Z ankiety przeprowadzonej przez Quartz wynika, że tylko 5% użytkowników iPhone’ów w USA najprawdopodobniej od razu kupi inteligentny zegarek Apple Watch.
Zegarek Apple Watch będzie miał swoją premierę już na początku tego roku. Zobaczcie kto zamierza go kupić?
W ciągu ostatniego tygodnia Quartz przeprowadziło ankietę wśród 811 amerykańskich właścicieli smartfonów za pomocą SurveyMonkey. Wśród wszystkich badanych było 400 właścicieli iPhone’ów, co jest wystarczające, aby badanie było miarodajne. Badanych zapytano o wiele szczegółów związanych z zakupem nowego (jeszcze niedostępnego w sprzedaży) inteligentnego zegarka Apple Watch. I wydaje się, wielu z respondentów czeka, aby zobaczyć zegarek osobiście zanim dokonają zakupu.
Małe zainteresowanie
Pierwszy Apple Watch będzie współpracował tylko z iPhone’em. Około połowa przepytanych przez Quartz respondentów posiada co najmniej jednego iPhone’a. (Dla porównania comScore twierdzi, że 42% amerykańskich smartfonów to iPhone’y). Spośród osób posiadających iPhone’a tylko około 2% stwierdziło, że jest bardzo prawdopodobne, że kupią smartwatcha firmy Apple w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Kolejne 3% również jest skłonne do zakupu Apple Watcha. Łącznie 20% stwierdziło, że zakup jest prawdopodobny. Aż 80% posiadaczy iPhone’a, nie jest skłonnych do zakupu Apple Watcha w tym roku.
Wśród osób nieposiadających iPhone’a odsetek niezainteresowanych zakupem zegarka był jeszcze większy (90%), a mniej niż 1% bardzo prawdopodobnie go kupi.
Zbyt wysoka cena
Najbardziej podstawowa wersja zegarka Apple Watch będzie kosztować 350 dolarów. Wersje premium, z dodatkowymi akcesoriami, będzie odpowiednio droższa. Jednak większość ankietowanych jest skłonnych wydać mniej niż 200 dolarów na zegarek Apple’a.
Wiele tzw. urządzeń ubieralnych, takich jak: Jawbone Up 24, Fitbit Flex, Pebble Steel czy Nike+ FuelBand SE, kosztują mniej niż 200 dolarów, stąd cena do której konsumenci są przyzwyczajeni za tego typu urządzenie. Apple będzie musiało udowodnić, że jego zegarek jest bardziej użyteczny niż urządzenia konkurencji, aby ludzie zapłacili za niego ponad 50% więcej.
Apple ma jednak doświadczenie w tym obszarze. Na przykład iPod, który zaraz po premierze w 2001 roku dostępny był w cenie 399 dolarów, stopniowo ewoluował do coraz mniej kosztownych modyfikacji, aż do dostepnego obecnie za 49 dolarów iPoda Shuffle.
Zdecydowana większość ankietowanych, ponad 85%, stwierdziło, że nie wydadzą pieniędzy na luksusowe wersje Aplle Watcha. Tylko około 5% wyraziło zainteresowanie wersjami premium i są w stanie wydać ponad 2 000 dolarów na taki luksusowy gadżet. Niszowa 18-karatowa edycja zegarka ma kosztować około 4 000 dolarów, co stawia go na półce cenowej obok takich marek jak szwajcarski Rolex i Omega (no i komputer Mac Pro…). Na pewno nie znajdzie się wielu chętnych na tego typu zakup.
Najpierw muszę zobaczyć, posłuchać opinii
Przeważająca większość respondentów, ponad trzy czwarte, che najpierw osobiście obejrzeć Apple Watcha, zanim zdecyduje się na jego zakup. Ale aż 11,2%, nie musi go wcześniej oglądać.
Ponad połowa osób zainteresowanych zakupem Apple Watcha, najpierw uda się do sklepu Apple Store, aby obejrzeć zegarek. Mniej niż 3% stwierdziło, że pójdą sklepu w wysokiej klasy zegarkami.do magazynu zegarka high-end. To jest ogromna dla Apple.
Około 40% badanych będzie zasięgało opinii swoich przyjaciół, a 29% mogą oprzeć swoją decyzję o zakupie na podstawie recenzji w mediach. Dla niewielu będzie miała wpływ opinia gwiazd lub sportowców.
Jeśli chodzi o to, gdzie amerykanie będą szukać informacji na temat Apple Watcha, to obok strony internetowej Apple’a, strony sklepu Amazon również będą głównym źródłem wiedzy podczas dokonywania decyzji. To sugeruje, że większość konsumentów będzie zasięgało opinii o zegarku w wielu źródłach. Dział public relations i działy marketingu Apple’a będą miały ręce pełne roboty.
Zakup Apple Watcha nie będzie bardzo różniło się od zachowań podczas zakupu innych urządzeń noszonych/ ubieralnych. Według niedawno przeprowadzonej ankiety przez firmę Morgan Stanley, 63% osób nosi zegarek. Około połowa respondentów z badania Quartza regularnie nosi zegarek takich firm jak Timex, Casio, lub marki premium takie jak Seiko lub Movado.
Wygoda i komfort użytkowania, będzie kluczowym elementem, czy Apple Watch zyska swoich fanów i będzie cieszył się dużym wzięciem. Ankietowani przez Morgan Stanleya powiedzieli, że komfort był jednym z najważniejszych kryterium zakupu urządzenia ubieralnego. Prawie 60% stwierdziło, że nosi swoje urządzenie prawie cały czas, lub przez większość czasu.
źródło: Quartz, Mike Murphy – Only 5% of US iPhone users say they’re very likely to buy an Apple Watch, comScore – comScore Reports October 2014 U.S. Smartphone Subscriber Market Share