z systemu Android niż systemu iOS.

Co ciekawe wskaźnik różnicy między użytkownikami Androida i iOS-a jest jeszcze wyższy w Polsce i Argentynie. W naszym kraju na 16 użytkowników Androida przypada jeden korzystający z iOS-a!

Android vs. iOS na świecie
Android vs. iOS na świecie

Podsumowując, firmie Apple nie udało się osiągnąć tak wysokiej popularności na rynkach wschodzących jak w USA, Kanadzie czy Australii. Kraje rozwijające są niezwykle ważne dla producentów urządzeń mobilnych: populacja internetowa każdego roku rośnie w bardzo szybkim tempie, a smartfony stają się jednym z głównych urządzeń będących bramą do internetu.

Obecny brak zaangażowania Apple’a w tych rejonach może być związane z różnymi czynnikami i strategią firmy, ale jasnym jest, że te kraje będą coraz bardziej istotne w kolejnych latach. Jeśli Apple nie rozpocznie walki o użytkowników na tych rynkach, przepaść pomiędzy konkurencją na poziomie globalnym, będzie się jeszcze bardziej pogłębiała.

Według raportu GlobalWebIndex Android wyprzedził iOS-a w każdym z badanych krajów. Android jest używany przez ponad 50% użytkowników mobilnych w 30 z 32 badanych przez GWI krajów, podczas gdy iOS zgarnia 40% w zaledwie dwóch krajach: Stanach Zjednoczonych i Australii.

Apple oferuje bardzo atrakcyjne ceny swoich produktów na rynkach rozwiniętych takich jak Kanada, Australia, USA i Japonia – tendencja wzrostowa wydaje się tam uzasadniona.

Gdy spojrzymy na demografię użytkowników mobilnych tych dwóch systemów widać, że wraz ze wzrostem dochodów rośnie odsetek użytkowników iOS-a a Androida spada.

Jaka strategię przyjmie Google i Apple w 2015 roku w walce o użytkowników mobilnych? Dowiemy się porównując te wyniki już za rok :-)

źródło: GlobalWebIndex – 15 Trends for 2015: The most important stories from 2014, the biggest trends to watch in 2015