Domenę pod serwis YouTube kupiono 14 lutego 2005 r. – zobacz najważniejsze wydarzenia i statystyki YouTube’a z okazji dziesięciolecia.
Domena youtube.com została aktywowana 14 lutego 2005 r., a witryna była rozwijana przez kolejne miesiące. Twórcy udostępnili publicznie pierwszą wersję serwisu w maju 2005 roku, sześć miesięcy przed oficjalnym debiutem YouTube’a.
YouTube został założony przez Chada Hurleya, Steve’a Chena i Jaweda Karima, którzy pracowali wcześniej w firmie PayPal. Serwis jest drugą najpopularniejszą wyszukiwarką (po Google’u), i jak wszyscy wiedzą umożliwia bezpłatne umieszczanie i odtwarzanie filmów w internecie, na urządzeniach mobilnych (smartfonach i tabletach) oraz telewizorach.
Trzy czwarte polskich internautów odwiedza YouTube’a. Popularność serwisu cały czas rośnie – w ciągu ośmiu lat zainteresowanie serwisem zwiększyło się czterokrotnie.
10 lat serwisu YouTube na infografice
Pobierz infografikę w lepszej rozdzielczości (PNG, 2000×1270 px, 650 kB)
Najważniejsze wydarzenia z historii serwisu YouTube
- 14 lutego 2005 r. – kupiono i zarejestrowano domenę youtube.com, wg Wikipedii datę tę uznaje się za pojawienie serwisu w sieci
- 23 kwietnia 2005 r. – umieszczono pierwszy film w serwisie YouTube pt. Me at the zoo, na filmie jeden z twórców serwisu Jawed Karim stoi przed klatką słoni i mówi, że mają długie trąby. Wideo trwa około 20 sekund (zobacz wideo)
- maj 2005 r. – udostępniono publicznie pierwszą wersję serwisu
- 2006 r. – tygodnik Time wymienił serwis YouTube jako wzorową społeczność internetową (wspólnie z Wikipedią oraz Myspace), nadając tytuł Człowieka Roku 2006 roku
- 10 października 2006 r. – Google kupiło serwis YouTube za 1,65 mld dolarów
- 19 czerwca 2007 r. – wystartowała polska wersja serwisu
- styczeń 2008 r. – uruchomiono mobilną wersję strony serwisu
- listopad 2009 r. – dodano wsparcie dla filmów w jakości HD 1080p
- 8 grudnia 2010 r. – w sklepie z aplikacjami Google’a pojawiła się aplikacja mobilna serwisu na smartfony z Androidem
- 3 grudnia 2011 r. – nowy layout strony głównej i kanałów w wersji beta, które zastosowano na wszystkich kanałach w dniu 7 marca 2012 r.
- 11 sierpnia 2012 r. – w sklepie App Store pojawiła się oficjalna aplikacja mobilna serwisu na iPhone’y (iOS)
- 7 grudnia 2012 r. – zmiana szaty graficznej strony głównej
- 14 kwietnia 2013 r. – ustanowiono rekord największej liczby wyświetleń filmu w serwisie w ciągu 24 godzin, jest nim teledysk do piosenki PSY – Gentleman – film został obejrzany ponad 38 mln razy w ciągu jednego dnia
- 9 czerwca 2014 r. – po raz pierwszy w historii film w serwisie YouTube osiągnął 2 mld wyświetleń, był to teledysk do piosenki zespołu PSY pt. Gangnam Style (zobacz teledysk) Obecna liczba wyświetleń (stan na dzień publikacji artykułu) to: 2 239 956 178
- listopad 2014 r. – stronę serwisu odwiedziło 16,2 mln użytkowników sieci (76%)
- 14 lutego 2015 r. – mija 10 lat od momentu zarejestrowania domeny youtube.com
- maj 2015 r. – 10 lat serwisu YouTube
Najważniejsze statystyki serwisu YouTube
- YouTube jest dostępny w 75 krajach i 61 językach
- z serwisu korzysta ponad miliard użytkowników
- codziennie oglądane są setki milionów godzin filmów, generując miliardy wyświetleń
- liczba godzin spędzanych miesięcznie przez użytkowników na oglądaniu filmów w serwisie YouTube rośnie z każdym rokiem o 50%
- co minutę do serwisu trafia 300 godzin filmów
- w listopadzie 2014 r. stronę YouTube.com odwiedziło 16,2 mln użytkowników sieci (76 proc.)
- w 2014 roku średnio trzy czwarte (73 proc.) internautów odwiedzało YouTube’a w ciągu miesiąca
- popularność YouTube’a cały czas rośnie – w ciągu 8 lat średnie miesięczne zainteresowanie serwisem wzrosło czterokrotnie – z 19 proc. (w 2008 r.) do 73 proc. (w 2014 r.)
- od 2009 r. YouTube’a odwiedza miesięcznie ponad połowa wszystkich internautów na świecie
- około 60% wyświetleń uzyskiwanych przez twórców pochodzi spoza ich kraju ojczystego
- połowa wyświetleń na YouTube’ie jest generowana na urządzeniach mobilnych
- przychody z wyświetleń na urządzeniach mobilnych wzrosły o ponad 100% w stosunku do poprzedniego roku
- ponad milion reklamodawców – z których większość to małe firmy – korzysta z platform reklamowych Google’a
- 85% reklam TrueView In-Stream to reklamy, które można pominąć
- wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że czołowi twórcy filmów zamieszczanych w serwisie (vlogerzy) cieszą się większą popularnością wśród amerykańskich nastolatków niż gwiazdy z tzw. mainstreamu
Zobacz także film przygotowany z okazji 7. urodzin YouTube’a:
źródło: Wikipedia, Gemius – Czterokrotny wzrost liczby użytkowników YouTube’a w osiem lat, YouTube – Oficjalne statystyki