Raport: Marketing mobilny 2014

Serwis Interaktywnie.com opublikował raport „Marketing mobilny 2014”.

Marketing mobilny 2014 - raport

Liczba tabletów i smartfonów rośnie, ceny internetowych pakietów maleją, a kampanie – mimo że ciągle jeszcze toporne, są już zadziwiająco skuteczne. Dlaczego więc ten kanał wciąż traktowany jest po macoszemu?

A że jest – eksperci wypowiadający się na łamach raportu Interaktywnie.com – nie mają wątpliwości. Bo choć wszystko wskazuje na to, że w 2014 roku w kieszeniach Polaków będzie 27 milionów smartfonów, wydatki na kampanie mobilne nieustannie są więcej niż skromne. Konkretnie – dziesięć razy mniejsze niż na przykład w Skandynawii czy Wielkiej Brytanii. Choć wciąż rosną. W sumie średnia prognoz w porównaniu do zeszłorocznego raportu Interaktywnie.com jest wyższa o 16 mln zł i wynosi ponad 64 mln zł.

Penetracja smartfonów w Polsce 2014

Penetracja smartfonów w Polsce w 2014 r.

Płaci się jednak za jakość. Może więc póki co po prostu nie warto przepłacać? Tutaj opinie są podzielone. Bo o ile nikt nie ma wątpliwości, że nasze rodzime agencje szybko się uczą i nie brakuje im pomysłów, o tyle wciąż wiele realizacji – delikatnie mówiąc – nie zachwyca. Dlaczego? W opinii ekspertów przyczyną tego stanu rzeczy jest wciąż brak doświadczenia, który w większości wypadków skutkuje powielaniem rozwiązań znanych z tzw. dużego internetu, co zwykle zupełnie się nie sprawdza.


– Żywię głębokie przeświadczenie, że mobile ze względu na swoją charakterystykę, czyli mały ekran, geolokalizację, impulsowe oddziaływanie, wymaga innego stylu i języka komunikacji. Niestety jeszcze go nie wymyślono – stwierdza przedstawiciel Tomasz Szulkowski, mobile strategy director w MoBehave.

Popularność tabletów wśród użytkowników internetu

Popularność tabletów wśród użytkowników internetu wg krajów

Świadomość posiadania smartfona i faktyczna penetracja w Polsce

Świadomość posiadania smartfona i faktyczna penetracja w Polsce

Okazuje się jednak, że to nie kreacja przesądza o skuteczności kampanii mobilnych, bo ta oceniana jest całkiem wysoko. Czy to dlatego, że mobile jeszcze nie został zalany reklamową falą i użytkownicy na każdą nowinkę reagują entuzjastycznie? A może dlatego, że mobilni internauci mają po prostu mniejsze wymagania niż przedstawiciele branży, którzy – mimo wielu rozbieżności – zgadzają się jednak co do jednego. Każdy z nich twierdzi, że obecność w kanale mobilnym się opłaca, a będzie opłacać jeszcze bardziej.

Będzie też droższa i bardziej wymagająca, bo w 2015 roku ponad połowa Polaków będzie korzystała ze smartfonów i wyraźnie skurczy się grupa tych, którzy z możliwości posiadanych przez siebie urządzeń nie będą zdawać sobie sprawy.

Prognozy mobilne na 2015 rok w Polsce

  • Wartość rynku reklamy mobilnej w Polsce w 2015 roku: 64,28 mln zł
  • Liczba miesięcznych wyświetleń stron mobilnych w polskim internecie na koniec 2015 roku: 3,85 mld
  • Odsetek Polaków posiadających urządzenie mobilne (smartfony i tablety) w 2015 roku: 58,85%
Marketing mobilny 2014 - raport

Marketing mobilny 2014 – prognozy

– Kilka tygodni temu, wybierając telefon dla jednej z osób w mojej rodzinie w wieku 60+, miałem duży problem, aby w gąszczu atrap aparatów znaleźć poczciwy telefon z klawiaturą – opowiada Rafał Knap, managing director z Concept Interactive.

Tak duże nasycenie rynku będzie dla marketerów i wydawców wyzwaniem. Będą bowiem musieli nauczyć się mówić do wszystkich, nawet tych, którzy z technologią – nie tylko mobilną – nie mają wiele wspólnego. O to, by stosowali się do nowych reguł zadba sam Wielki Brat.

– W 2015 roku „mobile first” będzie zasadą, od której nie będzie wyjątków. Każdy wydawca będzie musiał być mobile friendly już nie tylko ze względu na potrzeby użytkowników. Zadba o to sam Google, oznaczając i faworyzując w wynikach wyszukiwania strony mobilne – twierdzi Jacek Dymkowski, mobile marketing manager w Gazeta.pl.

Najpopularniejsze formy mobile marketingu

Najpopularniejsze formy mobile marketingu w Polsce

POBIERZ PEŁNY RAPORT: MARKETING MOBILNY 2014

źródło: informacja prasowa Interaktywnie.com

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj