Od dzisiaj korzystanie z usług płatności mobilnych oferowanych za pośrednictwem systemu BLIK jest już możliwe w 6 polskich bankach.
System BLIK został właśnie udostępniony w aplikacjach mobilnych sześciu banków założycielskich.
Które banki obsługują system płatności BLIK?
Już dziś mogą z niego skorzystać klienci:
- Alior Banku,
- Banku Millennium,
- Banku Zachodniego WBK,
- ING Banku Śląskiego,
- mBanku, w tym Orange Finanse,
- PKO Banku Polskiego i Inteligo.
– Oddajemy dziś w ręce Polaków ogólnokrajowy standard płatności mobilnych BLIK. Biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia oraz różnorodność oferowanych w ramach systemu funkcji, jest to rozwiązanie unikatowe na skalę światową. Polacy otrzymują wyjątkową szansę na powszechne korzystanie z innowacyjnego systemu płatności bezgotówkowych przy użyciu telefonu, zaś współtworzące standard banki dają przykład współpracy i porozumienia z korzyścią dla wszystkich klientów banków w Polsce. Z bankowości mobilnej korzysta dziś 3,5 mln osób, liczba ta dynamicznie rośnie, a kanał mobilny staje się najczęstszym miejscem kontaktu i wykonywania podstawowych operacji przez klientów. To w połączeniu z projektem, jakiego w Polsce jeszcze nie było, daje duże nadzieje na to, że Polacy przekonają się w jeszcze większym stopniu do płatności telefonem i bankowania przez komórkę – podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego, inicjator przedsięwzięcia.
Płatności w sklepach, punktach usługowych i w Internecie oraz wypłaty gotówki z bankomatów za pośrednictwem telefonu to podstawowe opcje oferowane przyszłym użytkownikom systemu. W następnej kolejności planowane jest wprowadzenie usług dających możliwość przelewów pomiędzy dwoma użytkownikami telefonów (P2P).
– Uruchomienie krajowej platformy mobilnych płatności to nie tylko dobra wiadomość dla konsumentów oraz banków zainteresowanych uczestnictwem w systemie. To także szansa dla polskiej gospodarki, dla której wydajne i innowacyjne płatności stanowią warunek szybkiego rozwoju – ocenia Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.
Co start BLIK-a oznacza w praktyce?
Telefon, jako jeden z przedmiotów, bez którego większość ludzi nie wychodzi z domu, przejmie funkcje tradycyjnego portfela. Wszelkie transakcje, dokonywane do tej pory za pośrednictwem gotówki lub karty płatniczej, będzie można zrealizować telefonem przy użyciu odpowiedniej aplikacji bankowej. Wszystko to w wygodny, prosty i bezpieczny sposób.
– To dopiero początek budowy polskiego standardu płatności mobilnych, a zarazem pierwszy moment, w którym mogą się z nim zetknąć klienci. Już na wstępie będzie to ponad milion użytkowników mających do dyspozycji kilkadziesiąt tysięcy punktów akceptacji.Jest to pierwsza licencja NBP dla systemu detalicznych płatności mobilnych. Bazując na powszechnych systemach rozliczeń Elixir i Express Elixir, BLIK będzie łatwo adaptowalnym rozwiązaniem dla każdego banku. Infrastrukturę teleinformatyczną dla BLIK zapewnia KIR. Ta otwartość i powszechność platformy płatności mobilnych stanowi istotną wartość dla całego sektora bankowego – mówi Adam Malicki, prezes Polskiego Standardu Płatności.
BLIK w mBanku – nowy standard płatności mobilnych
Sieć sklepów, restauracji czy punktów usługowych będzie się dynamicznie rozwijać dzięki podpisaniu umów dotyczących obsługi płatności BLIK z wiodącymi polskimi agentami rozliczeniowymi. Prowadzone są także zaawansowane ustalenia biznesowe z kolejnymi firmami dostarczającymi usługi zarówno oparte na terminalach POS, jak i oferującymi płatności w eCommerce.
Dzięki umowie podpisanej z integratorem internetowym DotPay możliwe będzie płacenie BLIKIEM w ok. 5 000 sklepów internetowych.
Już na wstępie klienci będą też mogli dokonywać wypłat z bankomatów należących do: Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego oraz PKO Banku Polskiego.
Rozpoczęcie korzystania z systemu BLIK
Przed rozpoczęciem pracy w systemie PSP, Klient musi w swoim telefonie mieć aplikację bankową banku uczestniczącego w PSP. Aplikacja musi zostać zaktualizowana o możliwość korzystania z systemu płatności mobilnych. Aktualizacja jest z reguły dokonywana automatycznie, zgodnie z zasadami obowiązującymi dla danego banku. Aplikacje mobilne są przygotowywane i oferowane przez banki.
Użytkownik może mieć więcej niż jedną aplikację mobilną, więcej niż jednego banku. Dopuszczalne jest posiadanie kilku aplikacji mobilnych przez jednego Klienta, także w ramach jednego banku (np. na telefonie i tablecie). Po rejestracji konta mobilnego w PSP, Użytkownik jest gotowy do pracy w systemie PSP.
Transakcja w systemie płatności mobilnych PSP jest realizowana między Klientem posiadającym aktywną aplikację mobilną wydaną przez bank a akceptantem (sklepem, punktem usługowym, itp.) obsługiwanym przez agenta rozliczeniowego.
Agenci rozliczeniowi mogą wykorzystywać możliwość płatności mobilnych PSP w różnorodnych warunkach:
- w terminalach POS (punktach posiadających terminale do obsługi transakcji kartami płatniczymi)
- w bankomatach
- w maszynach samoobsługowych i opłatomatach
- w sklepach internetowych
Podstawowym mechanizmem identyfikacyjnym w systemie płatności mobilnych PSP są jednorazowe kody. Są one generowane przez system PSP na żądanie banku, na rzecz Klienta. Kod jest unikalną kombinacją cyfr [0-9]. Kod autoryzacyjny jest ważny jedynie przez 2 minuty. Po tym czasie Klient może wygenerować kolejny kod.
Jak działa system BLIK?
Ogólny model autoryzacji opartej o kod przebiega następująco:
- wygenerowanie kodu,
- wprowadzenie kodu w punkcie akceptacji,
- przekazanie autoryzacji przez akceptanta, za pośrednictwem agenta rozliczeniowego do PSP,
- weryfikacja kodu przez PSP, identyfikacja banku, przekazanie autoryzacji do banku,
- autoryzacja przez bank,
- przekazanie odpowiedzi na autoryzację przez bank do PSP, które dalej za pośrednictwem agenta rozliczeniowego przekazuje ją do akceptanta,
- autoryzacja przez bank jest nieodwołalna.
Autoryzując operację, bank bierze odpowiedzialność za rozliczenie transakcji. Transakcja zautoryzowana przez bank może być wycofana wyłącznie przez agenta rozliczeniowego lub PSP.
– Dużą wagę przywiązujemy do szybkiego rozwoju sieci punktów, w których można dokonać płatności. W pierwszej kolejności klienci banków będą mogli korzystać z sieci sklepów obsługiwanych przez eService. Będzie ona sukcesywnie dostosowywana do płatności BLIK. Każdego dnia rośnie o kilkaset kolejnych miejsc umożliwiających płacenie smartfonem. Podpisana z First Data Polska umowa pozwoli nam na osiągnięcie poziomu 150 tys. terminali obsługujących system BLIK w ciągu kilku miesięcy. Na start, płatności BLIK będą również obsługiwane w kilku tysiącach sklepów internetowych – mówi Grzegorz Długosz, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności.
Więcej informacji o systemie znajduje się na stronie Polskiego Standardu Płatności.
Informacje podstawowe o Polskim Standardzie Płatności i systemie płatności mobilnych BLIK
BLIK – powszechny system płatności mobilnych to projekt Spółki PSP, której udziałowcami jest sześć polskich banków (Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, oferujący usługi również pod marką Orange Finanse, PKO Bank Polski i Inteligo) obejmujących swym zasięgiem ok. 60% wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Początkowo z BLIK skorzystają klienci banków – założycieli. System jednak został zaplanowany w taki sposób, aby w szybkim czasie, na tych samych warunkach, dołączyły do niego inne krajowe banki i firmy rynku finansowego. Nowi partnerzy, którzy przystąpią do systemu na kolejnych etapach to m.in.: Getin, Eurobank, NeoBank, BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole i Idea Bank.
Premiera BLIK w Polsce stanowi przełomowy moment procesu tworzenia krajowego, powszechnego standardu płatności, wykorzystującego nowoczesne technologie. Otwartość na współpracę z innymi instytucjami finansowymi na równych zasadach daje perspektywę błyskawicznego rozwoju i ustawicznego powiększania sieci akceptacji płatności telefonem, co jest gwarantem szerokiej gamy możliwości oferowanych użytkownikom.
źródło: informacja prasowa mBank – Startuje BLIK – polski system płatności mobilnych