Już 10 lat serwisu YouTube

Domenę pod serwis YouTube kupiono 14 lutego 2005 r. – zobacz najważniejsze wydarzenia i statystyki YouTube’a z okazji dziesięciolecia.

Domena youtube.com została aktywowana 14 lutego 2005 r., a witryna była rozwijana przez kolejne miesiące. Twórcy udostępnili publicznie pierwszą wersję serwisu w maju 2005 roku, sześć miesięcy przed oficjalnym debiutem YouTube’a.

YouTube został założony przez Chada Hurleya, Steve’a Chena i Jaweda Karima, którzy pracowali wcześniej w firmie PayPal. Serwis jest drugą najpopularniejszą wyszukiwarką (po Google’u), i jak wszyscy wiedzą umożliwia bezpłatne umieszczanie i odtwarzanie filmów w internecie, na urządzeniach mobilnych (smartfonach i tabletach) oraz  telewizorach.

Trzy czwarte polskich internautów odwiedza YouTube’a. Popularność serwisu cały czas rośnie – w ciągu ośmiu lat zainteresowanie serwisem zwiększyło się czterokrotnie.


10 lat serwisu YouTube na infografice 

10 lat serwisu YouTube (infografika)

10 lat serwisu YouTube (infografika)

Pobierz infografikę w lepszej rozdzielczości (PNG, 2000×1270 px, 650 kB)

Najważniejsze wydarzenia z historii serwisu YouTube 

  • 14 lutego 2005 r. – kupiono i zarejestrowano domenę youtube.com, wg Wikipedii datę tę uznaje się za pojawienie serwisu w sieci
  • 23 kwietnia 2005 r. – umieszczono pierwszy film w serwisie YouTube pt. Me at the zoo, na filmie jeden z twórców serwisu Jawed Karim stoi przed klatką słoni i mówi, że mają długie trąby. Wideo trwa około 20 sekund (zobacz wideo)
  • maj 2005 r. – udostępniono publicznie pierwszą wersję serwisu
  • 2006 r. –  tygodnik Time wymienił serwis YouTube jako wzorową społeczność internetową (wspólnie z Wikipedią oraz Myspace), nadając tytuł Człowieka Roku 2006 roku
  • 10 października 2006 r. – Google kupiło serwis YouTube za 1,65 mld dolarów
  • 19 czerwca 2007 r. – wystartowała polska wersja serwisu
  • styczeń 2008 r. – uruchomiono mobilną wersję strony serwisu
  • listopad 2009 r. – dodano wsparcie dla filmów w jakości HD 1080p
  • 8 grudnia 2010 r. – w sklepie z aplikacjami Google’a pojawiła się aplikacja mobilna serwisu na smartfony z Androidem
  • 3 grudnia 2011 r. – nowy layout strony głównej i kanałów w wersji beta, które zastosowano na wszystkich kanałach w dniu 7 marca 2012 r.
  • 11 sierpnia 2012 r. – w sklepie App Store pojawiła się oficjalna aplikacja mobilna serwisu na iPhone’y (iOS)
  • 7 grudnia 2012 r. –  zmiana szaty graficznej strony głównej
  • 14 kwietnia 2013 r. – ustanowiono rekord największej liczby wyświetleń filmu w serwisie w ciągu 24 godzin, jest nim teledysk do piosenki PSY – Gentleman – film został obejrzany ponad 38 mln razy w ciągu jednego dnia
  • 9 czerwca 2014 r. – po raz pierwszy w historii film w serwisie YouTube osiągnął 2 mld wyświetleń, był to teledysk do piosenki zespołu PSY pt. Gangnam Style (zobacz teledysk) Obecna liczba wyświetleń (stan na dzień publikacji artykułu) to: 2 239 956 178
  • listopad 2014 r. – stronę serwisu odwiedziło 16,2 mln użytkowników sieci (76%)
  • 14 lutego 2015 r. – mija 10 lat od momentu zarejestrowania domeny youtube.com
  • maj 2015 r. – 10 lat serwisu YouTube

Najważniejsze statystyki serwisu YouTube

  • YouTube jest dostępny w 75 krajach i 61 językach
  • z serwisu korzysta ponad miliard użytkowników
  • codziennie oglądane są setki milionów godzin filmów, generując miliardy wyświetleń
  • liczba godzin spędzanych miesięcznie przez użytkowników na oglądaniu filmów w serwisie YouTube rośnie z każdym rokiem o 50%
  • co minutę do serwisu trafia 300 godzin filmów
  • w listopadzie 2014 r. stronę YouTube.com odwiedziło 16,2 mln użytkowników sieci (76 proc.)
  • w 2014 roku średnio trzy czwarte (73 proc.) internautów odwiedzało YouTube’a w ciągu miesiąca
  • popularność YouTube’a cały czas rośnie – w ciągu 8 lat średnie miesięczne zainteresowanie serwisem wzrosło czterokrotnie – z 19 proc. (w 2008 r.) do 73 proc. (w 2014 r.)
  • od 2009 r. YouTube’a odwiedza miesięcznie ponad połowa wszystkich internautów na świecie
  • około 60% wyświetleń uzyskiwanych przez twórców pochodzi spoza ich kraju ojczystego
  • połowa wyświetleń na YouTube’ie jest generowana na urządzeniach mobilnych
  • przychody z wyświetleń na urządzeniach mobilnych wzrosły o ponad 100% w stosunku do poprzedniego roku
  • ponad milion reklamodawców – z których większość to małe firmy – korzysta z platform reklamowych Google’a
  • 85% reklam TrueView In-Stream to reklamy, które można pominąć
  • wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że czołowi twórcy filmów zamieszczanych w serwisie (vlogerzy) cieszą się większą popularnością wśród amerykańskich nastolatków niż gwiazdy z tzw. mainstreamu

Zobacz także film przygotowany z okazji 7. urodzin YouTube’a:

źródło: Wikipedia, Gemius – Czterokrotny wzrost liczby użytkowników YouTube’a w osiem lat, YouTube – Oficjalne statystyki

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj